יום רביעי, 9 באוגוסט 2017

פירוש התורה - אֵת כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם, וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם, וְאַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר, וְאַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר--אַרְבָּעָה מְלָכִים, אֶת-הַחֲמִשָּׁה.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית יד ט]  אֵת כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם, וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם, וְאַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר, וְאַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר--אַרְבָּעָה מְלָכִים, אֶת-הַחֲמִשָּׁה.
[תרגום אונקלוס]  עם כדורלעומר מלכא דעילם, ותדעל מלכא דעממי, ואמרפל מלכא דבבל, ואריוך מלכא דאלסר--ארבעא מלכין, לוקביל חמשא
[תרגום יונתן] עִם כְּדָרְלָעוֹמֶר מַלְכָּא דְעֵילָם וְתִידְעָל מַלְכָּא דְעַמְמַיָא מִשְׁתַּמְעִין לֵיהּ וְאַמְרָפֶל מַלְכָּא דְפוּנְטוֹס וְאַרְיוֹךְ מַלְכָּא דִתְלָסַר אַרְבַּעַת מַלְכִין סַדָרוּ קְרָבָא לִקְבֵיל חַמְשָׁא:
[ירושלמי (קטעים)] וְאַמְרָפֶל מַלְכָּא דְפִנְטוֹס וְאַרְיוֹךְ מַלְכָּא דְאֶלָסָר אַרְבַּע מַלְכִין לְקָבֵיל חַמְשָׁא סִידְרוּ סִדְרֵי קְרָבָא:
א' לעניות דעתי, תרגומים דומים למקרא.
ב' עוד פעם, לעניות דעתי, אלה בריתות דומות מדיניות מאד לבריתות של ימינו. יש אומרים 'היסטוריה חוזרת'.
לכן, בימינו, להיות זהירים מאד, צנועים מאד, מפחדים מאד אפילו, לא למהר, כדי לא להיכנס לברית הלא נכונה. יותר מזה, יכול להיות שלא להיכנס לאף ברית, זה הדבר הנכון ביותר שיש לעשות.
מזרח התיכון הוא עולם מיוחד, אולי תחילתו וגם סופו, ז"א, עולם שעוקף ומסובב את כול העולמות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה