יום ראשון, 30 ביוני 2024

אכילת חזיר וירטואלית על מחשב

 

התשובה!

אכילת חזיר וירטואלית על מחשב

הרב יובל שרלו27/06/24 06:49 כא בסיון התשפד

שאלה

שלום רב,

דיברתי עם הנכד שלי, והוא הביא שאלה שמקורה בעולם משחקי המחשב. הוא מספר: יש משחק מחשב, הוא הנפוץ ביותר בעולם, כאשר בתוך המשחק על השחקן לאכול אוכל לא כשר, אוכל וירטואלי לא כשר, למשל חזיר. הנכד שלי שואל: לשחק את המשחק הזה, זה עבירה? הרי הוא לא אוכל את החזיר, הכול זה משחק.

לעניות דעתי, אפשר לפרק את הבעיה לשתי בעיות, כאשר לכול אחת מהן יש אולי תשובה ישירה. אפשר לפרק את העולם של המשחק לשני עולמות, עולם גשמי, ממשי, ועולם רוחני, השייך לנשמה. לעניות דעתי, בעולם הגשמי, אכילת מזון וירטואלי לא כשר, אולי לא עבירה, אין אכילה ממש, אכילה אמיתית, אלא רק אכילה כאילו. לעומת זה, בעולם הרוחני, אוכל לא כשר, אפילו וירטואלי, נשאר אוכל לא כשר, ואכילתו עבירה. לכן, לעניות דעתי, המשחק הזה לא מתאים ליהודים.

עוד דבר, בכלל, משחקי מחשב, וטלפון חכם, הם "מכשול בפני העיוור", הם מושכים את האדם לעבירה, עבירה של בזבוז זמן, במקום ללמוד תורה.

בבקשה, עוד דבר: אם אני זוכר טוב, למחוק שם ה' במחשב, בכתיבה במחשב, זה לא עבירה, אפילו שלמחוק שם ה' בכתב רגיל, על דף רגיל, זה כן עבירה. שאלה: יכול להיות שיש ניגוד בין התשובה למשחק מחשב, לבין התשובה למחיקת שם ה' במחשב? הרי שני המקרים האלה דומים בזה, שפעולה זאת וגם פעולה זאת נעשים במחשב?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

התענגתי על דבריך, ועל הדיון כפי שהצגת אותו.

ואיני בטוח שיש לי מה לתרום לו.

אכן, מבחינה הלכתית ישירה - לא ניתן לדבר על איסור בהקשר של אכילה וירטואלית. ההלכה לא אסרה את הדבר הזה, ואין מדובר כלל באכילה או בהנאה מדברים אסורים, אלא בפיקסלים ותנועות חשמליות.

ברם, במישור הסובייקטיבי צריך לבחון האם המשחק הזה מגמד את הרגישות העמוקה לחובת קדושת האכילה ושמירה על הלכותיה. יש הנוהגים בעולם החרדי לא להחזיק ספרי ילדים שמזכירים בהמות טמאות, או להימנע מלראות חזיר (ראה שלט בגן החיות התנכ״י https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSdFg39Lt5Ex616DsG8HUCTyYxiQ9X3fDiZCw&s). נוהג זה אינו הלכה, ואף ניתן להתווכח עימו ולטעון שהוא מגוחך מאוד, אך הוא מלמד על רגישות ועל רצון שלא לשחוק את הנפש.

קביעה כזו מחייבת בראש ובראשונה מחקר עובדתי - האמנם זה מה שמתחולל, ומי שמשחק כך מחליש את זיקתו להלכות קדושת האוכל. אם אמנם זה כך - נראה שנכון לאסור, אבל לי אין כלים לדעת האמנם זה כך. מבחינה מעשית, אם מדובר במשימה פה ושם נראה לי שמחיר הוספת איסורים יהיה גבוה יותר מההימנעות מלגזור גזירות חדשות, אולם אם מדובר בדבר עקבי ושיטתי - הסברא אומרת שהדבר פוגם ופגום.

אין ספק שמשחקי מחשב נמצאים בתחום הרחב של דברים שמיעוטם מותר ואולי אף טוב לילד לשחק, וריבויים הוא נזק עצום, מעצם קיומם, והסיבות שכתבת עליהם. זו אכן הזדמנות לבנות עם הילדים תוכנית רוחנית משמעותית, של שימוש מושכל ומוגבל במשחקי המחשב, ועל ידי כך להפוך את המכשול לתנועת תיקון ובניה.

אכן, אין איסור למחוק את שם ה׳ במחשב, וזו אינה סתירה לאמור לעיל, שכן מבחינה אובייקטיבית אין זה שם ה׳ כתוב וממילא אין איסור למחוק. אולם גם כאן, משחק שעיקרו הוא מחיקת שם ה׳ יהיה אסור מבחינה סובייקטיבית, כאמור לעיל.

כל טוב

 

מבט על פרשת בהעלתך

 

מבט על פרשת בהעלתך

א' כתוב בפרשה בהעלתך:

[במדבר ח ב-ד] דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת. וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה. וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּנֹרָה מִקְשָׁה זָהָב עַד יְרֵכָהּ עַד פִּרְחָהּ מִקְשָׁה הִוא כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה.

פסוקים אלה מקבלים משמעות הרבה יותר גדולה, אם נזכור איך בנויה המנורה:

[שמות כה לא] וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה יְרֵכָהּ וְקָנָהּ גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ מִמֶּנָּה יִהְיוּ.

לעניות דעתי, יש לקשור בין מעשה המנורה שבפרשת בהעלתך, לבין מבנה המנורה "מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה", מִקְשָׁה אחד, כפי שכתוב ברשת תרומה, ספר שמות!

לעניות דעתי, זה רמז נפלא לעם ישראל: תהיו כמו המנורה, מקשה אחד,  ואז תאירו בכול העוצמה, בכול הכוח!

ב' כתוב בהפטרה לפרשת בהעלתך, בספר זכריה, מפרק ב פסוק יד, עד פרק ד פסוק ז.:

[ספר זכריה ד ו] וַיַּ֜עַן וַיֹּ֤אמֶר אֵלַי֙ לֵאמֹ֔ר זֶ֚ה דְּבַר־יְהוָ֔ה אֶל־זְרֻבָּבֶ֖ל לֵאמֹ֑ר לֹ֤א בְחַ֙יִל֙ וְלֹ֣א בְכֹ֔חַ כִּ֣י אִם־בְּרוּחִ֔י אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃

זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל הוא דמות מקראית אשר היה ראש הגולה, אחד ממנהיגי שיבת ציון שלאחר חורבן בית המקדש הראשון, אשר בנה את בית המקדש השני בשנת516  לפנה"ס. he.wikipedia.org/wiki/זרובבל_בן_שאלתיאל

כתוב בפסוק זה נבואה אל עם ישראל, על ידי הנביא זכריה:

" לֹ֤א בְחַ֙יִל֙ וְלֹ֣א בְכֹ֔חַ כִּ֣י אִם־בְּרוּחִ֔י אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת"

לעניות דעתי, הנבואה נכונה גם בימינו אלה, בכול תחומי החיים, בשפחה, בחינוך ילדים, וגם בפוליטיקה, בחוק הגיוס, במחלקות שיש בין בני ישראל. אני כותב עוד פעם, את הפסוק הנפלא הזה, בעצם את הנבואה הנפלאה הזאת: "לֹ֤א בְחַ֙יִל֙ וְלֹ֣א בְכֹ֔חַ כִּ֣י אִם־בְּרוּחִ֔י אָמַ֖ר יְהוָ֥ה צְבָאֽוֹת"

לעניות דעתי, "כִּ֣י אִם־בְּרוּחִ֔י" כפי שכתוב על התורה "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם, וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם" [ספר משלי ג, יז].

אמן!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

יום שישי, 21 ביוני 2024

חג שבועות שמח!

 

חג שבועות שמח!

חג שבועות שמח! חג מתן תורה שמח! חג הקציר שמח! חג עצרת שמח! חג הבכורים שמח! כמה חגים ביום אחד! יום חגים שמח! יכול להיות שזה רמז לפנים הרבות שיש לתורה! הרבה בריאות ורק בשורות טובות! והעיקר לא להתייאש! כמה שהנר דולק, אפשר עוד לתקן!

האם הגמרא ספר דתי?

 

האם הגמרא ספר דתי?

ספר "הגמרא" ידוע גם בשמו העברי "התלמוד".

אני לומד בדף יומי בגמרא. אתמול היינו בדף קיא, מסכת בבא מציעא. זאת הפעם הראשונה שאני מכיר ולומד גמרא. עוד לא סיימתי מחזור שלם. אלה רשומים שלי, מחשבות בעקבות לימוד הגמרא. אני מניח שהקורא מכיר את הגמרא, או יכול לקבל מידע באינטרנט he.wikipedia.org/wiki/תלמוד_בבלי .

א' אתחיל עם הסוף: לעניות דעתי, הגמרא היא לא ספר דתי! לעניות דעתי, ספר דתי מדבר על הקשר הרוחני בין היהודי לבין הקב"ה, ספר שמעורר את הרגשות הרוחניים בין היהודי לבין הקב"ה. הספר "מסילת ישרים" של הרמח"ל הוא ספר דתי. גם הספר "שני לוחות הברית" של השל"ה הקדוש הוא ספר דתי. ספר התהלים הוא ספר דתי.

אבל, הגמרא היא אוסף של הלכות, שהם חוקים בכול תחומי החיים והחברה, וגם אוסף של פסיקות של רבנים ותלמידים חכמים לקושיות בקשר לחוקים אלה. הרבנים והתלמידים החכמים הם דיינים, והישיבות שלהם בתי דין.

הגמרה מתייחסת לרוב רובם התחומים של החיים: משפחה, כולל נישואין וגירושין, עסקים, כולל זכות הקניין ומשא ומתן בעסקים, חברה, וגם ההלכות הקשורות לנושאי דת, כולל חובות היהודים כלפי הקב"ה, בית המקדש, הכוהנים, והלווים.

ב' ברור שכול ההלכות הן לפי הפסוקים מן התורה. אבל, גם התורה מלאה בפסוקים "חברתיים", חוקים של התנהגות בחברה מתוקנת. בעיני דבר מעניין ביותר: הרבה מן המצוות, החוקים, שבתורה, חוקים חברתיים, לרווחת הפרט, מומשו בחברה המערבית "הנאורה" רק לפני כמאה וחמישים שנים. דוגמה אחת, בולטת, היא יום שבעי כיום מנוחה שבועי. דבר אחר בולט, הוא הטיפול בעבדים, אם הם עבדים עבריים, אם הם עבדים כנעניים או נוכרים. ידוע מאמר חז"ל "קנה עבד, קנה אדון!".

ג' אתן עוד כמה דוגמאות של פסוקים בתורה, פסוקים שלעניות דעתי הם "חברתיים"  לחלוטין. הפסוקים האלה הם הבסיס למסכת בבא מציעא, שאנו לומדים כעת. אבל פסוקים כאלה "חברתיים" הם בכול התורה.

[שמות כב כד] אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ.

[דברים כג כה-כו] כִּי תָבֹא בְּכֶרֶם רֵעֶךָ וְאָכַלְתָּ עֲנָבִים כְּנַפְשְׁךָ שָׂבְעֶךָ וְאֶל כֶּלְיְךָ לֹא תִתֵּן. כִּי תָבֹא בְּקָמַת רֵעֶךָ וְקָטַפְתָּ מְלִילֹת בְּיָדֶךָ וְחֶרְמֵשׁ לֹא תָנִיף עַל קָמַת רֵעֶךָ.

[דברים כה ד] לֹא תַחְסֹם שׁוֹר בְּדִישׁוֹ.

[שמות כב יג-יד] וְכִי יִשְׁאַל אִישׁ מֵעִם רֵעֵהוּ וְנִשְׁבַּר אוֹ מֵת בְּעָלָיו אֵין עִמּוֹ שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם. אִם בְּעָלָיו עִמּוֹ לֹא יְשַׁלֵּם אִם שָׂכִיר הוּא בָּא בִּשְׂכָרוֹ.

[ויקרא יט יג] לֹא תַעֲשֹׁק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תִגְזֹל לֹא תָלִין פְּעֻלַּת שָׂכִיר אִתְּךָ עַד בֹּקֶר.

לכן, לא פלא שהקומוניסטים  הראשונים היו יהודים, וגם שהרבה יהודים נמשכו אל הקומוניזם.

אבל בהחלט פלא שהתורה ניתנה לעם ישראל לפני כארבעת אלפים שנים! לעניות דעתי, אין הסבר אחר, אלא שהיא ניתנה על ידי הקב"ה!

ד' אני חוזר על מה שאמרתי בתחילה: לעניות דעתי, הגמרא היא לא ספר דתי! לעניות דעתי, חובה ללמד וללמוד גמרא בכול בית ספר בישראל, כול, ואולי בעיקר, בתי ספר ממלכתיים, החל מחטיבת ביניים ועד גמר התיכון. יותר מזה, המורים יהיו ר"מ, רב-מורה. כמו שבלימוד שפה זרה, עדיף מורה ששפת האם שלו השפה הזרה שהוא מלמד, כך גם רב-מורה הוא המתאים ביותר ללמד גמרה, ושיעורי תורה.

שבת שלום ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

יום ראשון, 9 ביוני 2024

האם המלאכים שפגשו את אברהם אבינו ע"ה אכלו בשר וחלב?

 

האם המלאכים שפגשו את אברהם אבינו ע"ה אכלו בשר וחלב?

[בראשית יח ח] וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב וּבֶן הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם וְהוּא עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ וַיֹּאכֵלוּ.

[תרגום אונקלוס] וּנְסֵיב שְׁמַן וַחֲלַב וּבַר תּוֹרֵי דַּעֲבַד וִיהַב קֳדָמֵיהוֹן וְהוּא מְשַׁמֵּישׁ עִלָּוֵיהוֹן תְּחוֹת אִילָנָא וַאֲכַלוּ׃

[תרגום יונתן] וּנְסֵיב לֵוָאֵי שָׁמִין וַחֲלַב וּבַר תּוֹרֵי דְעָבַד עוּלֵימָא תַּבְשִׁילִין וְסַדֵר קֳדָמֵיהוֹן כְּאוֹרַח הִילְכַת בִּרְיַית עַלְמָא וְהוּא מְשַׁמֵשׁ קֳדָמֵיהוֹן וְאִינוּן יַתְבִין תְּחוֹת אִילָנָא וְדָמֵי לֵיהּ כְּאִילוּ אָכְלִין:

-          רש"י מפרש:

חמאה - שומן החלב שקולטין מעל פניו

לכן, לפי רש"י, המלאכים כן אכלו בשר וגם חמאה של החלב, וחלב, ביחד.

-          תרגומים כותבים "שְׁמַן וַחֲלַב", "שָׁמִין וַחֲלַב"

לפי המילון ארמית-עברית https://daf-yomi.com/AramicDictionary.aspx

שַׁמִּין   -   שָׁמֵן; יִשְׁמַן

או במילון https://www.tyndalearchive.com/TABS/Jastrow/ , fat = שומן

לעניות דעתי, "שומן" יכול להיות גם מבקר, ולא בהכרח חלבי.

דבר דומה על  "חָלָב" , שלפי המילון https://www.tyndalearchive.com/TABS/Jastrow/:

חֲלַב = white of eggs = הלבן של הביצים

חֲלַב = white wine = יין לבן

לכן, לעניות דעתי, יכול להיות שיש דעות לכאן ולכאן.

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

על רשב"י הקדוש

 

על רשב"י הקדוש

היום ל"ג בעומר. קראתי קצת על רשב"י הקדוש ותורתו. כתוב במסכת שבת, קל"ח, ב (ביאור שטיינזלץ):

"תניא [שנויה ברייתא] אחרת, ר' שמעון בן יוחי אומר: חס ושלום שתשתכח תורה מישראל, שנאמר: "וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא, כא), אלא מה אני מקיים "ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו"שלא ימצאו"

התשובה של רשב"י באה לפסוקים קודמים במסכת שבת, קל"ח, ב (ביאור שטיינזלץ):

"תנו רבנן [שנו חכמים] מעין זה בתוספתא: כשנכנסו רבותינו לכרם ביבנה אמרו: עתידה תורה שתשתכח מישראל, וכפי שנאמר: "הנה ימים באים נאם ה' אלהים והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמע את דברי ה'"(עמוס ח, יא), וכתיב [ונאמר]: "ונעו מים עד ים ומצפון ועד מזרח ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו" (עמוס ח, יב).

הפסוק הזה במסכת שבת, כוללת כמה פסוקים שבספר עמוס, פרק ח, פסוקים יא, יב:

הִנֵּ֣ה ׀ יָמִ֣ים בָּאִ֗ים נְאֻם֙ אֲדֹנָ֣י ה' וְהִשְׁלַחְתִּ֥י רָעָ֖ב בָּאָ֑רֶץ לֹא־רָעָ֤ב לַלֶּ֙חֶם֙ וְלֹֽא־צָמָ֣א לַמַּ֔יִם כִּ֣י אִם־לִשְׁמֹ֔עַ אֵ֖ת דִּבְרֵ֥י יְהֹוָֽה׃

וְנָעוּ֙ מִיָּ֣ם עַד־יָ֔ם וּמִצָּפ֖וֹן וְעַד־מִזְרָ֑ח יְשׁ֥וֹטְט֛וּ לְבַקֵּ֥שׁ אֶת־דְּבַר־יְהֹוָ֖ה וְלֹ֥א יִמְצָֽאוּ׃

לעניות דעתי, הפסוק יא, פרק ח, ספר עמוס, מתאים מאד לימינו אלה: "וְהִשְׁלַחְתִּ֥י רָעָ֖ב בָּאָ֑רֶץ לֹא־רָעָ֤ב לַלֶּ֙חֶם֙ וְלֹֽא־צָמָ֣א לַמַּ֔יִם כִּ֣י אִם־לִשְׁמֹ֔עַ אֵ֖ת דִּבְרֵ֥י יְהֹוָֽה" . הנביא עמוס מדבר על מלכות ישראל, לקרת נפילתה, כאשר המצב החומרי, רמת החיים במלכות, הייתה גבוהה יחסית, אבל הרמה הרוחנית נמוכה. מעניין שגם הרשב"י הקדוש מדבר על דברים דומים בתקופתו.

לכן, לעניות דעתי:

א' בימינו אלה, יש הרבה יהודים רעבים וצמאים, לא לאוכל ולא למים, אלא לדבר השם! היו מצבים כאלה גם בעבר, כאשר עברנו אותם. לכן, לא להתייאש!

ב' לעניות דעתי, אפשר למשול את אלה הרעבים והצמאים לדבר ה', אלה משל לתינוק, תינוק שנשבע. התינוק בוכה בגלל רעב וצמא הוא, אבל הוא לא יודע את זה, התינוק לא יודע שהוא צריך אוכל ומים, דברי ה'.

ג' לכן, עלינו, לתת לתינוק הזה, התינוק שנשבע, את האוכל הרוחני, את דברי ה' שהוא כול כך זקוק להם. ולעשות זאת, אפילו שהוא לא מבקש את זה בפירוש, אפילו שלפעמים לא רוצה לקבל אותם. לעניות דעתי, חובתנו לתת לא את האוכל הרוחני, ללמד את התינוק לאכול ולשתות אותו. והעיקר לא להתייאש! כמה שהנר דולק, אפשר עוד לתקן!

ד' יכול להיות שזה צו השעה! אפילו שאמרו חז"ל https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php/%D7%9B%D7%A9%D7%9D_%D7%A9%D7%9E%D7%A6%D7www.yeshiva.org.il/wiki/index.php/כשם_שמצוה_על_אדם_לומר_דבר_הנשמע,_כך_מצוה_על_אדם_שלא_לומר_דבר_שאינו_נשמע :

כשם שמצוה על אדם להוכיח את חברו ולומר לו דבר שהוא עשוי לקבלו, כך מצוה שלא לומר לו דבר שאינו עשוי לקבלו.

מקור המימרה בתלמוד בבלי מסכת יבמות דף סה ב: "אמר רבי אילעא משום ר' אלעזר בר' שמעון: כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע [דכתיב (ויקרא יט) הוכח תוכיח להוכיח מי שמקבל הימנו - רש"י] כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע. רבי אבא אומר: חובה, שנאמר אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך"

לעניות דעתי, אני מניח שכמו בכול משנה, הרמז, הדרש, והסוד, גם במשנה זאת, הרבה יותר מסובכים מאשר הפשט!

ה' לכן, יכול להיות שצו השעה לתת לכול היהודים את דברי ה', אם יודעים ואם לא יודעים, חו"ח, מה זה, אם רוצים לשמוע אותו ואם לא רוצים, חו"ח, לשמוע אותו, אם מקבלים אותו ואם לא מקבלים, חו"ח, אותו!

והעיקר לא להתייאש! כמה שהנר דולק, אפשר עוד לתקן!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!