יום חמישי, 17 במאי 2018

פירוש התורה - וַיְצַו אֶת-הָרִאשׁוֹן, לֵאמֹר: כִּי יִפְגָשְׁךָ עֵשָׂו אָחִי, וּשְׁאֵלְךָ לֵאמֹר, לְמִי-אַתָּה וְאָנָה תֵלֵךְ, וּלְמִי אֵלֶּה לְפָנֶיךָ.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים


כתוב בספר בראשית, פרשת וחשלח:
[בראשית לב יח] וַיְצַו אֶת-הָרִאשׁוֹן, לֵאמֹר:  כִּי יִפְגָשְׁךָ עֵשָׂו אָחִי, וּשְׁאֵלְךָ לֵאמֹר, לְמִי-אַתָּה וְאָנָה תֵלֵךְ, וּלְמִי אֵלֶּה לְפָנֶיךָ
[תרגום אונקלוס] וּפַקֵּיד יָת קַדְמָאָה, לְמֵימַר:  אֲרֵי יְעָרְעִנָּךְ עֵשָׂו אֲחִי, וְיִשְׁאֲלִנָּךְ לְמֵימַר, דְּמַאן אַתְּ וּלְאָן אַתְּ אָזֵיל, וּדְמַאן אִלֵּין דִּקְדָמָךְ.
[תרגום יונתן] וּפַקֵיד יַת קַמָא לְמֵימַר אֲרוּם יְעַרְעִינָךְ עֵשָו אָחִי וְיִבְעִי מִינָךְ לְמֵימַר דְמַאן אַנְתְּ וּלְאָן אַנְתְּ מְטַיֵיל וּלְמָאן אִילֵין דְקֳדָמָךְ:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' כתוב במקרא וגם בתרגומים וּלְמִי אֵלֶּה לְפָנֶיךָ .
אפשר אולי לשאול: הרי הרועה הזה הראשון, ואין אחרים לפניו. מה כוונת המקרא, לפי הפשט?
יכול להיות שדרך הרועה ללכת אחרון, והעדר לפניו. לכן השאלה היא של מי העדר הזה?
-          הרועה הוא המנהיג של העדר, וכאן הוא אחרון. אבל, אמרו גם חז"ל שהמנהיג הוא הראשון.
אין סתירה: המנהיג הוא הראשון במלחמה, בקרב. אבל אחרון בזמני שלום, ז"א, המנהיג הוא האחרון שמקבל או לוקח מפירות השלום, מטובת השלום, אלא הנתינים שלו הראשונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה