בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק
בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
כתוב בספר ויקרא, פרשת קדושים:
[ויקרא כ ג] וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת-פָּנַי,
בָּאִישׁ הַהוּא, וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ, מִקֶּרֶב עַמּוֹ: כִּי מִזַּרְעוֹ,
נָתַן לַמֹּלֶךְ--לְמַעַן טַמֵּא אֶת-מִקְדָּשִׁי, וּלְחַלֵּל אֶת-שֵׁם
קָדְשִׁי.
[תרגום אונקלוס] וַאֲנָא
אֶתֵּין יָת רֻגְזִי, בְּגֻבְרָא הַהוּא, וַאֲשֵׁיצֵי יָתֵיהּ, מִגּוֹ
עַמֵּיהּ: אֲרֵי מִזַּרְעֵיהּ, יְהַב לְמֹלֶךְ--בְּדִיל לְסַאָבָא יָת
מַקְדְּשִׁי, וּלְאַחָלָא יָת שְׁמָא דְּקֻדְשִׁי.
[תרגום יונתן] וַאֲנָא
אֶתֵּן פְּנוּיָיתָא לְמֶעֱסוֹק בְּגַבְרָא הַהוּא וְאֵישֵׁיצֵי יָתֵיהּ מִגוֹ
עַמֵיהּ אֲרוּם מִזַרְעֵיהּ יְהַב לְפּוּלְחָנָא אוֹחֲרָא מִן בִּגְלַל לְסַאֲבָא
יַת מַקְדָשִׁי וּלְאַפְסָא יַת שְׁמָא דְקוּדְשִׁי:
א' תרגום
יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 333]):
"ואני אתן
פנאי לעסוק
באיש ההוא,
והכרתי אותו
מקרב עמו,
כי מזרעו נתן
לעבודה אחרת
(זרה),
למען טמא
את מקדשי
ולחלל את
שם קדשי
."
-
תרגומים
דומים למקרא.
-
רש"י
מפרש באופן דומה לתרגום יונתן:
אתן את פני – (ת"כ)
פנאי שלי פונה אני מכל עסקי ועוסק בו
-
לעניות
דעתי, יש בפסוק זה, במקרא, ובתרגומים, דבר מעניין ביותר: העבירה מטמאת את היהודי
שעושה אותה. אלא, עבירה
זאת מטמאת את מקדש הקב"ה, מקום שכינת
הקב"ה, וגם מחללת שם הקב"ה, כפי שכתוב במקרא לְמַעַן טַמֵּא
אֶת-מִקְדָּשִׁי, וּלְחַלֵּל אֶת-שֵׁם קָדְשִׁי. ז"א, עבירה
שיהודי עושה, זה לא רק דבר אישי שלו, אלא דבר רע שמשפיע על כול עם ישראל. עוד דבר,
עבירה שיהודי עושה, על ידי עבירה זאת היהודי הפושע מחלל שם הקב"ה, ולכן,
מוציא את עצמו מכלל עם ישראל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה