בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים
חיים רחמים
כתוב
בספר בראשית, פרשת וישלח:
[בראשית לב כט] וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד
שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל: כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים
וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל.
[תרגום
אונקלוס] וַאֲמַר, לָא יַעֲקוֹב יִתְאֲמַר עוֹד שְׁמָךְ--אֱלָהֵין
יִשְׂרָאֵל: אֲרֵי רָב אַתְּ קֳדָם יְיָ וְעִם גֻּבְרַיָּא,
וִיכֵילְתָּא.
[תרגום
יונתן] וַאֲמַר לָא יַעֲקב אִיתְאַמַר עוֹד שְׁמָךְ אֱלָהֵן יִשְרָאֵל אֲרוּם
אִתְרַבְרַבְתְּ עִם מַלְאָכַיָא דַיְיָ וְעִם גוּבְרַיָא וִיְכָלְתְּ לְהוֹם:
א'
תרגומים דומים למקרא.
ב'
כתוב במקרא כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים . תרגום אונקלוס
כותב בצורה דומה אֲרֵי רָב אַתְּ קֳדָם יְיָ . ז"א, יעקב אבינו נאבק
'קודם, לפני' הקב"ה!
לעומת
זאת, תרגום יונתן כותב בפירוש אֲרוּם אִתְרַבְרַבְתְּ עִם מַלְאָכַיָא דַיְיָ שבעברית
כאשר נאבקת עם מלאך ה' ! ז"א, יעקב אבינו לא נאבק בה' ישירות, אלא
במלאך של ה'.
-
יש
כאן אולי מקום להרחיב: לפי הלכות יסודי התורה של הרמב"ם, להקב"ה אין גוף.
לכן כול
הביטויים
על פעולות שדורשות גוף, הם דימוי, משל, דיבור בשפת בני אדם, המוגבלים בהבנתם לעומת
האין-סופיות של הקב"ה. ז"א, גם הפסוק הזה הוא משל, דימוי של 'המאבק'
המתמיד בין אדם לבין האלוקות, הרי אמרו חז"ל "הכול בידי שמיים חוץ מיראת
שמיים". יכול להיות שהמאבק הזה הוא מדומה, האדם לא מבין שהקב"ה מבקש את
טובתו שלו, של האדם! אם האדם היה מבין זאת, יכול להיות שאלה ימי המשיח!
-
לפי
פסוק זה, יש אולי הרושם שהאדם מנצח את האלוקות. במבט ראשון זה נכון, "הכול
בידי שמיים
חוץ
מיראת שמיים"!
אבל,
בשביל האדם, זה ניצחון מדומה, ניצחון פירוס (ניצחון שעלה בהרבה קרבנות ולכן כמוהו
כמפלה). לכן, לא כדאי לאדם 'ניצחון' כזה, האדם רק מפסיד, אבל להקב"ה לא משנה
כלום, הקב"ה לא צריך כלום!
אבל,
כנראה זה היצר הרע שבאדם שדוחף את אותו, את האדם, לא לקבל מצוות הקב"ה,
והתורה!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה