יום שלישי, 27 ביוני 2017

פירוש התורה - וַיַּעֲבֹר אַבְרָם, בָּאָרֶץ, עַד מְקוֹם שְׁכֶם, עַד אֵלוֹן מוֹרֶה; וְהַכְּנַעֲנִי, אָז בָּאָרֶץ.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית יב ו]  וַיַּעֲבֹר אַבְרָם, בָּאָרֶץ, עַד מְקוֹם שְׁכֶם, עַד אֵלוֹן מוֹרֶה; וְהַכְּנַעֲנִי, אָז בָּאָרֶץ.
[תרגום אונקלוס]  ועבר אברם, בארעא, עד אתר שכם, עד מישר מורה; וכנענאה, בכין בארעא
[תרגום יונתן] וְעָבַר אַבְרָם בְּאַרְעָא עַד אֲתַר שְׁכֶם עַד אֲתַר שְׁכֶם עַד מֵישַׁר דַהֲוָה מַיְירִי וּכְנַעֲנָאֵי בְּכֵן הֲווֹ בְּאַרְעָא דְעַד כְּדוֹן לָא מָטָא זִמְנָא דִבְנֵי יִשְרָאֵל לְמֵירְתָהּ:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – בראשית דף 119]):

"ויעבר אבדם בארץ עד מקום שכם עד אלון מורה, והכנעני עדיין בארץ, שעד עתה לא הגיע הזמן לבני ישראל לרשת אותה"
ב' תרגום יונתן מוסיף לעומת המקרא דְעַד כְּדוֹן לָא מָטָא זִמְנָא דִבְנֵי יִשְרָאֵל לְמֵירְתָהּ שבעברית שעד עתה לא הגיע הזמן לבני ישראל לרשת אותה .
-          תרגום יונתן מסביר בצורה ברורה ביותר את הירושה שהיא ארץ ישראל לעם ישראל.
ואין יותר אקטואליות בדברים אלה מאשר היום, יום ירושלים!
-          אפשר אולי לשאול, לה לא הגיע הזמן שבני ישראל יירשו את ארץ ישראל?
לפי הכתוב בתרגום יונתן, דִבְנֵי יִשְרָאֵל . לא היו אז בני ישראל.
יכול להיות שהירושה לא התבצעה בגלל שלא היו מספיק 'בני ישראל' לקבלה, לא היה אז עם ישראל.
יכול להיות שלא היה קיים הקשר בין הקב"ה לבין 'עם ישראל'. אפילו אברם היה אברם ולא אברהם!
ג' כתוב בתרגום יונתן עַד אֲתַר שְׁכֶם עַד אֲתַר שְׁכֶם , חזרה פעמיים על אותו קטע. חשבתי שזה טעות, באתר http://www.ateret4u.com/online/f_01588.html?dyn#HtmpReportNum0011_L2
אבל גם באתר אחר he.wikisource.org/wiki/ מופיע אותו פסוק, ופעמיים אותו קטע. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה