יום רביעי, 2 באוגוסט 2017

פירוש התורה - כָּל-אֵלֶּה, חָבְרוּ, אֶל-עֵמֶק, הַשִּׂדִּים: הוּא, יָם הַמֶּלַח.

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .


דברים חיים רחמים

כתוב בספר בראשית, פרשת לך לך:
[בראשית יד ג] כָּל-אֵלֶּה, חָבְרוּ, אֶל-עֵמֶק, הַשִּׂדִּים:  הוּא, יָם הַמֶּלַח
[תרגום אונקלוס]  כל אילין, אתכנשו, למישר, חקליא:  הוא, אתר ימא דמלחא
[תרגום יונתן] כָּל אִלֵין אִתְחַבְּרוּ לְמֵישַׁר פַּרְדְסַיָא הוּא אָתַר דְמַסִיק פְּרַקְטוּנִין דְמַיִין וְשַׁדִי לְהוֹן לְיַמָא דְמִלְחָא
א' תרגום יונתן בעברית (תרגום שלי J ):
"כול אלה התחברו במישור הפרדסים, הוא המקום שנושא המעיינות השופכים את עצמם לים המלח.
ב' כתוב במקרא אֶל-עֵמֶק, הַשִּׂדִּים, כתוב בתרגום אונקלוס למישר, חקליא, כאשר בתרגום יונתן כתוב בפירוש לְמֵישַׁר פַּרְדְסַיָא.
פירוש רש"י מתאים לתרגומים:
עמק השדים - כך שמו על שם שהיו בו שדות הרבה ומדרשי אגדה יש הרבה
ג' כתוב בפסוק זה יָם הַמֶּלַח, גם במקרא וגם בתרגומים. אפילו שברגע האירוע עוד לא היה ים המלח, אלא רק אחרי בריחת לוט מסדום. אבל יש גם מקרים אחרים בתורה שנכתב שם לפני האירוע שממנו מקבל את השם, כמו בספר במדבר, פרשת שלח:
[במדבר יג  כג,כד]  כג וַיָּבֹאוּ עַד-נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט, בִּשְׁנָיִם; וּמִן-הָרִמֹּנִים, וּמִן-הַתְּאֵנִים. בד  לַמָּקוֹם הַהוּא, קָרָא נַחַל אֶשְׁכּוֹל, עַל אֹדוֹת הָאֶשְׁכּוֹל, אֲשֶׁר-כָּרְתוּ מִשָּׁם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה