שמחת תורה
חג שמחת תורה חוגגים אותו ביום אחרי
חג אחר, חג הסוכות. יום החג מופיע בתורה, כשמינית עצרת:
[במדבר כט יב] וּבַחֲמִשָּׁה עָשָׂר
יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה
לֹא תַעֲשׂוּ וְחַגֹּתֶם חַג לַיהוָה שִׁבְעַת יָמִים.
[במדבר כט לה] בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי
עֲצֶרֶת תִּהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ.
אפילו שחג שמיני עצרת מוזכר בתורה
כיום השמיני של חג סוכות, אלה שני חגים נפרדים זה מזה.
יום שמיני עצרת מופיע כחג שמחת תורה,
יום התחלת קריאת התורה מחדש, כול שנה ושנה, כאשר מסיימים ספר דברים בפרשת
"זאת הברכה", ומתחילים ספר בראשית בפרשת "בראשית", בזמן הגלות
הבבלית, בתוך בבל. עם הזמן, ולעניות דעתי, במיוחד אחרי חזרת חלק מהגולים היהודים
בבבל לארץ ישראל, ובניית בית המקדש השני, מנהג שמחת תורה התפשת גם בארץ ישראל.
בזמן בית המקדש הראשון, מחזור קריאת
התורה היה שלוש שנים וחצי.
לעניות דעתי, יש התאמה מצוינת בין
ראש השנה, לפי בריאת העולם, לבין תחילת הקריאה מחדש של התורה, בפרשת
"בראשית" המדברת על בריאת העולם, מיד אחרי ראש השנה.
חג שמחת תורה שמח!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה