יום רביעי, 27 בדצמבר 2023

מלחמות ה' לרלב"ג

 מלחמות ה' לרלב"ג

"וזהו מן התחבולות הטובות אשר יעשו כמוה רופאי הגופים והנפשות, והיא הכרחית להם מאד מצד תכונת החולה. וכן תחויב למחבר מצד תכונת המעיין בעיון ההוא אשר הוא חולי מה, והוא בלתי מרגיש בו, אבל יחשבהו בריאות לזה לא יאות לו קבול הענינים הרפואיים, גם לא ישמע לרופא. והחולה שזה דרכו יחויב שיעתיקוהו אל הענינים הרפואיים מעט, עד שלא יהיה מרגיש בהם הרגש חזק. ולזה כאשר יראה המחבר דעות במעיין אשר יאמת הוא הפכם, הנה יחויב שיעקרם ממנו מדרגה אחת מדרגה. ולפי שזה בלתי אפשר ממנו אלא ברצונו, כי אין לו תחבולה להכריחו על זה בכח הזרוע, והוא לא ירצה עקירתם ממנו בשום פנים, הנה ראוי למחבר שישתמש בעקירת השרשים ההם בכל הסבות אשר אפשר לו עקירתם ממנו, בצד שלא ירגיש בו הרגש חזק, עד שיסור חליו וירפא. ולזה צריך לו שישתדל שיעדרו מזונות השרשים ההם קודם שישתדל בעקירתם. וגם במזונות ההם יצטרך לו סדור מה בזה, רוצה לומר שיעדר ראשונה המזון אשר ירגיש יותר מעט בהעדרו, וכן לא יסור מדרגה אחר מדרגה, עד שיעדרו כל המזונות אשר יזון בהם השרש ההוא, ואז יקל לו לעקור השרש, ואולי יעקר מעצמו. ואם יקרה שבהעדר מזון מה מן השרש ההוא ישיבהו המחבר מזון למה שיקיימהו או ירצה לקיימהו, יהיה אז יותר, כמי שירצה במלחמה למעט העוזרים למתנגד לו. ואם יקרה עם זה שישיבם עזר לו, כבר התחזק על בעל ריבו משני צדדים, מצד חולשת בעל ריבו ומצד חוזקו בעצמו. וזה המין מן הקדימה הוא מצד המעיין על צד היותר טוב, וכמעט שהוא מחויב לפי מה שהקדמנו זכרו. "

ציטוט זה מן הספר "מלחמות ה' " של הרלב"ג, ר' לוי בן גרשון, הקדמה, פרק ט. הספר נכתב לפני כשבע מאות שנים. רלב"ג, שהיה רב, מורה, חכם (פילוסוף) במקצועות הקודש, אבל גם במקצועות הטבע, מתמטיקה ואסטרונומיה. הוא הושפע עמוקות מן הרמב"ם, והספר שלו "מורה נבוכים".

הספר "מלחמות ה' " של הרלב"ג דן בשאלות קיומיות של הנפש, וגם של הטבע. למשל, " האחת היא, אם תשאר הנפש המדברת כשהשלמה קצת שלמות. ואם תשאר, האם תתחלף מדרגת האנושית בזה ההשארות", או " הששית, האם העולם קדום או מחודש. ואם הוא מחודש, איזה הוא דרך חדושו". [פרק א, או ב , לפי המהדורה].

אנסה להסביר בכמה מילים את הפסוק שציטטי אותו מן ההקדמה: הרלב"ג מדמה את האיש בעל דעות לא נכונות, שגויות, לא אמיתיות באופן אובייקטיבי, לחולה. שניהם זקוקים לריפוי 'ממחלתם'. מה ז"א דעות לא נכונות באופן אובייקטיבי? למשל, מי שחושב בימינו אלה שהתבל הוא שטוח ולא בצורת כדור, כדור הארץ. או שהתבל במרכז היקום, והשמש מסתובב סביר הארץ, ולא ההפך שלו. גם החולה, וגם האיש בעל דעות לא נכונות, מסרבים לקחת תרופות, מסרבים לשנות דעותיהם, ואי אפשר להכריח אותם בכוח.

מה מציע הרלב"ג? לעניות דעתי, השיטה שלו דומה "סור מרע ועשה טוב!". הרלב"ג מציע להוריד לאט לאט את האוכל המזיק, עד להפסקה מוחלטת. יחד עם זאת, בצורה הדרגתית, להכניס את האוכל הבריא, שירפא את החולה. או, לאט לאט לנתק את האיש ממקור הדעות הלא נכונות שלו, ולהכניס בהדרגה חומר שמביא את הדעות הנכונות.

למה התעכבתי את זה? הפסוק הזה מספר הרלב"ג יכול להיות רמז לשינוי האידאולוגיה האנטי-ישראלית, אנטי-יהודית אצל הערבים בעזה, ביהודה ושומרון, אפילו בישראל: דבר ראשון לנתק בהדרגה את תעמולה האנטי-ישראלית, אנטי-יהודית, עד אפס, על כול קבוצות הגיל מאפס ועד 120, רשתות חברתיות, בתי ספר, מסגדים. ובמקום זה, מכניסים חומר תעמולה פרו-ישראלי, פרו-יהודי.

בהצלחה רבה רבה! יברך אתכם ה' וישמור עליכם!  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה