יום שני, 9 בספטמבר 2024

מבט אל פרשת שופטים

 

. מבט אל פרשת שופטים

א' כתוב בפרשה:

[דברים טז כ] צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.

-          כתוב "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף": הנוכרים, אומות העולם אומרים "המטרה מקדשת את האמצעים!". ז"א, אפשר, מותר, להשתמש בעבירות כדי להגיע למטרה חשובה, מטרה "טובה!"

התורה אומרת לא! אסור להשתמש בעבירות ובמעשים פסולים כדי לקיים מטרה, לא משנה כמה חשובה וטובה! צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף!

לדוגמה: קורבן שבא מגניבה או גזל, לא מתקבל כקורבן. תרומה לבית כנסת שבאה מגניבה, או גזל, או מרמה, לא מתקבלים על ידי בית הכנסת.

ב' כתוב בפרשה:

[דברים יז יט] וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו לְמַעַן יִלְמַד לְיִרְאָה אֶת יְהוָה אֱלֹהָיו לִשְׁמֹר אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת וְאֶת הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לַעֲשֹׂתָם.

-          כתוב  "וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו לְמַעַן יִלְמַד לְיִרְאָה אֶת יְהוָה אֱלֹהָיו". המלך יקרא וילמד את התורה כול ימי חייו!

קל וחומר עלינו, בני מלך המלכים, מלך העולם, הקדוש ברוך הוא, לקרוא וללמוד בתורה כול ימי חיינו!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

מבט אל פרשת ראה

 

מבט אל פרשת ראה

א' כתוב בפרשה:

[דברים יא כו] רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה.

[תרגום אונקלוס] חֲזוֹ דַּאֲנָא יָהֵיב קֳדָמֵיכוֹן יוֹמָא דֵין בִּרְכָן וּלְוָטִין׃

[תרגום יונתן] אָמַר משֶׁה נְבִיָא חֲמוֹן דַּאֲנָא מְסַדֵּר קֳדָמֵיכוֹן יוֹמָא דֵין בִּרְכָתָא וְחִילוּפָהּ:

-          תרגום יונתן בעברית:

"אמר משה הנביא: הנה, אני שם לפניכם היום הזה, ברכה והיפוכה."

-          לכן, מי שמדבר זה משה רבינו ע"ה.

-          אומרים חז"ל, ליהודי יש בחירה חופשית. אבל, לעניות דעתי, זה לא כך: מי יבחר בקללה, אלא כולם, כול בני ישראל יבחרו בברכה!

ב'  כתוב בפרשה:

[דברים יב כח] שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.

[תרגום אונקלוס] טַר וּתְקַבֵּיל יָת כָּל פִּתְגָמַיָּא הָאִלֵּין דַּאֲנָא מְפַקֵּיד לָךְ בְּדִיל דְּיִיטַב לָךְ וְלִבְנָךְ בָּתְרָךְ עַד עָלְמָא אֲרֵי תַעֲבֵיד דְּתַקִּין וּדְכָשַׁר קֳדָם יְיָ אֱלָהָךְ׃

[תרגום יונתן] טוּרוּ וְקַבִּילוּ יַת פִּתְגָמַיָא דַאֲנָא מְפַקֵּיד לְכוֹן מִן בִּגְלַל דְּיֵיטִיב לְכוֹן וְלִבְנֵיכוֹן בַּתְרֵיכוֹן עַד עַלְמָא אֲרוּם תַּעַבְדוּן דְּתַקִּין וּדְכָשַׁר קֳדָם יְיָ אֱלָהָכוֹן:

-          תרגום יונתן בעברית:

"תשמרו ותשמעו את הדברים שאני מצווה אתכם למען שייטב לכם ולבניכם אחריכם עד עולם, אשר תעשו את הטוב והישר לפני ה' אלוקיכם."

-          כתוב בפסוק: "לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם"

לפי הכתוב, לפי הפשט, כול הצאצאים הם כמו בנים "וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם"!

-          כתוב בפסוק: "כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ."

הפסוק הזה עושה שההתנהגות המוסרית בחיים של בני ישראל, היא מצווה מן התורה! התנהגות מוסרית מול הזולת, התנהגות מוסרית בעסקים ובמשא ומתן, בנהיגה, ועוד ועוד! יכול להיות שמן הסוד, שפסוק זה נקרא לפני ראש חודש אלול, חודש הסליחות, חשבון נפש, תשובה!

ג' כתוב בפרשה:

[דברים יב כה] לֹא תֹּאכְלֶנּוּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ כִּי תַעֲשֶׂה הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה.

[תרגום אונקלוס] לָא תֵיכְלִנֵּיהּ בְּדִיל דְּיִיטַב לָךְ וְלִבְנָךְ בָּתְרָךְ אֲרֵי תַעֲבֵיד דְּכָשַׁר קֳדָם יְיָ׃

[תרגום יונתן] לָא תֵיכְלוּנֵיהּ מִן בִּגְלַל דְּיֵיטִיב לְכוֹן וְלִבְנֵיכוֹן בַּתְרֵיכוֹן אֲרוּם תַּעַבְדוּן דְּכָשַׁר קֳדָם יְיָ:

-          תרגומים דומים למקראץ

-          כתוב בפסוק "לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ". אבל לא כתוב "עַד עוֹלָם" כמו שכתוב בפסוק [דברים יב כח]. למה, מה התירוץ?

-          כתוב בפסוק "כִּי תַעֲשֶׂה הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה". אבל לא כתוב "הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ" כמו שכתוב בפסוק [דברים יב כח].   למה, מה התירוץ?

-          לעניות דעתי, יכול להיות התירוץ הזה: "הישר" זה מעשה כשר. אמנם, יכול להיות כשר אבל מסריח!  לעניות דעתי, "הטוב" זה "בעין יפה!", לעשות את המעשה הישר והכשר מכול הלב, במחשבה שלמה, בשמחה! לכן, גם השכר הרבה יותר גבוה, "עַד עוֹלָם", לעניות דעתי, לעולם הזה, ולעולם הבא, עד תחיית המתים!.

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

בבא בתרא: כל דיין דמתקרי

 

בבא בתרא: כל דיין דמתקרי

כתוב בגמרא, מסכת בבא בתרא, עמוד נח [ביאור שטיינזלץ https://www.sefaria.org.il/Bava_Batra.58a.14?lang=he&with=Steinsaltz&lang2=he]:

חזא דהוה כתיב באבולא [ראה שהיה כתוב על השער] נוסח כזה: כל דיין דמתקרי [שנקרא, שנתבע] לדיןלא שמיה [אין שמו] דיין, שהדיין צריך להיות למעלה מכל ביקורת. אמר להו [להם]: אלא מעתה, אתא איניש מעלמא [יבוא אדם סתם]

ומזמין ליה לדינא [ויזמין אותו לדין], האם פסליה [יפסלנו] אף שיצא בדין זכאי? אלא כך צריך לכתוב: כל דיין דמתקרי [שנקרא] לדין ומפקין מיניה ממונא [ומוציאים ממנו ממון] בדיןלאו שמיה [אין שמו] דיין. כששמעו כך כתבו הכי [כך] כתוספת לאותה כתובת: ברם סאבי דיהודאי אמרי [אבל זקני היהודים אומרים]: כל דיין דמתקרי [שנקרא] לדין ומפקין מיניה ממונא [ומוציאים ממנו ממון] בדיןלאו שמיה [אין שמו] דיין.

-          על מה מדובר, לעניות דעתי?

לעניות דעתי, מסבירים בגמרא, אם יש דיין שנתבע בבית דין, לא מורידים אותו מיד וישירות מתפקידו של דיין בבית דין, אלא אם הוא גם הורשע על ידי בית הדין, והוא, הדיין המורשע, חייב לשלם, מוציאים ממנו ממון.

-          לעניות דעתי, זה דבר גדול ביותר, מה שכתבו בגמרא לפני אלפיים שנים מתאים כול כך לימינו אלה: אפשר להעביר את הכתוב, מילה במילה, מדיין בבית דין לראש ממשלה!

-          עוד הוכחה, אם בכלל יש צורך בזה, שהגמרא היא מתאימה לכול זמן, כולל ימינו אלה!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

מבט אל פרשת עקב

 

מבט אל פרשת עקב

א' כתוב בפרשה:

[דברים ז יז-יח] כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי אֵיכָה אוּכַל לְהוֹרִישָׁם. לֹא תִירָא מֵהֶם זָכֹר תִּזְכֹּר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְפַרְעֹה וּלְכָל מִצְרָיִם.

-          לעניות דעתי, פסוקים מתאימים ביותר לימינו אלה! וכמו אז, גם בימינו אלה! אמן!

ב' כתוב בפרשה:

[דברים ז כב] וְנָשַׁל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת הַגּוֹיִם הָאֵל מִפָּנֶיךָ מְעַט מְעָט לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר פֶּן תִּרְבֶּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה.

-          יש בפסוק זה לקח נפלא לימינו אלה: "מְעַט מְעָט", "לֹא תוּכַל כַּלֹּתָם מַהֵר".

אין "עכשיו", שלום עכשיו, עסקה עכשיו, "זבנג וגמרנו"! התנחלות הארץ היא תהליך ארוך, עם עליות וירידות, צריכים אורך רוח, סבלנות, התמדה! אנו צריכים להיות משוכנעים בצדקת הדרך שלנו, לפי תורת ה'. ודבר זה נבדק ומתחזק לאורך זמן!

לעניות דעתי, הדבר דומה לתהליך חזרה בתשובה. גם תהליך זה הוא ארוך ומסובך, עם עליות וירידות. אמרו חז"ל, חזרה בתשובה היא ארוחת טווח, חזרה בתשובה פתאומית ומהירה לא רצינית, היא באה מתוך דחף, ואין להחזיק הרבה זמן.

התנחלות הארץ זה כיבוש הארץ, חזרה בתשובה היא כיבוש של עצמו.

יכול להיות, לעניות דעתי, שכבוש הארץ בא ביחד עם כיבוש יצר הרע של עצמינו. אמרו חז"ל, מי גיבור? לא זה שכובש ערים, אלא זה שכובש את עצמו, את היצר הרע שלו. לכן, יכול להיות שכיבוש יצר הרע הוא מבחן ותהליך שקודם ומאפשר כיבוש והתנחלות הרץ!

אמן!

ג' כתוב בהפטרת הפרשה, ספר ישעיהו:

[ספר ישעיהו מט טו] הֲתִשְׁכַּח אִשָּׁה עוּלָהּ מֵרַחֵם בֶּן בִּטְנָהּ גַּם אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ.

-          פסוק נפלא, משל נפלא! אמן!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

שיר השירים פרק ד' 1

 שיר השירים פרק ד' 1

פרק ד'

א' הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי הִנָּךְ יָפָה עֵינַיִךְ יוֹנִים מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ שַׂעְרֵךְ כְּעֵדֶר הָעִזִּים שֶׁגָּלְשׁוּ מֵהַר גִּלְעָד.

[תרגום יונתן] וּבְהַהוּא יוֹמָא קָרֵיב מַלְכָּא שְׁלֹמֹה אֶלֶף עֲלָוָן עַל מַדְבְּחָא וְאִתְקַבַּל בְּרַעֲוָא קוּרְבָּנֵיהּ קֳדָם יְיָ נְפַקַת בְּרָת קָלָא מִן שְׁמַיָּא וְכֵן אֲמַרַת כַּמָּה יָאֲיָא אַנְתְּ כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל וְכַמָּה יָאֲיָן אִנּוּן רַבְרְבֵי כְּנִשְׁתָּא וְחַכִּימַיָּא יָתְבֵי סַנְהֶדְּרִין דְּאִנּוּן מְנָהֲרִין לְעָלְמָא לְעַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל וְדָמְיָן לְגוֹזָלִין בְּנֵי יוֹנָתָא וַאֲפִילוּ שְׁאָר בְּנֵי כְּנִשְׁתָּךְ וְעַמָּא דְּאַרְעָא אִנּוּן צַדִּיקִין כִּבְנוֹי דְּיַעֲקֹב דִּלְקַטוּ אַבְנִין וַעֲבַדוּ גַּלְשׁוֹשִׁיתָא בְּטוּרָא דְּגִלְעָד:

 

וביום ההוא, הקריב שלמה המלך אלף קורבנות עולה על המזבח, והתקבל בנחת קורבנו  לפני ה'. יצאה בת קול מן השמיים, וכן אמרה: כמה נאה את כנסת ישראל, וכמה נאה אתם ראשי הכנסת וחכמיה היושבים בסנהדרין שלכם, המאירים לעולם לעם בית ישראל, ונמשלים לגוזלים בני יונה. ואפילו שאר בני הכנסת שלך ועם הארץ, אתם צדיקים כבני יעקב, אשר אספו אבנים ועשו מצבה בהר גלעד.

-          כתוב בפירוש ר' יונתן בן עוזיאל "המאירים לעולם לעם בית ישראל".

לעניות דעתי, זה "המאירים לעד, לנצח, לעם בית ישראל", ולא "לעולם ולעם בית ישראל".

-          כתוב בפירוש ר' יונתן בן עוזיאל "ואפילו שאר בני הכנסת שלך ועם הארץ, אתם צדיקים כבני יעקב".

לעניות דעתי, פירוש זה מיצג את האג'נדה של ר' יונתן בן עוזיאל, שתמיד מדבר בזכות ובשבח בני ישראל, אפילו שהם עם הארץ. יפה ביותר!

שבת שלום ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

ב' שִׁנַּיִךְ כְּעֵדֶר הַקְּצוּבוֹת שֶׁעָלוּ מִן הָרַחְצָה שֶׁכֻּלָּם מַתְאִימוֹת וְשַׁכֻּלָה אֵין בָּהֶם.

[תרגום יונתן] כַּמָּה יָאֲיָן כָּהֲנַיָּא וְלֵיוָאֵי דִּמְקָרְבִין יָת קוּרְבָּנַיִךְ וְאָכְלִין בְּסַר קוּדְשָׁא וּמַעְשְׂרָא וְאַפְרָשׁוּתָא וְדָכְיָן מִכָּל אוּנְסָא וְגָזֵילָא הֵיכְמָא דַּהֲווֹ דָּכְיָן עֶדְרֵי עָנָא דְּיַעֲקֹב בְּעִדָּן דַּהֲווֹ גְּזִיזִין וְסָלְקָן מִן נַחְלָא דְּיוּבְקָא דְּלָא הֲוָת בְּהוֹן אֲנִיסוּתָא וְגָזֵילָא וְכוּלְּהוֹן דָּמְיָן דָּא לְדָא וְיָלְדָן תְּיוֹמִין בְּכָל עִדָּן וְעַקְרָא וּמַתְכְּלָא לָא הֲוָת בְּהוֹן:

 

כמה נאים הכוהנים והלויים אשר מקריבים את קורבנותיך, ואוכלים הבשר הקדוש, ומעשר, והתרומות, וזכים מכול אונס וגזלה, כמו שהיו זכים עדרי הצאן של יעקב, בזמן שהיו גזוזים. ועלו מן הנחל יובקא, אשר לא היה בהם אנוסה וגזלה. וכול הם דומים זה לזה, וילדיהם תאומים בכול זמן, ועקרה והפלה לא היה בהם.

ג' כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתֹתַיִךְ וּמִדְבָּרֵיךְ נָאוֶה כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ.

[תרגום יונתן] וְשִׂפְתוֹי דְּכָהֲנָא רַבָּא הֲווֹ בַּעְיָן צְלוֹתָא בְּיוֹמָא דְּכִפּוּרֵי קֳדָם יְיָ וּמִלּוֹי הֲווֹ מְהַפְּכִין חוֹבֵיהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל דְּדָמְיָן לְחוּט זְהוֹרִיתָא וּמְחַוְּרָן יָתְהוֹן כְּעַמַּר נְקֵי וּמַלְכָּא דְּהוּא רֵישְׁהוֹן מְלִי פִּקּוֹדַיָּא כְּרִמּוֹנָא בָּר מִן אַמַּרְכְּלַיָּא וְאַרְכּוֹנִין דְּאִנּוּן קָרִיבִין לְמַלְכָּא דְּאִנּוּן צַדִּיקִין וְלֵית בְּהוֹן מִדָּעַם בִּישׁ:

 

ושפתיו של הכוהן הגדול היו מבקשות תפילות ביום הכיפורים לפני ה', ומילותיו היו הופכות עבירותיהם של ישראל הדומים לחוט ארגמן, ומלבינות אותם כצמר נקי. והמלך שהיה בראשם, מלא מצוות כרימון, חוץ מן הקצינים, והזקנים, שהם קרובים למלך, אשר הם צדיקים ואין בהם דבר רע.

ד' כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבּוֹרִים.

[תרגום יונתן] וְרֵישׁ מְתִיבְתָא דְּהוּא רַב דִי לִיךְ חַסִּין בִּזְכוּתָא וְרַב בְּעוּבָדִין טָבִין כְּדָוִד מַלְכָּא דְּיִשְׂרָאֵל וְעַל מֵימַר פּוּמֵּיהּ הֲוָה מִתְבְּנֵי עָלְמָא וּבְאוּלְפַן אוֹרַיְתָא דַּהֲוָה עָסֵיק רְחִיצִין עַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל וּמְנַצְּחִין בִּקְרָבָא כְּאִלּוּ אָחְדִין בִּידֵיהוֹן כָּל מָנֵי זַיְנִין דְּגִבָּרִין:

 

וראש הישיבה שהוא הרב שלך, היה אדיר בזכויות וגדול במעשים טובים, כמו דוד מלך ישראל. ועל מאמר פיו נבנה העולם.  ובלימוד התורה, שבתוך העיסוק בו היו בטוחים עם בית ישראל, ומנצחים במלחמה כאילו היו אוחזים בידיהם כול מיני נשקים של גיבורים.

-          מעניין מאד! גם בפסוק זה, ר' יונתן בן עוזיאל מסביר שלימוד התורה מביא ביטחון וניצחון במלחמה!

ה' שְׁנֵי שָׁדַיִךְ כִּשְׁנֵי עֳפָרִים תְּאוֹמֵי צְבִיָּה הָרוֹעִים בַּשּׁוֹשַׁנִּים.

[תרגום יונתן] תְּרֵין פָּרִיקַיִךְ דַּעֲתִידִין לְמִפְרְקִיךְ מָשִׁיחַ בַּר דָּוִד וּמָשִׁיחַ בַּר אֶפְרַיִם דָּמְיָן לְמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן בְּנֵי יוֹכֶבֶד דְּאִמְּתִילוּ לִתְרֵין אוּרְזֵלִין תְּיוֹמֵי טָבְיָא וַהֲווֹ רָעַן לְעַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל בִּזְכוּתְהוֹן אַרְבְּעִין שְׁנִין בְּמַדְבְּרָא בְּמַנָּא וּבְעוֹפִין פַּטִּימִין וּמֵי בֵּירָא דְּמִרְיָם:

 

שני הגואלים שלך אשר עתידים לגאול אותך, משיח בן דוד, ומשיח בן אפרים, אשר דומים למשה ואהרון בני יוכבד, הנמשלים לשני עפרים תאומי צביה, והיו מאכילים את עם בית ישראל בזכותם, ארבעים שנים במדבר, במן, ובעופות טעימות, ובמי באר מרים.

ו' עַד שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם וְנָסוּ הַצְּלָלִים אֵלֶךְ לִי אֶל הַר הַמּוֹר וְאֶל גִּבְעַת הַלְּבוֹנָה.

[תרגום יונתן] וְכָל זְמָן דַּהֲווֹ בֵּית יִשְׂרָאֵל אָחֲדִין בִּידֵיהוֹן אוּמָּנוּת אֲבָהָתְהוֹן צַדִּיקַיָּא הֲווֹ עָרְקִין מַזִּיקֵי וּטְלַנֵי וְצַפְרִירֵי וְטֵיהֲרֵי מִבֵּינֵיהוֹן עַל דַּהֲוָת שְׁכִינַת יְקָרָא דַּיָי שָׁרְיָא בְּבֵית מַקְדְּשָׁא דַּהֲוָה מִתְבְּנֵי בְּטוּר מוֹרִיָּה וְכָל מַזִּיקַיָּא וּמְחַבְּלַיָּא הֲווֹ עָרְקִין מֵרֵיחַ קְטוֹרֶת בּוּסְמִין:

 

וכול זמן שהיו בית ישראל אוחזים בידיהם מסורת אבותיהם הצדיקים, היו בורחים מזיקים ושדי הלילה, ושדי הבוקר, וטיהרו מבניהם עד שהייתה שכינת הכבוד של ה' יושבת בבית המקדש שהיה בנוי בהר המוריה, וכול המזיקים והמשחתים היו בורחים מריח קטורת הבשמים.

-          כמה חשובה מסורת אבותינו! אבל עלינו לדעת שזאת גם המסורת שאנו בונים ומשאירים אחרינו, גם אנחנו נהיה "אבותינו הצדיקים"!

ז' כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ.

[תרגום יונתן] וּבִזְמָן דְּעַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל עָבְדִין רְעוּתֵיהּ דְּמָרֵי עָלְמָא הוּא מְקַלֵּיס יָתְהוֹן בִּשְׁמֵי מְרוֹמָא וְכֵן אֲמַר כֻּלִּיךְ שַׁפִּירְתָא כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל וּמַחֲתָא לֵית בִּיךְ:

ובשעה שעשו העם, בית ישראל, רצון ריבונו של עולם, היה משבח אותם בשמים ממעל, וזהו שאמר: "יפה כולכם עצרת ישראל, וַיִּהְיֶה כֻּלָּם. אין בך פגם!"

 

ובזמן שעם בית ישראל עושים רצון אדון העולם, היה משבח אותם בשמים ממעל, ואמא: כולך יפה כנסת ישראל, ומום אין בך!

-          סיפור אהבה נפלא בין הקב"ה לבין כנסת ישראל!

ח' אִתִּי מִלְּבָנוֹן כַּלָּה אִתִּי מִלְּבָנוֹן תָּבוֹאִי תָּשׁוּרִי מֵרֹאשׁ אֲמָנָה מֵרֹאשׁ שְׂנִיר וְחֶרְמוֹן מִמְּעֹנוֹת אֲרָיוֹת מֵהַרְרֵי נְמֵרִים.

[תרגום יונתן] אֲמַר יְיָ בְּמֵימְרֵיהּ עִמִּי תְהֵי יָתְבָא כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל דְּדָמְיָא לְנִנְפֵּי דְּהִיא צְנִיעָא וְעִמִּי תֵּיעֲלִין לְבֵית מַקְדְּשָׁא וִיהוֹן מְקָרְבִין לִיךְ דּוֹרוֹן רֵישֵׁי עַמָּא דְּיָתְבִין עַל נְהַר אֲמָנָה וְדָיְרֵי דְּיָתְבִין בְּרֵישׁ טוּר תַּלְגָּא וְאוּמַּיָּא דִּבְחֶרְמוֹן מַסְּקִין לִיךְ מִסִּין יָתְבֵי כַרְכִּין תַּקִּיפִין דְּאִנּוּן גִּיבָּרִין כְּאַרְיָוָן תִּקְרוּבְתָּא מִן קִרְוֵי טוּרַיָּא דְּחַסִּינִין מִן נְמֵרִין:

 

נִנְפֵּי – אולי "נימפה" [ he.wikipedia.org/wiki/נימפה ] אישה צעירה [מיתולוגיה יוונית]

אמר ה' במאמרו: אתי תישבי כנסת ישראל, הדומה לאישה צעירה כאשר היא צנועה, ועמי תעלו לבית המקדש. ויהיו ראשי העם מקריבים לך דורון, כאשר יושבים על נהר אמנה, והאוהלים שיושבים בראש הר מושלג, ואומות שבחרמון מביאים לך מיסים. יושבי ערים חזקות, שהם גיבורים כאריות.  מחנות מן ערי ההרים, שהם חזקים מן הנמרים.

שיר השירים פרק ג' 2

שיר השירים פרק ג' 2

ו' מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר כְּתִימֲרוֹת עָשָׁן מְקֻטֶּרֶת מוֹר וּלְבוֹנָה מִכֹּל אַבְקַת רוֹכֵל.

[תרגום יונתן] כַּד סְלִיקוּ יִשְׂרָאֵל מִן מַדְבְּרָא וַעֲבַרוּ יָת יַרְדְּנָא עִם יְהוֹשֻׁעַ בַּר נוּן אֲמַרוּ עַמְמֵי אַרְעָא מָה הִיא דָא אוּמָּא בְחַרְתָא דְּסָלְקָא מִן מַדְבְּרָא וּמִתְגַּמְּרָא מִן קְטֹרֶת בּוּסְמִין וּסְעִידָא בִּזְכוּתֵיהּ דְּאַבְרָהָם דִּפְלַח וְצַלִּי קֳדָם יְיָ בְּטוּר מוֹרִיָּה וּמִתְמַרְקָא מְשַׁח רְבוּתָא בִּצְדַקְתֵּיהּ דְּיִצְחָק דְּאִתְעֲקַד בַּאֲתַר בֵּית מַקְדְּשָׁא דְּמִתְקְרִי טוּר דִּלְבוֹנְתָא וּמִתְעַבְדִין לָהּ נִסִּין בְּחַסִּידוּתֵיהּ דְּיַעֲקֹב דְּאִשְׁתַּדַּל עִמֵּיהּ מַלְאֲכָא עַד מִסַּק קְרִיצְתָא וְאִתְגַבַּר מִנֵּיהּ וְאִשְׁתֵּיזַב הוּא וּתְרֵי עֲסַר שִׁבְטוֹי:

כאשר עלו ישראל מן המדבר ועברו את הירדן, עם יהושוע בין נון, אמרו עמי הארץ: מה אומה זאת היא, בחרת, שעלו מן המדבר, ומתלמדים מן קטורת בשמים, ונעזרים בזכותו של אברהם אבינו אשר עבד והתפלל לפני ה' בהר המוריה, ונמרח שמן כהונה בצדיקותו של יצחק, שנעקד במקום בית המקדש הנקרא הר הלבנון, ונעשים לו (לעם ישראל, אומת בני ישראל) ניסים בזכות חסידותו של יעקב, שנאבק עם המלאך עד עלות השחר, והתגבר עליו, וניצלו הוא, יעקב אבינו ע"ה, ושנים עשר השבטים.

-           לעניות דעתי, אפשר אולי להבין כך מפירושו של ר' יונתן בן עוזיאל: אומות הארץ, העמים במזרח התיכון סביב ארץ ישראל, היו עמים "נאורים", מתוחכמים, מלומדים בתורות השמיים, בתורות החוכמה האנושית, בגילוי עתידות. לעומתם, עם ישראל היה פשוט, חסר תרבות שהייתה נפוצה באותה תקופה ולא משוכלל בה.

אבל, לעם ישראל יש יראת שמיים, ואהבת שמיים, וזכותם של אבותינו, אברהם, יצחק, ויעקב שהוא ישראל, ועקידת יצחק, והתורה, ובית המקדש, וברית הקב"ה.

לעניות דעתי, זה כול הסיפור, אז, וכמו אז גם בימינו אלה. לכן, עם ישראל חי!

-          לעניות דעתי, אפשר אולי להבין כך מפירושו של ר' יונתן בן עוזיאל: אומות הארץ, העמים במזרח התיכון סביב ארץ ישראל, היו עמים "נאורים", מתוחכמים, מלומדים בתורות השמיים, בתורות החוכמה האנושית, בגילוי עתידות. לעומתם, עם ישראל היה בעיניהם של האומות האלה כעם פשוט, גַּס וּבִלְתִּי מְשֻׁכְלָל, וחסר תרבות.

ז' הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ מִגִּבֹּרֵי יִשְׂרָאֵל.

[תרגום יונתן] כַּד בְּנָא שְׁלֹמֹה מַלְכָּא דְּיִשְׂרָאֵל יָת בֵּית מַקְדְּשָׁא דַּיָי בִּירוּשְׁלֵם אֲמַר יְיָ בְּמֵימְרֵיהּ כַּמָּה יָאֵי בֵּית מוּקְדְּשָׁא הָדֵין דְּאִתְבְּנִי לִי עַל יְדוֹי דְּמַלְכָּא שְׁלֹמֹה בַּר דָּוִד וְכַמָּה יָאֲיָן כָּהֲנַיָּא בְּעִדָּן דְּפָרְסִין יְדֵיהוֹן וְקָיְמִין עַל דּוּכָנֵיהוֹן וּמְבָרְכִין לְעַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּשִׁתִּין אָתִין דִּמְסִירִין לְמֹשֶׁה רִבְּהוֹן וְהַהִיא בִּרְכְתָא מְסַחֲרָא לְהוֹן כְּשׁוּר רָם וְתַקִּיף וּבַהּ מִתְגַּבְּרִין וּמַצְלְחִין כָּל גִּבָּרֵי יִשְׂרָאֵל:

 

כאשר בנה שלמה מלך ישראל את בית המקדש של ה', אמר ה' במאמרו: כמה נאה בית המקדש הזה שנבנה לי על ידיו של מלך שלמה בן דוד, וכמה נאים הכוהנים בזמן שפרשים ידיהם, ועומדים על בימתם, ומברכים את עם בית ישראל בשישים האותיות שמסרתי למשה רבם. והיא הברכה מקיפה אותם כחומה גבוהה וחזקה, ועל ידה מתגברים ומצליחים כול אנשי ישראל.

-          מעניין ונפלא המשל שבפסוק ובפירוש ר' יונתן בן עוזיאל:  "שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ" על "בשישים האותיות שמסרתי למשה רבם".

משל נפלא שמשווה בין גיבורים, חיילים עם נשק, לבין אותיות התורה! בני ישראל תמיד היו מצטיינים כתלמידים חכמים, תלמוד תורה.

-          עוד דבר: המשל הזה מזכיר לי את המחלוקת בימינו אלה על גיוס תלמידים חכמים לצבא. "שִׁשִּׁים גִּבֹּרִים סָבִיב לָהּ" כמו "בשישים האותיות שמסרתי למשה רבם".

שבת שלום ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

ח' כֻּלָּם אֲחֻזֵי חֶרֶב מְלֻמְּדֵי מִלְחָמָה אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ מִפַּחַד בַּלֵּילוֹת.

[תרגום יונתן] וְכָהֲנַיָּא וְלֵיוָאֵי וְכָל שִׁבְטַיָּא דְּיִשְׂרָאֵל כּוּלְּהוֹן אֲחִידִין בְּפִתְגָמֵי אוֹרָיְתָא דִּמְתִילִין לְחַרְבָּא וְשָׁקְלָן וְטָרַן בְּהוֹן כְּגִבָּרִין מְאַלְּפֵי קְרָבָא וְכָל חַד וְחַד מִנְּהוֹן חֲתִימַת מִילָה עַל בִּסְרֵיהּ הֵיכְמָא דְּאִתְחְתֵימַת בְּבִסְרֵיהּ דְּאַבְרָהָם וּמִתְגַּבְּרִין בַּהּ כִּגְבַר דְּחַרְבָּא חֲגִירָא עַל יִרְכֵּיהּ וּבְגִין כֵּן לָא דָחֲלִין מִן מַזִּיקַיָּא וּטְלַנֵי דְּאָזְלִין בְּלֵילְיָא:

 

והכוהנים, והלווים, וכול שבטי ישראל, כולם מיוחדים בדברי התורה שמשולים לחרב, ונוטל אותם ונשמר בהם, כגיבורים מלומדי מלחמה. וכול אחד ואחד מהם חתום מילה על בשרו, כפי שנחתם בבשרו של אברהם, ומתגברים בה כגיבור שחרבו חגורה על ירכיו. ובגלל זה, לא מפחדים מן מזיקים, ומן שדי לילה, שהולכים בלילה.

-          גם בפסוק זה, דברי התורה משולים לחרב, ותלמידים חכמים משולים לגיבורים מנוסים במלחמה.

-          גם המילה, ברית המילה, משולה לחרב חגורה על ירכי גיבורים.

יש לשים לב שדברים אלה נכתבו לפני כאלפיים שנים! יכול להיות שגם אז הייתה קיימת שאילת גיוס תלמידים חכמים לצבא! עוד יותר: לפי המסורת, הפירושים של ר' יונתן בן עוזיאל ניתנו על הר סיני, ביחד עם תרגום אונקלוס, וביחד עם התורה!

אמן!

שבת שלום ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

ט' אַפִּרְיוֹן עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מֵעֲצֵי הַלְּבָנוֹן.

[תרגום יונתן] היכל קודשא בנא ליה שלמה מלכא מן אילני זנגבילא ושאגי ושורבני דאתי מן לבנון וחפא יתיה דהב דכי:

 

היכל קודש בנה לו שלמה המלך מן אילני זנגביל, ותדהר, וארז, הבא מן לבנון, וציפה אותו בזהב טהור.

"אַפִּרְיוֹן"

שֵׁם עֶצֶם - זָכָר

מוֹשַׁב כָּבוֹד, שֶׁמִּמַּעַל לוֹ חֻפָּה, הַמְּשַׁמֵּשׁ לִנְשִׂיאַת אֲנָשִׁים נִכְבָּדִים; בִּימֵי קֶדֶם הָיוּ נוֹשְׂאִים בְּאַפִּרְיוֹן חֲתָנִים וְכַלּוֹת.

"אַפִּרְיוֹן עָשָׂה לוֹ הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה"

בפיוטים כִּנּוּי לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ.

י' עַמּוּדָיו עָשָׂה כֶסֶף רְפִידָתוֹ זָהָב מֶרְכָּבוֹ אַרְגָּמָן תּוֹכוֹ רָצוּף אַהֲבָה מִבְּנוֹת יְרוּשָׁלָ͏ִם.

[תרגום יונתן] ובתר די שלים יתיה שוי בגויה ית ארונא דסהדותא דהוא עמודא דעלמא ובגויה תרין לוחי אבניא די אצנע תמן משה בחורב דיקירין מן כסף מזוקק ושפירין מן דהב טב ופריש וטליל מן עילויה ית פרוכתא דתכלא וארגוונא וביני כרוביא די עילוי כפורתא הות שריא שכינתא דיי דשכן שמיה בירושלם מן כל כרכי ארעא דישראל:

 

לאחר שהשלים אותו, הניח בתוכו את ארון העדות שהוא עמוד העולם, ובתוכו שני לוחות האבן אשר הצניע שם משה בחורב, אשר יותר יקרים מכסף מזוקק, ויפים מזהב טהור. ופרש, וטלה עליו את פרוכת  התכלת והארגמן, ובין הכרובים אשר על כיסא הייתה שורה שכינת ה', אשר שכן שמו בירושלים מן כול ערי ארץ ישראל.

יא' צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ.

[תרגום יונתן] כד אתא שלמה מלכא למעבד ית חנוכת בית מוקדשא כרוזא נפק בחיל וכן אמר פוקו וחזו יתבי פלכיא דארעא דישראל ועמא דציון בתגא ובכלילא דכלילו עמא בית ישראל ית מלכא שלמה ביום חנוכת בית מוקדשא וחדו בחדות חגא דמטללתא דעבד שלמה מלכא בעידנא ההיא ית חגא דמטללתא ארבעה עסר יומין:

 

 כאשר בא שלמה המלך לעשות חנוכת בית המקדש, כרוז יצא בחוזקה, וכך אמר: תצאו וראו יושבי המחוזות של ארץ ישראל, ועם של ציון, בכתר ובעטרה, אשר הכתירו  עם בית ישראל את מלך שלמה ביום חנוכת בית המקדש. ושמחו בשמחת החג הסוכות שעשה שלמה המלך בזמן ההוא, את חג הסוכות ארבעה עשר ימים.

-          לעניות דעתי, דבר מעניין: לפי פירוש ר' יונתן בן עוזיאל, חנוכת בית המקדש הראשון על ידי שלמה המלך היה בחג הסוכות!

יש בזה סמליות מסוימת: חג הסוכות זה חג המסע במדבר, חג של אוהלים, ומצב ארעי. לעומתו, בית המקדש זה סימן של התמצאות קבועה של שכינת ה' בין בני עם ישראל, בירושלים הבירה.