יום רביעי, 27 בדצמבר 2023

למה יוסף חולם חלומות?

 

למה יוסף חולם חלומות?

כתוב בספר בראשית, פרשת וישב:

[ה] וַיַּֽחֲלֹ֤ם יוֹסֵף֙ חֲל֔וֹם וַיַּגֵּ֖ד לְאֶחָ֑יו וַיּוֹסִ֥פוּ ע֖וֹד שְׂנֹ֥א אֹתֽוֹ[ו] וַיֹּ֖אמֶר אֲלֵיהֶ֑ם שִׁמְעוּ-נָ֕א הַֽחֲל֥וֹם הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֥ר חָלָֽמְתִּי[ז] וְ֠הִנֵּ֠ה אֲנַ֜חְנוּ מְאַלְּמִ֤ים אֲלֻמִּים֙ בְּת֣וֹךְ הַשָּׂדֶ֔ה וְהִנֵּ֛ה קָ֥מָה אֲלֻמָּתִ֖י וְגַם-נִצָּ֑בָה וְהִנֵּ֤ה תְסֻבֶּ֨ינָה֙ אֲלֻמֹּ֣תֵיכֶ֔ם וַתִּשְׁתַּֽחֲוֶ֖יןָ לַֽאֲלֻמָּתִֽי[ח] וַיֹּ֤אמְרוּ לוֹ֙ אֶחָ֔יו הֲמָלֹ֤ךְ תִּמְלֹךְ֙ עָלֵ֔ינוּ אִם-מָשׁ֥וֹל תִּמְשֹׁ֖ל בָּ֑נוּ וַיּוֹסִ֤פוּ עוֹד֙ שְׂנֹ֣א אֹת֔וֹ עַל-חֲלֹֽמֹתָ֖יו וְעַל-דְּבָרָֽיו[ט] וַיַּֽחֲלֹ֥ם עוֹד֙ חֲל֣וֹם אַחֵ֔ר וַיְסַפֵּ֥ר אֹת֖וֹ לְאֶחָ֑יו וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּ֨ה חָלַ֤מְתִּי חֲלוֹם֙ ע֔וֹד וְהִנֵּ֧ה הַשֶּׁ֣מֶשׁ וְהַיָּרֵ֗חַ וְאַחַ֤ד עָשָׂר֙ כּֽוֹכָבִ֔ים מִֽשְׁתַּֽחֲוִ֖ים לִֽי[י] וַיְסַפֵּ֣ר אֶל-אָבִיו֘ וְאֶל-אֶחָיו֒ וַיִּגְעַר-בּ֣וֹ אָבִ֔יו וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ מָ֛ה הַֽחֲל֥וֹם הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֣ר חָלָ֑מְתָּ הֲב֣וֹא נָב֗וֹא אֲנִי֙ וְאִמְּךָ֣ וְאַחֶ֔יךָ לְהִשְׁתַּֽחֲוֹ֖ת לְךָ֖ אָֽרְצָה:

לעניות דעתי, יש כאן שאלה חשובה: למה הקב"ה שלח ליוסף את החלומות האלה? הרי הקב"ה לא ביקש שום דבר שיוסף תעשה, וגם הקב"ה לא אמר ליוסף לספר לאביו ואחיו את החלומות. אמרו חז"ל, לכול דבר יש תחליט. אזי, מה התחליט של הקב"ה כאשר שלח את החלומות אל יוסף?

לעניות דעתי, תירוץ אפשרי: הקב"ה רצה אולי לנסות את יוסף, שלח לו ניסיון, אם יוסף מוכן ומספיק בוגר כדי לקבל עליו את הנהגת בני ישראל. לעניות דעתי, יוסף נכשל בניסיון הזה. אמרו חז"ל "מעשים טובים נעשים בסתר". לעניות דעתי, יוסף נכשל מפני שמיהר וסיפר לאחיו על חלומותיו, ללא שום תועלת בזה המעשה.

לעניות דעתי, יוסף נכשל בניסיון בפעם השנייה, בכלא המצרי. אבל, בניסיון השלישי, בפני הפרעה, יוסף עומד בניסיון ומקבל את ההנהגה על בני ישראל. מעניין, אלה היו ניסיונות שלא על מעשים, על פעולות, אלא על דיבור!

מה הלקח? לחשוב לפני כול מילה שמוציאים מהפה! יכול להיות שזה ניסיון ששולח לנו הקב"ה!

הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה