יום שני, 9 בספטמבר 2024

בבא בתרא: כל דיין דמתקרי

 

בבא בתרא: כל דיין דמתקרי

כתוב בגמרא, מסכת בבא בתרא, עמוד נח [ביאור שטיינזלץ https://www.sefaria.org.il/Bava_Batra.58a.14?lang=he&with=Steinsaltz&lang2=he]:

חזא דהוה כתיב באבולא [ראה שהיה כתוב על השער] נוסח כזה: כל דיין דמתקרי [שנקרא, שנתבע] לדיןלא שמיה [אין שמו] דיין, שהדיין צריך להיות למעלה מכל ביקורת. אמר להו [להם]: אלא מעתה, אתא איניש מעלמא [יבוא אדם סתם]

ומזמין ליה לדינא [ויזמין אותו לדין], האם פסליה [יפסלנו] אף שיצא בדין זכאי? אלא כך צריך לכתוב: כל דיין דמתקרי [שנקרא] לדין ומפקין מיניה ממונא [ומוציאים ממנו ממון] בדיןלאו שמיה [אין שמו] דיין. כששמעו כך כתבו הכי [כך] כתוספת לאותה כתובת: ברם סאבי דיהודאי אמרי [אבל זקני היהודים אומרים]: כל דיין דמתקרי [שנקרא] לדין ומפקין מיניה ממונא [ומוציאים ממנו ממון] בדיןלאו שמיה [אין שמו] דיין.

-          על מה מדובר, לעניות דעתי?

לעניות דעתי, מסבירים בגמרא, אם יש דיין שנתבע בבית דין, לא מורידים אותו מיד וישירות מתפקידו של דיין בבית דין, אלא אם הוא גם הורשע על ידי בית הדין, והוא, הדיין המורשע, חייב לשלם, מוציאים ממנו ממון.

-          לעניות דעתי, זה דבר גדול ביותר, מה שכתבו בגמרא לפני אלפיים שנים מתאים כול כך לימינו אלה: אפשר להעביר את הכתוב, מילה במילה, מדיין בבית דין לראש ממשלה!

-          עוד הוכחה, אם בכלל יש צורך בזה, שהגמרא היא מתאימה לכול זמן, כולל ימינו אלה!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה