יום שישי, 17 במאי 2024

מבט אל הפטרת השבת הגדול

 

מבט אל הפטרת השבת הגדול

א' בשבת הגדול, השבת לפני ליל הסדר של הפסח, קוראים הפטרה מיוחדת, בספר מלאכי, פרק ג'.

ההפטרה מסתיימת בפסוקים הבאים:

"זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתוֹ בְחֹרֵב עַל כָּל יִשְׂרָאֵל חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים: הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא: וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.

הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא: (מלאכי ג, ד–כד)"

מצאתי פירוש יפה להפטרה זאת, על ידי כבוד הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון

https://www.etzion.org.il/he/tanakh/neviim/sefer-malakhi/haftarat-shabbat-hagadol

"כאן יבוא אליהו להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם. מלאכי רואה לפניו את בני דורו, שרבים מהם בני נשים נוכריות שנישאו ליהודים שעלו מן הגולה, והבנים אינם מתייחסים אל אבותם גם על פי ההלכה היהודית. אליהו יצטרך לתקן זאת. אליהו, בימיו, פעל יותר מכול לנתק את אחאב מלך ישראל מאיזבל, אשתו הנוכריה, כוהנת הבעל. הוא ניסה ונכשל בכך, אך לכשיבוא לעתיד, ה' יסייעו והוא יצליח."

ב' אפשר אולי לתרץ את הפסוקים האלה גם באופן הבא:

וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.

בימינו אלה יש מחלוקת ופילוג בעם ישראל. עד כדי כך, שגם האבות קמים על הבנים, והבנים קמים על האבות.

אני זוכר סיפורים מהמהפכה הקומוניסטית ברוסיה, שהפילוג והשנאה היו כול כך גדולים, שהיו מקרים כאשר הבן הקומוניסט היה הורג את אבא שלו התומך בצאר. בגלל השנאה והפילוג בעם, הבנים היו מלשינים על האבות שלהם, והאבות היו מלשינים על הבנים שלהם, הלשנה שבהרבה מקרים הייתה נגמרת בהוצאה להורג.

ברוך הקדוש ברוך הוא, אנו לא במצב כזה, אנו רחוק ממצב כזה! אבל, חס וחלילה, כדי לא נגיע למצב כזה, בא הנביא מלאכי ומזהיר אותנו: תדאגו, ותעבדו, שתתפייסו, בנים ואבות, אבות עם בנים, לא לקום אלה על אלה! אפשר ואפילו רצוי שיהיו דעות שונות, מחלקות כן, אבל לא פילוג ושנאה! כתוב במסכת אבות:

[משנה אבות ה יז] כָּל מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם, סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם; וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, אֵין סוֹפָהּ לְהִתְקַיֵּם. אֵיזוֹ הִיא מַחֲלֹקֶת שֶׁהִיא לְשֵׁם שָׁמַיִם? זוֹ מַחֲלֹקֶת הִלֵּל וְשַׁמַּאי; וְשֶׁאֵינָהּ לְשֵׁם שָׁמַיִם, זוֹ מַחֲלֹקֶת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ:

המחלוקת בין בית שמאי לבית בית הילל, הייתה מחלוקת בדיני נפשות, מחלוקת חריפה ועמוקה. אבל, הם היו ביחד, אכלו ביחד, התחתנו זה עם זה. המחלוקת השנייה, של קרח וכול עדתו, הייתה מחלוקת לשם שנאת חינם, ונגמרה בצורה נוראית: האדמה בלע אותם!

לכן, גם עלינו להתרחק כמו מאש מפילוג ושנאת חינם בעם! כפי שכתוב בפסוק בהפטרה "... פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם." ז"א, השמדה וחורבן טוטלי! כפי שהיה עבור חלק מן העם, במחלוקת קרח ועדתו.

זה סימלי ביותר, ומשמעותי ביותר, שחז"ל בחרו את ההפטרה המסתיימת במסר של חיבור לבבות, בשבת הגדול! לעניות דעתי, זה סוד ההצלחה של עם ישראל: כול ישראל ערבים זה בזה!

חג פסח כשר ושמח! השבת, השבת הגדול, לזכר הניסים שעשה הקב"ה לנו, לעם ישראל, במצרים. הקב"ה, תזכור את השבת הגדול, ותשגיח עלינו לטובה, גם בימינו אלה! הרבה בריאות ורק בשורות טובות! והעיקר לא להתייאש! כמה שהנר דולק אפשר עוד לתקן! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה