יום חמישי, 4 ביוני 2020

פירוש התורה - וַיִּצֹק מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה, עַל רֹאשׁ אַהֲרֹן; וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ, לְקַדְּשׁוֹ.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים


כתוב בספר ויקרא, פרשת צו:
[ויקרא ח יב] וַיִּצֹק מִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה, עַל רֹאשׁ אַהֲרֹן; וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ, לְקַדְּשׁוֹ
[תרגום אונקלוס] וַאֲרֵיק מִמִּשְׁחָא דִּרְבוּתָא, עַל רֵישָׁא דְּאַהֲרוֹן; וְרַבִּי יָתֵיהּ, לְקַדָּשׁוּתֵיהּ
[תרגום יונתן] וְאָרִיק מִן מִשְׁחָא דִרְבוּתָא עַל רֵישׁ אַהֲרן וְרַבֵּי יָתֵיהּ בָּתַר דְאַלְבְּשֵׁיהּ מְטוֹל לְקַדָשׁוּתֵיהּ
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 101]):
"ויצוק משמן המשחה על ראש אהרן וימשח אותו אחר שהלבישו בשביל לקדשו."
כתוב באותו הספר:
"בספר יונתנו כאן, מסביר בשם המלבי״ם ז״ל, וז״ל: יונתן מתרגם: ורבי יתיה בתר דאלבשיה מטול לקדשותיה, וכוונת היונתן להורות כי לכך סמך משיחת אהרן וכליו אל משיחת כלי המקדש, מפני שמשיחת בגדי אהרן נדמה למשיחת כלי קדש, והם לא נמשחו לפני עצמן, רק נתקדשו במשיחת אהרן, כמ״ש (תהלים קלג) ״שיורד על פי מדותיו״, עכ״ל."
אפשר לשאול שאלה, מה הדין לגבי דברים אלה בימינו. מצאתי באתר ויקיפדיה (תשמיש קדושה ותשמיש מצווה):
"תשמיש מצווה הוא חפץ המשמש ביהדות לשם קיום מצווהתשמיש קדושה הוא תשמיש מצווה המכיל את השם המפורש ולכן טעון גניזה, הוא וכל אביזריו. לעיתים קרובות נעשה שימוש בשם "תשמיש קדושה" כדי לתאר את שני הסוגים.
בין תשמישי הקדושה ישנם כאלה שנועדו לשימוש אישי (כגון תפילין, שהאדם מניח אותן), וישנם שמשמשים את הציבור (כגון ספר תורה ותשמישי קדושה הנלווים לו.
נחלקו הראשונים בעניין קדושת בית הכנסת האם הוא נקרא תשמיש קדושה או תשמיש מצווה, לדעת הר"ן בית הכנסת נחשב תשמיש קדושה, ואילו לדעת הרמב"ן תשמיש מצווה.
בגדי המלך אף הם נחשבים לתשמיש קדושה, משום שהמלך נמשח בשמן המשחה שהוא קודש."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה