בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ
מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי
תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ,
אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל,
וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי
צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ
יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר ויקרא, פרשת קדושים:
[ויקרא כ יג] וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִשְׁכַּב
אֶת-זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה--תּוֹעֵבָה עָשׂוּ, שְׁנֵיהֶם; מוֹת יוּמָתוּ,
דְּמֵיהֶם בָּם.
[תרגום אונקלוס] וּגְבַר,
דְּיִשְׁכּוֹב יָת דְּכוּרָא מִשְׁכְּבֵי אִתָּא--תּוֹעֵיבָא עֲבַדוּ,
תַּרְוֵיהוֹן; אִתְקְטָלָא יִתְקַטְלוּן, קַטְלָא חַיָּבִין.
[תרגום יונתן] וּגְבַר דִי
יְשַׁמֵשׁ עִם דְכוּרָא תַּשְׁמִישִׁין דְאִיתָא תּוֹעֵיבְתָּא עָבָדוּ תְּרֵיהוֹן
אִיתְקְטָלָא יִתְקַטְלוּן בְּאַטְלוּת אַבְנִין:
א' תרגומים
דומים למקרא.
-
תרגום
יונתן מוסיף יִתְקַטְלוּן בְּאַטְלוּת אַבְנִין שבעברית ימותו בזריקת
אבנים (סקילה).
-
מעניין,
אולי, על חילול שבת, ח"ו ( wikipedia.org/wiki/חילול_שבת ):
"בהלכות שבת, חילול
שבת הוא מושג שפירושו אי-שמירה על איסורי שבת - ל"ט אבות מלאכה ותולדותיהן,
וכן
איסורי שבות. העונש המפורט בתורה על חילול שבת במזיד, אם חילל שבת בפני עדים שהתרו בו הוא סקילה,
ואם
חילל שבת שלא בפני עדים חייב כרת שנאמר: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת
הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה
בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ". העונש מדאורייתא על חילול שבת בשוגג הוא
הבאת קורבן חטאת."
לעניות דעתי, לפי העונש,
שבכול מקרה, במזיד או בשגגה, בפני עדים, ולא בפני עדים, אפשר אולי להגיד שהעבירה וְאִישׁ,
אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת-זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה, היא אפילו יותר חמורה מחילול
שבת, ח"ו.
תירוץ אפשרי, שמירה קפדנית
ביותר על טהרת המשפחה, במבנה שבתורה, בעל ואישה, ילדים, סבים, נכדים. נראה לי
שהעיקרון ביהדות הוא שתא המשפחתי בריא ותקין הוא היסודות, הבסיס, של חברה בריאה
ותקינה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה