יום ראשון, 9 ביוני 2024

על רשב"י הקדוש

 

על רשב"י הקדוש

היום ל"ג בעומר. קראתי קצת על רשב"י הקדוש ותורתו. כתוב במסכת שבת, קל"ח, ב (ביאור שטיינזלץ):

"תניא [שנויה ברייתא] אחרת, ר' שמעון בן יוחי אומר: חס ושלום שתשתכח תורה מישראל, שנאמר: "וענתה השירה הזאת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו" (דברים לא, כא), אלא מה אני מקיים "ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו"שלא ימצאו"

התשובה של רשב"י באה לפסוקים קודמים במסכת שבת, קל"ח, ב (ביאור שטיינזלץ):

"תנו רבנן [שנו חכמים] מעין זה בתוספתא: כשנכנסו רבותינו לכרם ביבנה אמרו: עתידה תורה שתשתכח מישראל, וכפי שנאמר: "הנה ימים באים נאם ה' אלהים והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמע את דברי ה'"(עמוס ח, יא), וכתיב [ונאמר]: "ונעו מים עד ים ומצפון ועד מזרח ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו" (עמוס ח, יב).

הפסוק הזה במסכת שבת, כוללת כמה פסוקים שבספר עמוס, פרק ח, פסוקים יא, יב:

הִנֵּ֣ה ׀ יָמִ֣ים בָּאִ֗ים נְאֻם֙ אֲדֹנָ֣י ה' וְהִשְׁלַחְתִּ֥י רָעָ֖ב בָּאָ֑רֶץ לֹא־רָעָ֤ב לַלֶּ֙חֶם֙ וְלֹֽא־צָמָ֣א לַמַּ֔יִם כִּ֣י אִם־לִשְׁמֹ֔עַ אֵ֖ת דִּבְרֵ֥י יְהֹוָֽה׃

וְנָעוּ֙ מִיָּ֣ם עַד־יָ֔ם וּמִצָּפ֖וֹן וְעַד־מִזְרָ֑ח יְשׁ֥וֹטְט֛וּ לְבַקֵּ֥שׁ אֶת־דְּבַר־יְהֹוָ֖ה וְלֹ֥א יִמְצָֽאוּ׃

לעניות דעתי, הפסוק יא, פרק ח, ספר עמוס, מתאים מאד לימינו אלה: "וְהִשְׁלַחְתִּ֥י רָעָ֖ב בָּאָ֑רֶץ לֹא־רָעָ֤ב לַלֶּ֙חֶם֙ וְלֹֽא־צָמָ֣א לַמַּ֔יִם כִּ֣י אִם־לִשְׁמֹ֔עַ אֵ֖ת דִּבְרֵ֥י יְהֹוָֽה" . הנביא עמוס מדבר על מלכות ישראל, לקרת נפילתה, כאשר המצב החומרי, רמת החיים במלכות, הייתה גבוהה יחסית, אבל הרמה הרוחנית נמוכה. מעניין שגם הרשב"י הקדוש מדבר על דברים דומים בתקופתו.

לכן, לעניות דעתי:

א' בימינו אלה, יש הרבה יהודים רעבים וצמאים, לא לאוכל ולא למים, אלא לדבר השם! היו מצבים כאלה גם בעבר, כאשר עברנו אותם. לכן, לא להתייאש!

ב' לעניות דעתי, אפשר למשול את אלה הרעבים והצמאים לדבר ה', אלה משל לתינוק, תינוק שנשבע. התינוק בוכה בגלל רעב וצמא הוא, אבל הוא לא יודע את זה, התינוק לא יודע שהוא צריך אוכל ומים, דברי ה'.

ג' לכן, עלינו, לתת לתינוק הזה, התינוק שנשבע, את האוכל הרוחני, את דברי ה' שהוא כול כך זקוק להם. ולעשות זאת, אפילו שהוא לא מבקש את זה בפירוש, אפילו שלפעמים לא רוצה לקבל אותם. לעניות דעתי, חובתנו לתת לא את האוכל הרוחני, ללמד את התינוק לאכול ולשתות אותו. והעיקר לא להתייאש! כמה שהנר דולק, אפשר עוד לתקן!

ד' יכול להיות שזה צו השעה! אפילו שאמרו חז"ל https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php/%D7%9B%D7%A9%D7%9D_%D7%A9%D7%9E%D7%A6%D7www.yeshiva.org.il/wiki/index.php/כשם_שמצוה_על_אדם_לומר_דבר_הנשמע,_כך_מצוה_על_אדם_שלא_לומר_דבר_שאינו_נשמע :

כשם שמצוה על אדם להוכיח את חברו ולומר לו דבר שהוא עשוי לקבלו, כך מצוה שלא לומר לו דבר שאינו עשוי לקבלו.

מקור המימרה בתלמוד בבלי מסכת יבמות דף סה ב: "אמר רבי אילעא משום ר' אלעזר בר' שמעון: כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע [דכתיב (ויקרא יט) הוכח תוכיח להוכיח מי שמקבל הימנו - רש"י] כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע. רבי אבא אומר: חובה, שנאמר אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך"

לעניות דעתי, אני מניח שכמו בכול משנה, הרמז, הדרש, והסוד, גם במשנה זאת, הרבה יותר מסובכים מאשר הפשט!

ה' לכן, יכול להיות שצו השעה לתת לכול היהודים את דברי ה', אם יודעים ואם לא יודעים, חו"ח, מה זה, אם רוצים לשמוע אותו ואם לא רוצים, חו"ח, לשמוע אותו, אם מקבלים אותו ואם לא מקבלים, חו"ח, אותו!

והעיקר לא להתייאש! כמה שהנר דולק, אפשר עוד לתקן!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה