יום שבת, 25 במאי 2019

פירוש התורה - הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר, חֲדַל מִמֶּנּוּ, וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם: כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם, מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת בשלח:
[שמות יד יב] הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר, חֲדַל מִמֶּנּוּ, וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם:  כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם, מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר
[תרגום אונקלוס]  הֲלָא דֵּין פִּתְגָמָא, דְּמַלֵּילְנָא עִמָּךְ בְּמִצְרַיִם לְמֵימַר, שְׁבוֹק מִנַּנָא, וְנִפְלַח יָת מִצְרָאֵי:  אֲרֵי טָב לַנָא דְּנִפְלַח יָת מִצְרָאֵי, מִדִּנְמוּת בְּמַדְבְּרָא.
[תרגום יונתן]  הֲלָא דֵין הוּא פִּתְגָמָא דְמַלֵילְנָא עִמָּךְ בְּמִצְרַיִם יִתְגְּלֵי יְיָ עֲלֵיכוֹן וִידוּן לְמֵימַר פְּסַק מִנָנָא וְנִפְלַח יַת מִצְרָאֵי אֲרוּם טַב לָנָא דְּנִפְלַח יַת מִצְרָאֵי מִדְנָמוּת בְּמַדְבְּרָא:
א' תרגום יונתן בעברית:
"הרי זה הוא הדבר שדיברת אתנו במצרים, יתגלה ה' אליכם וידון לאמור, תפסיק אתנו (אולי, בשפה של היום, תרד ממנו!), ונעבוד את מצרים, כאשר טוב לנו שנעבוד את מצרים שאשר שנמות במדבר."
-          רש"י מפרש באופן דומה לתרגום יונתן:
אשר דברנו אליך במצרים (מכילתא) והיכן דברו ירא ה' עליכם וישפוט
-          לעניות דעתי, יש בפסוק זה, ובהסבר של תרגום יונתן רמז מעניין ביותר: אפילו שהקב"ה אמור להתגלות לפניהם, ואפילו לדון
אותם, בני ישראל פוחדים מלמות במדבר, יש להם ספק בדברי משה רבנו ע"ה, לא מאמינים ביכולת הקב"ה לגאול אותם. אפילו שלפי תרגום יונתן של הפסוק הקודם, מי שאמר אלה היו 'רשעי הדור'. אבל, הקב"ה מבין את הקושי של בני ישראל, הקב"ה יודע שהיו משועבדים גם גופנית וגשמית, אבל גם רוחנית, וגם עדיין משועבדים מבחינה רוחנית. יכול להיות שבני ישראל היו ממש כמו התינוק שנשבה. אבל, הקב"ה מרחם ואוהב את בני ישראל, ועובר על זה, הקב"ה יודע מה מצבם. יש אולי לשים לב שהשחרור, הגאולה מהשעבוד הפיזי, גשמי, גופני וביחד אתו מהשעבוד הרוחני נעשית על ידי הקב"ה בעצמו, כאשר משה רבינו ע"ה הנביא.
לכן, יכול להיות שבימינו יש מציאות דומה לזאת שהייתה בזמן יציאת מצרים: יהודים, בני ישראל משועבדים מבחינה רוחנית לתרבויות זרות. וכמו אז, יש אולי צורך בגאולת הקב"ה ונביא שלו, מן משיח, שישחרר את בני ישראל אלה מהשעבוד בתרבויות זרות. הרי ידועה אמירת חז"ל, שאסיר לא משתחרר לבדו, בכוחות עצמו, אלא משחררים אותו. ועוד, לעניות דעתי, אפשר אולי לציין את הפעילות היוצאת דופן של חב"ד בתחום הזה, של שחרור בני ישראל מתוך תרבויות זרות. אם כך, יכול להיות שנכון לקרוא לרבי מליובאוויטש (לובביץ') 'משיח', לפחות 'משיח' בדורו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה