יום שישי, 21 ביוני 2024

האם הגמרא ספר דתי?

 

האם הגמרא ספר דתי?

ספר "הגמרא" ידוע גם בשמו העברי "התלמוד".

אני לומד בדף יומי בגמרא. אתמול היינו בדף קיא, מסכת בבא מציעא. זאת הפעם הראשונה שאני מכיר ולומד גמרא. עוד לא סיימתי מחזור שלם. אלה רשומים שלי, מחשבות בעקבות לימוד הגמרא. אני מניח שהקורא מכיר את הגמרא, או יכול לקבל מידע באינטרנט he.wikipedia.org/wiki/תלמוד_בבלי .

א' אתחיל עם הסוף: לעניות דעתי, הגמרא היא לא ספר דתי! לעניות דעתי, ספר דתי מדבר על הקשר הרוחני בין היהודי לבין הקב"ה, ספר שמעורר את הרגשות הרוחניים בין היהודי לבין הקב"ה. הספר "מסילת ישרים" של הרמח"ל הוא ספר דתי. גם הספר "שני לוחות הברית" של השל"ה הקדוש הוא ספר דתי. ספר התהלים הוא ספר דתי.

אבל, הגמרא היא אוסף של הלכות, שהם חוקים בכול תחומי החיים והחברה, וגם אוסף של פסיקות של רבנים ותלמידים חכמים לקושיות בקשר לחוקים אלה. הרבנים והתלמידים החכמים הם דיינים, והישיבות שלהם בתי דין.

הגמרה מתייחסת לרוב רובם התחומים של החיים: משפחה, כולל נישואין וגירושין, עסקים, כולל זכות הקניין ומשא ומתן בעסקים, חברה, וגם ההלכות הקשורות לנושאי דת, כולל חובות היהודים כלפי הקב"ה, בית המקדש, הכוהנים, והלווים.

ב' ברור שכול ההלכות הן לפי הפסוקים מן התורה. אבל, גם התורה מלאה בפסוקים "חברתיים", חוקים של התנהגות בחברה מתוקנת. בעיני דבר מעניין ביותר: הרבה מן המצוות, החוקים, שבתורה, חוקים חברתיים, לרווחת הפרט, מומשו בחברה המערבית "הנאורה" רק לפני כמאה וחמישים שנים. דוגמה אחת, בולטת, היא יום שבעי כיום מנוחה שבועי. דבר אחר בולט, הוא הטיפול בעבדים, אם הם עבדים עבריים, אם הם עבדים כנעניים או נוכרים. ידוע מאמר חז"ל "קנה עבד, קנה אדון!".

ג' אתן עוד כמה דוגמאות של פסוקים בתורה, פסוקים שלעניות דעתי הם "חברתיים"  לחלוטין. הפסוקים האלה הם הבסיס למסכת בבא מציעא, שאנו לומדים כעת. אבל פסוקים כאלה "חברתיים" הם בכול התורה.

[שמות כב כד] אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ.

[דברים כג כה-כו] כִּי תָבֹא בְּכֶרֶם רֵעֶךָ וְאָכַלְתָּ עֲנָבִים כְּנַפְשְׁךָ שָׂבְעֶךָ וְאֶל כֶּלְיְךָ לֹא תִתֵּן. כִּי תָבֹא בְּקָמַת רֵעֶךָ וְקָטַפְתָּ מְלִילֹת בְּיָדֶךָ וְחֶרְמֵשׁ לֹא תָנִיף עַל קָמַת רֵעֶךָ.

[דברים כה ד] לֹא תַחְסֹם שׁוֹר בְּדִישׁוֹ.

[שמות כב יג-יד] וְכִי יִשְׁאַל אִישׁ מֵעִם רֵעֵהוּ וְנִשְׁבַּר אוֹ מֵת בְּעָלָיו אֵין עִמּוֹ שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם. אִם בְּעָלָיו עִמּוֹ לֹא יְשַׁלֵּם אִם שָׂכִיר הוּא בָּא בִּשְׂכָרוֹ.

[ויקרא יט יג] לֹא תַעֲשֹׁק אֶת רֵעֲךָ וְלֹא תִגְזֹל לֹא תָלִין פְּעֻלַּת שָׂכִיר אִתְּךָ עַד בֹּקֶר.

לכן, לא פלא שהקומוניסטים  הראשונים היו יהודים, וגם שהרבה יהודים נמשכו אל הקומוניזם.

אבל בהחלט פלא שהתורה ניתנה לעם ישראל לפני כארבעת אלפים שנים! לעניות דעתי, אין הסבר אחר, אלא שהיא ניתנה על ידי הקב"ה!

ד' אני חוזר על מה שאמרתי בתחילה: לעניות דעתי, הגמרא היא לא ספר דתי! לעניות דעתי, חובה ללמד וללמוד גמרא בכול בית ספר בישראל, כול, ואולי בעיקר, בתי ספר ממלכתיים, החל מחטיבת ביניים ועד גמר התיכון. יותר מזה, המורים יהיו ר"מ, רב-מורה. כמו שבלימוד שפה זרה, עדיף מורה ששפת האם שלו השפה הזרה שהוא מלמד, כך גם רב-מורה הוא המתאים ביותר ללמד גמרה, ושיעורי תורה.

שבת שלום ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה