יום רביעי, 30 באוקטובר 2024

פרשת כי תשא, קריאה בתורה בשבת סוכות

 

 פרשת כי תשא, קריאה בתורה בשבת סוכות

א' קראנו בפרשת כי תשא:

[שמות לג כ] וַיֹּאמֶר לֹא תוּכַל לִרְאֹת אֶת פָּנָי כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי.

כמה פסוקים אחרי זה, לפי הפשט, כתוב אחרת:

[שמות לד כ] וּפֶטֶר חֲמוֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה וְאִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ כֹּל בְּכוֹר בָּנֶיךָ תִּפְדֶּה וְלֹא יֵרָאוּ פָנַי רֵיקָם.

[שמות לד כד] כִּי אוֹרִישׁ גּוֹיִם מִפָּנֶיךָ וְהִרְחַבְתִּי אֶת גְּבוּלֶךָ וְלֹא יַחְמֹד אִישׁ אֶת אַרְצְךָ בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה.

-          לעניות דעתי, אני לא מבין, אפילו לפי הפשט, למה כתוב "כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי", ואחרי כמה פסוקים כתוב "וְלֹא יֵרָאוּ פָנַי רֵיקָם", וגם "בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ".

-          וגם, למה כתוב "כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי", ולא כתוב "כי יראני האדם ומת", שאולי ברור יותר?

ב' לבניית התירוץ, אוסיף פסוק ממגילת אסתר:

[מגילת אסתר ד יא] כָּל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ וְעַם מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ יוֹדְעִים אֲשֶׁר כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר יָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֶל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית אֲשֶׁר לֹא יִקָּרֵא אַחַת דָּתוֹ לְהָמִית לְבַד מֵאֲשֶׁר יוֹשִׁיט לוֹ הַמֶּלֶךְ אֶת שַׁרְבִיט הַזָּהָב וְחָיָה וַאֲנִי לֹא נִקְרֵאתִי לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ זֶה שְׁלוֹשִׁים יוֹם.

-          לפי פסוק זה, מנהג מקובל במלכויות העתיקות של מזרח התיכון, שמי שבא לפני המלך ללא הזמנה יומת.

ג' עוד דבר, בתפילת הימים הנוראים אנו מוסיפים, בין השאר:

זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים, וכתבנו בספר החיים למענך אלקים חיים.

-          כתוב "וכתבנו בספר החיים". לפי הקבלה, "ספר החיים" הוא ספר של נכנסים לעולם הבא!

ד' לכן, זה התירוץ שאני מציע:

-          הכתוב "כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי", אפשר אולי להבין אותו, שמי שבא אל מלך העולם הקב"ה ללא "קביעת פגישה" לא יחיה. אבל, לא יחיה, מתייחס לכניסה לעולם הבא, בגלל הזלזול כביכול בכבוד השם ה'.

-          אבל, מותר לפגוש ולראות פניו בכול המועדים שהמלך, הקב"ה, קבע לשם כך. יותר מזה, הקב"ה בעצמו יוצא אל השדה בחודש אלול, ופוגש את כול היהודי שבא לקרתו.

לכן, אולי רמז, לתת את הכבוד המגיע להקב"ה, "לא תשא את שם ה' לשוא", וכן לפגוש אותו בכול המועדים שה' קבע לכך.

לעניות דעתי, המועדים האלה הם בכול יום ויום, בזמן התפילות, בזמן הלימוד, בזמן עשיית המצוות.

לכן, תזכו למצוות רבות, לראות הרבה פני ה' לטובה, לשפע, לבריאות שלמה, ורק לבשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה