יום ראשון, 18 באוקטובר 2020

פירוש התורה - וְאִישׁ אֲשֶׁר-יִקַּח אֶת-אֲחֹתוֹ בַּת-אָבִיו אוֹ בַת-אִמּוֹ וְרָאָה אֶת-עֶרְוָתָהּ וְהִיא-תִרְאֶה אֶת-עֶרְוָתוֹ, חֶסֶד הוּא--וְנִכְרְתוּ, לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם; עֶרְוַת אֲחֹתוֹ גִּלָּה, עֲוֺנוֹ יִשָּׂא.

 בס"ד

 

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .

וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

 

דברים חיים רחמים

 כתוב בספר ויקרא, פרשת קדושים:

[ויקרא כ יז] וְאִישׁ אֲשֶׁר-יִקַּח אֶת-אֲחֹתוֹ בַּת-אָבִיו אוֹ בַת-אִמּוֹ וְרָאָה אֶת-עֶרְוָתָהּ וְהִיא-תִרְאֶה אֶת-עֶרְוָתוֹ, חֶסֶד הוּא--וְנִכְרְתוּ, לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם; עֶרְוַת אֲחֹתוֹ גִּלָּה, עֲוֺנוֹ יִשָּׂא.

[תרגום אונקלוס] וּגְבַר דְּיִסַּב יָת אֲחָתֵיהּ בַּת אֲבוּהִי אוֹ בַּת אִמֵּיהּ וְיִחְזֵי יָת עֶרְיְתַהּ וְהִיא תִּחְזֵי יָת עֶרְיְתֵיהּ, קְלָנָא הוּא--וְיִשְׁתֵּיצוֹן, לְעֵינֵי בְּנֵי עַמְּהוֹן; עֶרְיַת אֲחָתֵיהּ גַּלִּי, חוֹבֵיהּ יְקַבֵּיל.

[תרגום יונתן] וּגְבַר דִי יְשַׁמֵשׁ עִם אַחֲתֵיהּ בְּרַת אָבוֹי אוֹ בְּרַת אִימֵיהּ וְיִבְזֵי יַת עֶרְיְיתָהּ וְהִיא תִבְזֵי יַת עֶרְיְיתֵיהּ גְנַיי הוּא אֲרוּם חִסְדָא עֲבָדִית עִם קַדְמָאֵי מִן בִּגְלַל דְיִתְמְלֵי עַלְמָא מִנְהוֹן עַד לָא אִיתְיְהִיב קְיָימָא בְּעַלְמָא וּמִן דְאִתְיְהִיב קְיָימָא בְּעַלְמָא כָּל דְיֶעֱבַד כְּדֵין וְיִשְׁתֵּיצוּן בְּמוֹתָנָא וְחָמְיַין בְּבִישְׁתְּהוֹן בְּנֵי עַמְהוֹן מְטוֹל דְעֶרְיַית אַחְתֵיהּ בְּזֵי חוֹבֵיהּ יְקַבֵּל:

א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – ויקרא דף 343]):

"ואיש אשר ישמש עם אחותו בת אביו או בת אמו, וראה את עדותה ,והיא תראה את ערותו, גנאי הוא, כי חסד עשיתי עם הראשונים (שהתרתי להם), בשביל שיתמלא העולם מהם, עד שלא ניתן הברית בעולם, ומעת שניתן הברית בעולם כל אשר יעשה כן, ונכרתו

במיתה, ויראו ברעתם בני עמם בשביל שערות אחותו ראה, עונו יישא."

-        תרגום רש"י מפרש באופן דומה:

חסד הוא - לשון ארמי חרפה חסודא (סנהדרין נח) ומדרשו א"ת קין נשא אחותו חסד עשה המקום לבנות עולמו ממנו שנ' (תהלים פט) עולם חסד יבנה

-        תרגום יונתן מוסיף הסבר חשוב: אֲרוּם חִסְדָא עֲבָדִית עִם קַדְמָאֵי מִן בִּגְלַל דְיִתְמְלֵי עַלְמָא מִנְהוֹן עַד לָא אִיתְיְהִיב קְיָימָא

בְּעַלְמָא שבעברית כי חסד עשיתי עם הראשונים (שהתרתי להם), בשביל שיתמלא העולם מהם, עד שלא ניתן הברית בעולם.

לעניות דעתי, יש כאן תשובה ברורה ויפה לשאלה שנשאלת די הרבה פעמים, למה נעשו מעשים שאסורים לפי התורה, לפני מתן התורה, למשל יעקב אבינו לקח שתי אחיות, שתיהן בחיים. יש כאן תשובה ברורה: חסד של הקב"ה, למשל, במקרה של יעקב אבינו, כדי לבנות עם ישראל.

יחד עם זאת, יש בתרגום יונתן אמירה ברורה גם כן: וּמִן דְאִתְיְהִיב קְיָימָא בְּעַלְמָא כָּל דְיֶעֱבַד כְּדֵין וְיִשְׁתֵּיצוּן בְּמוֹתָנָא שבעברית ומעת שניתן הברית בעולם כל אשר יעשה כן, ונכרתו במיתה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה