יום שני, 28 במאי 2018

פירוש התורה - וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ, בְּדִינָה בַּת-יַעֲקֹב; וַיֶּאֱהַב, אֶת-הַנַּעֲרָ, וַיְדַבֵּר, עַל-לֵב הַנַּעֲרָ.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר בראשית, פרשת וישלח:
[בראשית לד ג] וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ, בְּדִינָה בַּת-יַעֲקֹב; וַיֶּאֱהַב, אֶת-הַנַּעֲרָ, וַיְדַבֵּר, עַל-לֵב הַנַּעֲרָ.
[תרגום אונקלוס] וְאִתְרְעִיאַת נַפְשֵׁיהּ, בְּדִינָה בַּת יַעֲקוֹב; וּרְחֵים, יָת עוּלֵימְתָא, וּמַלִּי, עַל לִבַּהּ דְּעוּלֵימְתָא.
[תרגום יונתן] וְאִתְרְעִיַית נַפְשֵׁיהּ בְּדִינָה בְּרַת יַעֲקב וּרְחַם יַת רִיבָא וּמַלֵיל פִּיוּסִין עַל לִבָּא דְרִיבָא
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' תרגום יונתן מוסיף וּמַלֵיל פִּיוּסִין עַל לִבָּא שבעברית ואמר דברי פיוס אל ליבה . 
-          מלבי"ם מפרש בצורה דומה:
וידבר על לב הנערה - שעד עתה שהיתה רק תאוה בהמיית שלא יצדק עליה בעצם לשון אהבה, שאם היה אוהבה באמת לא היה עושה לה הנבלה הזאת שהיה כרצח בעצמותיה, רק שהאהבה האמיתיית נתחדשה אחר שסרה התאוה הבהמיית, ואז התחרט על שענה אותה, וידבר על לבה לנחמה מצערה ויגונה
-          יש בפסוק זה שאלה עצומה: לפי המקרא, וגם לפי התרגומים, שכם עושה תשובה אחרי שאנס את
דינה. כפי שכתוב בתרגום יונתן, וגם לפי פירוש מלבי"ם, שכם מנסה לפייס את דינה, עד שהולך ומבקש אותה לאישה מאביה, ומאחיה. לפי ההלכה, אונס נערה אמור לשלם קנס או להתחתן אתה, ללא אפשרות לגרשה לעולם.
דין מוון לאונס קורה כאשר הנערה ארוסה. יכול להיות שדינה הייתה מאורסת. לפי אחת האגדות, דינה התחתנה עם שמעון. יכול להיות שהיא הייתה מאורסת לשמעון, ובגלל זה באה התגובה כול כך חמורה של שמעון ואחיו לווי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה