יום חמישי, 12 בנובמבר 2015

חווה ושרה

בס"ד

דברים חיים רחמים

יש אולי קו - דמיון מסוים בין חווה, אשת אדם, לבין שרה, אשת אברהם.
א' שתיהן סבלו בגלל שלא קיבלו מידע נכון ומלא מבעליהן, חווה מאדם בעניין עץ פרי הדעת טוב ורע, ושרה מאברהם בעניין עקדת יצחק.
ב' כתוב בספר בראשית:
[בראשית ב יז] וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ:  כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת
[בראשית ג ג] וּמִפְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר בְּתוֹךְ-הַגָּן--אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ, וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ:  פֶּן-תְּמֻתוּן
הקב"ה אמר לאדם לא לאכול מעץ פרי הדעת טוב ורע. אבל, אדם הוסיף לחווה אשתו, עוד דבר, גם לא לגעת בו. דבר זה הביא לחטא של חווה ואדם בעלה.
ג' כתוב בספר בראשית:
-          [בראשית כב א-ג] א וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְהָאֱלֹהִים, נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.  ב וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה, עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ.  ג וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר, וַיַּחֲבֹשׁ אֶת-חֲמֹרוֹ, וַיִּקַּח אֶת-שְׁנֵי נְעָרָיו אִתּוֹ, וְאֵת יִצְחָק בְּנוֹ; וַיְבַקַּע, עֲצֵי עֹלָה, וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ, אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אָמַר-לוֹ הָאֱלֹהִים.
-          [בראשית כג ב] וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ
·         כתוב בפיוט לראש השנה עת שערי רצון להפתח. הוא פיוט הנאמר על ידי עדות המזרח בתפילת ראש השנה, לפני תקיעות השופר שבין תפילת שחרית לתפילת המוסף.
אָמַר (אברהם אבינו) לְשָׂרָה כִּי חֲמוּדֵךְ יִצְחָק
גָּדַל וְלֹא לָמַד עֲבוֹדַת שַׁחַק
אֵלֵךְ וְאוֹרֵהוּ אֲשֶׁר לוֹ אֵל חָק
אָמְרָה לְכָה אָדוֹן אֲבָל אַל תִּרְחַק
עָנָהּ יְהִי לִבֵּךְ בְּאֵל בּוֹטֵח
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ
וְהָלַךְ הַשָּׂטָן אֵצֶל שָׂרָה וְנִזְדַּמֵּן לָהּ בִּדְמוּת יִצְחָק.
כֵּוָן שֶׁרָאֲתָה אוֹתוֹ אָמְרָה לוֹ: בְּנִי! מֶה עָשָׂה לְךָ אָבִיךָ?
אָמַר לָהּ: נְטָלַנִי אָבִי וְהֶעֱלַנִי הָרִים וְהוֹרִידַנִי בְּקָעוֹת, וְהֶעֱלַנִי לְרֹאשׁ הַר אֶחָד גָּבוֹהַּ וְתָלוּל וּבָנָה מִזְבֵּחַוְסִדֵּר מַעֲרָכָה וַעֲקָדַנִי עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ וְנָטַל מַאֲכֶלֶת לְשָׁחֳטֵנִי – ואִלּוּלֵא שֶׁאָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ" (בראשית כב, יב) כְּבָר הָיִיתִי נִשְׁחָט. 
לֹא הִסְפִּיק לִגְמֹר אֶת הַדָּבָר עַד שֶׁיָּצְאָה נִשְׁמָתָהּ.
ד' יכול להיות שאברהם אבינו לא אמר לשרה את כול מה שידע, שיכול להיות עקדת יצחק. יכול להיות שאברהם חשד שאם יגיד זאת לשרה, היא לא תרשה לו לקחת את יצחק וללכת אתו.
יכול להיות שעכשיו עולה עוד שאלה, למה עקדת יצחק היא ניסיון עבור אברהם אבינו ולא גם עבור שרה? האם היא, שרה, לא ידע, האם דבר זה נכון לעשותו.
יכול להיות שמות שרה קרה בגלל שאברהם אבינו לא שיתף אותה בניסיון שלו.
ה' יכול להיות שאפשר לקחת לקח:
-          אין להוסיף או לגרוע בציווי הקב"ה, בציווי התורה.

-          יש לשתף את האישה, או את הבעל, על הניסיונות שמתמודדים בהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה