יום שלישי, 15 במאי 2018

פירוש התורה - קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל-הָאֱמֶת, אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת-עַבְדֶּךָ: כִּי בְמַקְלִי, עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר בראשית, פרשת וישלח:
[בראשית לב יא] קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל-הָאֱמֶת, אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת-עַבְדֶּךָ:  כִּי בְמַקְלִי, עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת
[תרגום אונקלוס] זְעֵירָן זָכְוָתִי מִכֹּל חִסְדִּין, וּמִכָּל טָבְוָן, דַּעֲבַדְתְּ, עִם עַבְדָּךְ:  אֲרֵי יְחִידַאי, עֲבַרִית יָת יַרְדְּנָא הָדֵין, וּכְעַן הֲוֵיתִי, לְתַרְתֵּין מַשְׁרְיָן.
[תרגום יונתן]  לֵית אֲנָא כְּמֵיסַת וּזְעֵיר אֲנָא מִכָּל טַבְוָון וּמִן כָּל קוּשְׁטָא דִי עָבַדְתְּ עִם עַבְדָךְ אֲרוּם בְּחוּטְרִי בִּלְחוֹד עֲבָרִית יַת יוֹרְדְנָא הָדֵין וּכְדוּן הֲוֵינָא לְתַרְתֵּין מַשִׁרְוַיָין
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 379]):
" אין אני כדאי, וקטן אני (מלקבל) מן כל החסדים, שהם אינם ראויים לי מצד קטנותי, כי (דל) , במקלי בלבד עבדתי את הירדן, ועתה הייתי לשני מחנות, (וכבר קיבלתי הרבה טובות יותר מכדי זכויותיי) ־ כנראה, המתרגם מפרש כפירש״י: לא היה עמי כסף וזהב ומקנה, אלא ״מקלי״ בלבד."  
-          רש"י מפרש:
קטנתי מכל החסדים (שבת לג) נתמעטו זכיותי ע"י החסדים והאמת שעשית עמי לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי (התלכךכתי) בחטא ויגרום לי להמסר (להימסר) ביד עשו.
דבר דומה קרה גם לאברהם אבינו, אחרי הקרב המוצלח שלו (של אברהם אבינו) בארבעת המלכים. אברהם אבינו דאג לעולם הבא שלו, האם יכנס לעולם הבא או לא ח"ו, בגלל שרוב הזכויות שלו שולמו עבור הניצחון נגד ארבעת המלכים. אבל, הקב"ה מרגיע אותו, את אברהם אבינו, שיכנס לעולם הבא.
כפי שכתוב בתרגום יונתן:
[בראשית טו א] אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר יְהוָה אֶל אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד.
[תרגום יונתן] בָּתַר פִּתְגָמַיָא הָאִילֵין מִן דְאִתְכַּנְשׁוּ מַלְכַיָא וּנְפָלוּ קוֹמֵי אַבְרָם וְקַטָלוּ אַרְבָּעָה מַלְכִין וַאֲהֲדַר תְּשַׁע מַשִׁירְיַין חָשַׁב אַבְרָם בְּלִבֵּיהּ וַאֲמַר וַוי כְּעַן לִי דִלְמָא אִתְקַבָּלַת אֲגָר מִצְווֹתַי בְּעַלְמָא הָדֵין וְלֵית לִי חוּלַק בְעַלְמָא דְאָתֵי אוֹ דִלְמָא יֵיזְלוּן אֲחֵיהוֹן וּקְרִיבֵהוֹן דְאִילֵין קְטִילַיָא וְיִצְטַרְפוּן בְּלִגְיוֹנִין וְיֵתוּן עָלַי אוֹ דִלְמָא בְּזִמְנָא הַהוּא אִשְׁתַּכַּח עִמִי אֲגַר זַכְוָון קְלִילִין וּנְפָלוּ קֳדָמַי וּבְזִמְנָא תִּנְיָינָא לָא מִשְׁתַּכַּח עִמִי אַגְרָא וְיִתְחַל בִּי שׁוּם שְׁמַיָא וּבְכֵן הֲוָה פִּתְגָמָא דַיְיָ עִם אַבְרָם בְּחֵיזְוָונָא לְמֵימַר לָא תִדְחַל דְאַף עַל גַב גִיבָּרֵיהוֹן מִצְטַרְפִין בְּלִגְיוֹנִין וְאַתְיָין עֲלָךְ מֵימְרִי תְּרִים לָךְ וְאַף עַל גַב דְאִינוּן נַפְלִין קוּמָךְ בְּעַלְמָא הָדֵין אֲגַר עוֹבְדָךְ טַבְיָא נְטִיר וּמְתַקֵן קֳדָמַי לְעַלְמָא דְאָתֵי סַגִי לַחֲדָא:
תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 139]):
"אחר הדברים האלה, משנאספו המלכים ונפלו לפני אבדם ונהרגו ארבעה המלכים והשיב תשע מחנות, חשב אבדם בלבו ואמר:   וי לי כעת, אולי קבלתי שכר מצוותי בעולם הזה ואין לי (עוד) חלק בעולם הבא, או פן ילכו אחיהם וקרוביהם של אלה ההרוגים, ויצטרפו עם חיילות ויבואו עלי, או אפשר, בעת ההיא נמצא עמי שכר זכיות מועטות, ונפלו לפני. ובפעם השנית לא יהיה נמצא עמי שכר, ויתחלל בי שם שמים. אז היה דבר ה׳ עם אברם במחזה לאמר: אל תירא, כי אפילו אס גבוריהם מצטרפים בלגיונות ובאים עליך, מאמרי מגן לך, ואפילו אם הם נופלים לפניך בעולם הזה, שכר מעשיך הטובים שמור ומתוקן לפני בעולם הבא הרבה מאוד."
-          אפשר אולי להגיד, אין חשבון ידוע של מצוות מול עבירות, לפני הקב"ה. ברור שיש לעשות כמה
שיותר מצוות, וכמה שפחות עבירות, מפני שאנו לא יודעים חשבונות הקב"ה, ולא יודעים מה שכרם של מצוות, ומה העונש על עבירות.
אבל, תמיד רצוי להיות בלב שבור! ז"א, להיות בספק, אולי לא עשיתי מספיק מצוות, אולי יש לי יותר מידי עבירות. זה בדיוק במצב שך אבותינו, אברהם אבינו, יעקב עבינו, השואלים, הדואגים, 'אולי אין לי מספיק מצוות, אולי המצוות שעשיתי, המעט שעשיתי, כבר הלך על כול הטוב שכבר קיבלתי מהקב"ה.
ב' תרגומים דומים למקרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה