יום שישי, 17 במאי 2024

לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, ....

 

לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, ....

לפי האר"י, וגם רבנים אחרים, חז"ל, יש להגיד לפני תפילה, ולפני מצווה, את הפסוק:

"לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ, וּרְחִימוּ וּדְחִילוּ, לְיַחֲדָא שֵׁם יוד קֵ"י בְּוָא"ו קֵ"י בְּיִחוּדָא שְׁלִים (יהוה) בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל. הִנֵּה אֲנַחְנוּ בָּאִים לְהִתְפַּלֵּל תְּפִילת תפילת שחריתשַׁחֲרִית (שֶׁל שַׁבָּת קֹדֶשׁ) שֶׁתִּקֵּן אברהם תפילת מנחהמִנְחָה (שֶׁל שַׁבָּת קֹדֶשׁ) שֶׁתִּקֵּן יִצְחָק תפילת ערביתעַרְבִית (שֶׁל שַׁבָּת קֹדֶשׁ / מוצאי שַׁבָּת קֹדֶשׁ) שֶׁתִּקֵּן יַעֲקֹב אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלום, עִם כָּל הַמִּצְות הַכְּלוּלות בָּהּ, לְתַקֵּן אֶת שָׁרְשָׁהּ בְּמָקום עֶלְיון, לַעֲשׂות נַחַת רוּחַ לְיוצְרֵנוּ וְלַעֲשׂות רְצון בּורְאֵנוּ. וִיהִי נעַם אֲדנָי אֱלהֵינוּ עָלֵינוּ. וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּונְנָה עָלֵינוּ. וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּונְנֵהוּ:"

כול פעם שאני מתפלל, אני חושב מה זאת אומרת "לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ". יכול להיות, חס וחלילה, שמדובר על שתי אישיויות שמתחברות יחד? ברור שלא ולא! הקב"ה אחד ואין זולתו!

יכול להיות שיש כמה תירוצים:

א' מדובר על ייחוד בין הקב"ה, לבין כנסת ישראל, שבתוכה שכינת ה'!

ב' "קוּדְשָׁא" זה "קדוש"! המובן של 'קדוש' זה נבדל, נפרד, מבודד. לעומת זה, "וּשְׁכִינְתֵּיהּ" זה "שְׁכִינָתוֹ", זה החיבור של ה' עם בני ישראל, כאשר ה' שוכן, נמצא, גר, בין ובתוך בני ישראל. שתי התכונו האלה של הקב"ה, גם נבדל, וגם ביחד, הן מנוגדות זו לזו, בסתירה זו לזו, ובאופן טבעי לא יכולות להיות ביחד.

אבל, הקב"ה, מייחד אותם ביחד, באופן על טבעי, בנס שקורה לנו יום יום ורגע רגע, כול פעם שעושים מצווה,  למען בני ישראל, וזה הדבר הגדול שעליו מדברים בפסוק זה  "לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ"!

שבוע טוב ומבורך!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה