יום רביעי, 27 בדצמבר 2023

מבט אל פרשת השבוע תולדות

 

מבט אל פרשת השבוע תולדות

כתוב בפרשת השבוע תולדות פרק כה:

[כטוַיָּ֥זֶד יַעֲקֹ֖ב נָזִ֑יד וַיָּבֹ֥א עֵשָׂ֛ו מִן־הַשָּׂדֶ֖ה וְה֥וּא עָיֵֽף: [לוַיֹּ֨אמֶר עֵשָׂ֜ו אֶֽל־יַעֲקֹ֗ב הַלְעִיטֵ֤נִי נָא֙ מִן־הָאָדֹ֤ם הָאָדֹם֙ הַזֶּ֔ה כִּ֥י עָיֵ֖ף אָנֹ֑כִי עַל־כֵּ֥ן קָרָֽא־שְׁמ֖וֹ אֱדֽוֹם: [לאוַיֹּ֖אמֶר יַעֲקֹ֑ב מִכְרָ֥ה כַיּ֛וֹם אֶת־בְּכֹרָתְךָ֖ לִֽי: [לבוַיֹּ֣אמֶר עֵשָׂ֔ו הִנֵּ֛ה אָנֹכִ֥י הוֹלֵ֖ךְ לָמ֑וּת וְלָמָּה־זֶּ֥ה לִ֖י בְּכֹרָֽה: [לגוַיֹּ֣אמֶר יַעֲקֹ֗ב הִשָּׁ֤בְעָה לִּי֙ כַּיּ֔וֹם וַיִּשָּׁבַ֖ע ל֑וֹ וַיִּמְכֹּ֥ר אֶת־בְּכֹרָת֖וֹ לְיַעֲקֹֽב: [לדוְיַעֲקֹ֞ב נָתַ֣ן לְעֵשָׂ֗ו לֶ֚חֶם וּנְזִ֣יד עֲדָשִׁ֔ים וַיֹּ֣אכַל וַיֵּ֔שְׁתְּ וַיָּ֖קָם וַיֵּלַ֑ךְ וַיִּ֥בֶז עֵשָׂ֖ו אֶת־הַבְּכֹרָֽה:

הפשט יחסית פשוט, אבל, לעניות דעתי, יש אולי כמה שאלות במבט יותר עמוק:

א' מה זה הבכורה? לפי המקרא, הבכורה שייכת לבן שהוא הראשון הילדים שנולדו לאבא שלו. הבכורה נותנת זכויות יתר בירושה של אבא, חלק פי שניים יותר גדול מהחלק של הילדים האחרים. לכן, לעניות דעתי, לבכורה יש ערך ממוני, אולי בדומה לכתובה של אישה נשואה. לכן, יש אולי מקום למכור ולקנות את הבכורה. אבל, כמו בקניית הכתובה יש סכנה שהאישה תמות לפני בעלה, ואז הקונה מפסיד את הכתובה שקנה, יש סכנה גם בקניית הבכורה. למשל, אבא יכול לכתוב צוואה ולקחת מהבכור את החלק הגדול שלו. דבר זה עשה יעקב אבינו בעצמו כאשר נתן לבנו יוסף, הבכור של רחל, אבל לא של יעקב עצמו, שני חלקים בירושת ארץ ישראל.

עוד יותר, הבכורה לא עוזרת ממש מבחינת המנהיגות של המשפחה, או של השבט. ראינו את זה במשפחתו של יעקב אבינו: בנו יהודה לקח את מנהיגות המשפחה המורחבת, אפילו שלא היה הבכור.

ב' האם יעקב אבינו השתמש, ניצל, את הבכורה שהוא קנה מעשיו? לעניות דעתי, לא! לפי הפשט של המקרא, יעקב אבינו לא קיבל שום ירושה באביו, יצחק אבינו. את ירושת ארץ ישראל, יעקב אבינו קיבל מהקב"ה, על ידי הברית בין הקב"ה לבין יעקב אבינו. אחיו עשיו עזב את ארץ ישראל ביוזמתו, כאשר יעקב אבינו חזר עם משפחתו, נשיו וילדיו, מלבן הארמי.

גם מבחינת המנהיגות יעקב אבינו לא קיבל שום דבר על ידי הבכורה שקנה. יעקב עבינו לא ניסה או ביקש להנהיג את אחיו עשיו. להפך, יעקב אבינו רצה להיפרד מאחיו כמה שיותר מהר, אני מניח בגלל ההשפעה הלא רצויה של עשיו ובני משפחתו על בני משפחת יעקב אבינו.

ג' אז למה, למה יעקב אבינו קנה את הבכורה של אחיו עשיו? לעניות דעתי, יכול להיות שיעקב אבינו רצה להשתחרר מהשפעת אחיו הבכור עשיו. ליעקב אבינו היו תוכניות אחרות מאשר לאחיו. יעקב אבינו רצה לעבוד את הקב"ה, רצה להיות בקשר מתמיד אתו. יכול להיות יעקב אבינו חשב, חשד, שאם עשיו יישאר בזכויות הבן הבכור, זה יפריע לו בעבודת ה'.

אולי, עוד דבר מעניין: בנו הבכור של אברהם אבינו היה ישמעאל.  בנו הבכור של יצחק אבינו היה עשיו. יכול להיות שהמעשה של יעקב אבינו לקנות את הבכורה של עשיו היה מעשה סימלי, להביא את עם ישראל לבכורה! אבל זה רק מעשה סמלי! הבכורה האמיתית נקנית על ידי בני ישראל בשמירת המצוות של הקב"ה, על ידי עבודה מתמדת ונאמנה של הקב"ה, על ידי הקיום של יעוד עם ישראל!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה