יום שישי, 29 בדצמבר 2017

פירוש התורה - וַתֹּאמֶר, מִי מִלֵּל לְאַבְרָהָם, הֵינִיקָה בָנִים, שָׂרָה: כִּי-יָלַדְתִּי בֵן, לִזְקֻנָיו.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .



דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת וירא:
[בראשית כא ז] וַתֹּאמֶר, מִי מִלֵּל לְאַבְרָהָם, הֵינִיקָה בָנִים, שָׂרָה:  כִּי-יָלַדְתִּי בֵן, לִזְקֻנָיו
[תרגום אונקלוס] וַאֲמַרַת, מְהֵימָן דַּאֲמַר לְאַבְרָהָם וְקַיֵּים, דְּתוֹנֵיק בְּנִין, שָׂרָה:  אֲרֵי יְלֵידִית בַּר, לְסֵיבְתוֹהִי
[תרגום יונתן]  וַאֲמָרַת מַה מְהֵימָן מְבַשְרָא דִבְשַר לְאַבְרָהָם וְאָמַר עֲתִידָה דְתוֹנִיק בְּנִין שָרָה אֲרוּם יְלֵידַת לֵיהּ בַּר לְאִישׁוֹן סֵיבוּתֵיהּ:
[ירושלמי (קטעים)] וַאֲמָרַת מַה הֲוָות בִּשְרָא דִבְשַר לְרִבּוֹנִי לְאַבְרָהָם מִן שֵׁירוּיָהּ וַאֲמַר עֲתִידָה הִיא לְמִנְקָה אֲרֵי יְלִידִית בַר לְסִבְתּוֹהִי:
א' תרגום אונקלוס בעברית (תרגום שלי):
"ואמרה (שרה), נאמן (הקב"ה) שאמר לאברהם וקיים, (ואפילו יותר מלהוליד בן) להניק בנים, היא שרה. הרי (שרה) ילדה בן, לזקוניו (של אברהם)."
ב' תרגום יונתן בעברית (תרגום שלי):
"ואמרה (שרה), מה נאמן המבשר (הקב"ה) שבישר לאברהם ואמר (לו, לאברהם) עתידה להניק בנים שרה, כאשר ילדה לו (לאברהם) בן באמצע זקוניו."
ג' תרגום ירושלמי (קטעים) בעברית (תרגום שלי):
"ואמרה (שרה) מה הייתה הבשורה שבישר (הקב"ה) לאדוני לאברהם לראשונה, ואמר (הקב"ה) עתידה היא (שרה) להניק, הרי ילדה בן לזקוניו (של אברהם)."
ד' תרגומים דומים למקרא. תרגומים מסבירים:
-          כמה נאמן הקב"ה, האומר ועושה, המבשר ומקיים.
-          לא רק הנס של לידת יצחק על ידי שרה, אלא גם ההוכחה ששרה הולידה את יצחק, שרה גם מניקה אותו. ולא רק אותו, אלא גם תינוקות רבים אחרים.
ה' רש"י מפרש:
מי מלל לאברהם - ל' שבח וחשיבות כמו (ישעיהו מא) מי פעל ועשה (ישעיהו מ) מי ברא אלה ראו מה הוא ומי הוא (וכמה הוא גדול) שומר הבטחתו הקב"ה מבטיח ועושה

היניקה בנים שרה - ומהו בנים לשון רבים ביום המשתה הביאו השרות את בניהן עמהן והיניקה אותם שהיו אומרות לא ילדה שרה אלא אסופי הביאה מן השוק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה