יום שני, 1 באפריל 2024

ספר ישעיהו פרק סא

 ספר ישעיהו פרק סא

פרק סא

א רוּחַ אֲדֹנָי יְהוִה עָלָי יַעַן מָשַׁח יְהוָה אֹתִי לְבַשֵּׂר עֲנָוִים שְׁלָחַנִי לַחֲבֹשׁ לְנִשְׁבְּרֵי לֵב לִקְרֹא לִשְׁבוּיִם דְּרוֹר וְלַאֲסוּרִים פְּקַח קוֹחַ.

[תרגום יונתן] אֲמַר נְבִיָא רוּחַ נְבוּאָה מִן קֳדָם יְיָ אֱלֹהִים עֲלַי חֲלַף דְרַבֵּי יָתִי יְיָ לְבַשָׂרָא עִנְוְתָנַיָא שַׁלְחַנִי לְתַקָפָא לִתְבִירֵי לִבָּא לְמִקְרֵי לְדִשְׁבַן חֵירוּ וְלִדְאֲסִירִין אִתְגְלוּ לְנֵיהוֹר:

אמר הנביא, רוח נבואה מלפני ה' אלוקים עלי, עבור שגדל אותי ה' לבשר ענווים נשלחתי, לחזק לשבורי לב, לקרוא לשבויים חירות, ולאסירים אתגלה לאור.

ב לִקְרֹא שְׁנַת רָצוֹן לַיהוָה וְיוֹם נָקָם לֵאלֹהֵינוּ לְנַחֵם כָּל אֲבֵלִים.

[תרגום יונתן] לְמִקְרֵי שְׁנַת רַעֲוָא קֳדָם יְיָ וְיוֹם פּוּרְעֲנוּתָא קֳדָם אֱלָהָנָא לְנַחָמָא כָּל אֲבֵלַיָא:

לקרוא שנת רצון לפני ה', ויום פורענות לפני אלוקינו, לנחמת כול האבלים.

-          לעניות דעתי, בכול דור ודור יש יציאת מצרים, פורים, וגם חנוכה. לכן, הנבואה, הנבואות, של הנביא ישעיהו ע"ה נכונות גם לנו, גם בימינו אלה.

אמן!

ג לָשׂוּם לַאֲבֵלֵי צִיּוֹן לָתֵת לָהֶם פְּאֵר תַּחַת אֵפֶר שֶׁמֶן שָׂשׂוֹן תַּחַת אֵבֶל מַעֲטֵה תְהִלָּה תַּחַת רוּחַ כֵּהָה וְקֹרָא לָהֶם אֵילֵי הַצֶּדֶק מַטַּע יְהוָה לְהִתְפָּאֵר.

[תרגום יונתן] לְשַׁוָאָה לַאֲבֵילֵי צִיוֹן לְמִתַּן לְהוֹן כְּלִיל חֲלַף קְטַם מְשַׁח דְחֶדְוָה חֲלַף אֶבְלָא רוּחַ מְשַׁבָּחָא חֲלַף רוּחֲהוֹן דַהֲוָת עַמְיָא וְיִקְרוֹן לְהוֹן רַבְרְבֵי קוּשְׁטָא עַמֵהּ דַייָ לְאִשְׁתַּבָּחָא:

הבל לאבלי ציון, עטרה עבור עפר, משח שמחה עבור אבלות, רוח משבחת עבור רוח שפלה שלהם העמים, ויקראו להם גדולי האמת, עם ה' ישתבח שמו.

ד וּבָנוּ חָרְבוֹת עוֹלָם שֹׁמְמוֹת רִאשֹׁנִים יְקוֹמֵמוּ וְחִדְּשׁוּ עָרֵי חֹרֶב שֹׁמְמוֹת דּוֹר וָדוֹר.

[תרגום יונתן] וְיִבְנוֹן חָרְבַת עֲלָם צַדְיָת קַדְמָאֵי יְקוֹמְמוּן וִיחַדְתּוּן קִירְוִין דַהֲוָאָה חָרְבָּן צַדְיָא דָר וְדָר:

ויבנו חורבות עולם, חורבנות עתיקים יקומו, ותחדשו ערים שהיו חורבן חורבות דור ודור.

ה וְעָמְדוּ זָרִים וְרָעוּ צֹאנְכֶם וּבְנֵי נֵכָר אִכָּרֵיכֶם וְכֹרְמֵיכֶם.

[תרגום יונתן] וִיקוּמוּן נוּכְרָאִין וְיִרְעוּן עָנְכוֹן וּבְנֵי עַמְמַיָא אִכָּרֵיכוֹן וּמְפַלְחֵי כַּרְמֵיכוֹן:

ויקומו נוכרים ורעו צֹאנְכֶם, ובני העמים יעבדו אדמותיכם, ומטפלים בכרמיכם.

-          יש אולי רמז לעובדים זרים בארץ ישראל?

ו וְאַתֶּם כֹּהֲנֵי יְהוָה תִּקָּרֵאוּ מְשָׁרְתֵי אֱלֹהֵינוּ יֵאָמֵר לָכֶם חֵיל גּוֹיִם תֹּאכֵלוּ וּבִכְבוֹדָם תִּתְיַמָּרוּ.

[תרגום יונתן] וְאַתּוּן כַּהֲנַיָא דַייָ תִּתְקְרוּן דִמְשַׁמְשִׁין קֳדָם אֱלָהָנָא יִתְאֲמַר לְכוֹן נִכְסֵי פַּלְחֵי כּוֹכְבַיָא תֵּיכְלוּן וּבִיקָרְהוֹן תִּתְפַּנְקוּן:

ואתם כוהני ה' תיקראו משמשים לפני ה', ייאמר לכם נכסי עובדי כוכבים תוכלו, ובכבודם תתפנקו.

ז תַּחַת בָּשְׁתְּכֶם מִשְׁנֶה וּכְלִמָּה יָרֹנּוּ חֶלְקָם לָכֵן בְּאַרְצָם מִשְׁנֶה יִירָשׁוּ שִׂמְחַת עוֹלָם תִּהְיֶה לָהֶם.

[תרגום יונתן] חֲלַף דִבְהַתְהוּן וְאִתְכְּנַעְתּוּן עַל חַד תְרֵין בְּטַבְוָן דַאֲמָרֵית לְכוֹן אַיְתֵי לְכוֹן וְיִתְבָּהֲתוּן עַמְמַיָא דַהֲווֹ מִשְׁתַּבְּחִין בְּחוּלַקְהוֹן בְּכֵן בְּאַרְעֲהוֹן עַל חַד תְּרֵין יַחְסְנוּן חֶדְוַת עֲלָם תְּהִי לְהוֹן:

במקום דיבתם, וביזיונם, על אחד יקבל (עם ישראל) שתים טובה, כאשר אמרתי לכם, אבוא אליכם, ויבושו העמים שהיו משתבחים בחלקם בכם בארצותיהם, על אחד יירשו שניים (עם ישראל), שמחת עולם תהיה להם (לעם ישראל).

-          אמן!

ח כִּי אֲנִי יְהוָה אֹהֵב מִשְׁפָּט שֹׂנֵא גָזֵל בְּעוֹלָה וְנָתַתִּי פְעֻלָּתָם בֶּאֱמֶת וּבְרִית עוֹלָם אֶכְרוֹת לָהֶם.

[תרגום יונתן] אֲרֵי אֲנָא יְיָ רָחֵימְנָא דִינָא מְרַחֵק קֳדָמַי שִׁקְרָא וְאוֹנָסָא וְאֶתֵּן אֲגַר עוֹבָדֵיהוֹן בִּקְשׁוֹט וּקְיַם עֲלַם אֶגְזַר לְהוֹן:

הרי אני ה' אוהב משפט, מרחיק מלפני שקר וגזל, ואתן שכר עבודתם באמת, וברית עולם אכרות להם (עם ישראל).

-          פסוק יפה, מעניין, וחשוב: אלה המידות שהקב"ה מבקש מאיתנו, משפט (ברור שמשפט אמת וצודק), לא לשקר, לא לגזול. במבט ראשון, אלה נראים דבר מובן מאליו. אבל זה לא כך: למשל, בגמרא, יש הרבה דפים שלמים איך עושים מצוות אלה של הקב"ה, מצוות דאורייתא.  ועל כול מילה בתורה, ועל כול שורה בגמרא יש הרבה ספרים שמפרשים אותם. לכן, עלינו, היהודים, ללמוד איך עושים משפט (ברור שמשפט אמת וצודק), ואיך לא עושים לשקר, לגזול.

ט וְנוֹדַע בַּגּוֹיִם זַרְעָם וְצֶאֱצָאֵיהֶם בְּתוֹךְ הָעַמִּים כָּל רֹאֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ יְהוָה.

[תרגום יונתן] וְיִתְרַבּוּן בְּעַמְמַיָא בְנֵיהוֹן וּבְּנֵי בְנֵיהוֹן בְּגוֹ מַלְכְּוָתָא כָּל חֶזְאֵיהוֹן יִשְׁתְּמוֹדְעִינוּן אֲרֵי אִינוּן זַרְעָא דְבָרְכֵהּ יְיָ:

ויגדלו בעמים, בניהם, ובני בניהם (של בני ישראל), בתוך המלכויות. כול הרואה אותם (את בני ישראל) מכיר אותם (את בני ישראל), הרי הם זרע ברך ה'.

-          יש לי קושי אישי בהבנת הפסוק: יכול להיות שהנביא ישעיהו ע"ה מדבר על בני ישראל שלא בארץ ישראל, אלא בגלות? יכול להיות תירוץ הבא: הפסוק מתייחס ליהודים לפני עלייתם ארצה, לפני הגאולה, כאשר ההערכה מצד הנוכרים עוזרת להם, לבני ישראל, להתכנס בארץ ישראל. דבר דומה היה לפני יציאת מצרים:

[שמות יב לה, לו] לה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל עָשׂוּ כִּדְבַר מֹשֶׁה וַיִּשְׁאֲלוּ מִמִּצְרַיִם כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב וּשְׂמָלֹת. לו וַיהוָה נָתַן אֶת חֵן הָעָם בְּעֵינֵי מִצְרַיִם וַיַּשְׁאִלוּם וַיְנַצְּלוּ אֶת מִצְרָיִם.

י שׂוֹשׂ אָשִׂישׂ בַּיהוָה תָּגֵל נַפְשִׁי בֵּאלֹהַי כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע מְעִיל צְדָקָה יְעָטָנִי כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר וְכַכַּלָּה תַּעְדֶּה כֵלֶיהָ.

[תרגום יונתן] אֲמָרַת יְרוּשְׁלֵם מֶחְדָא אֶחְדֵי בְּמֵימְרָא דַייָ תְּבוּעַ נַפְשִׁי בְּפוּרְקָנָא דֶאֱלָהִי אֲרֵי אַלְבְּשַׁנִי לְבוּשִׁין דְפוּרְקַן מְעִין דִזְכוּ עִטְפַנִי כַּחֲתָנָא דְמִצְלַח בִּגְנוּנֵהּ וּכְכַהֲנָא רַבָּא דְמַתְקַן בִּלְבוּשׁוֹהִי וּכְכַלְתָא דְמִתְקַשְׁטָא בְתִיקוּנָהָא:

אמרת ירושלים, מאד אשמח במאמר ה', מלא נפשי בתודה לה', הרי הלביש אותי בגדי חג, עטף אותי בממון זכות, כחתן העובר תחת חופתו, וככהן הגדול שמשרת בלבושו, וככלה המתקשטת בתכשיטיה.

יא כִּי כָאָרֶץ תּוֹצִיא צִמְחָהּ וּכְגַנָּה זֵרוּעֶיהָ תַצְמִיחַ כֵּן אֲדֹנָי יְהוִה יַצְמִיחַ צְדָקָה וּתְהִלָּה נֶגֶד כָּל הַגּוֹיִם.

[תרגום יונתן] אֲרֵי כְאַרְעָא דְמַפְקָא צִמְחָהּ וּכְגִנַת שַׁקְיָא דְזֵירוּעָהָא מְרַבְיָא כֵּן יְיָ אֱלֹהִים יִגְלֵי זְכוּתָא וְתוּשְׁבַּחְתָּא דִירוּשְׁלֵם לָקֳבֵל כָּל עַמְמַיָא:

הרי, כמו הארץ שמוציאה צמיחה, כמו הגינה המושקעת שמגדלת זרעיה, כך ה' אלוקים יגלה זכותה ושבחה של ירושלים, כנגד כול העמים.

-          אמן!

-          מעניין: ספר ישעיהו, וכול ספרי הנביאים, הם לא רק ספרים מלאי נבואות, אלא גם יצירות ספרתיות למופת במלוא מובן המילה, ספרים מלאים במטפורות ומשלים נפלאים! ממש פלא!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה