יום רביעי, 27 בדצמבר 2023

אור לגוים?

 

אור לגוים?

א' אני שומע הרבה פעמים, ובמיוחד בזמן האחרון, בזמן המלחמה על קיומנו, את האמירה "היהודים צריכים להיות אור לגוים!". לעניות דעתי, הכוונה באמירה זאת היא שהיהודים אמורים להתנהג ביותר רחמנות, ביותר חמלה מול הגויים, יותר מאשר הגויים עצמם מול בני עמם, אפילו מול האויבים שלנו העושים הכול כדי להרוג אותנו, ואומרים את זה בפה מלא, בכול הזדמנות, בפומבי ובשיחות סגורות.

מקור הביטוי בספר ישעיהו:

[ישעיהו מט ו] וַיֹּאמֶר נָקֵל מִהְיוֹתְךָ לִי עֶבֶד לְהָקִים אֶת שִׁבְטֵי יַעֲקֹב ונצירי [וּנְצוּרֵי] יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב וּנְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד קְצֵה הָאָרֶץ.

הפסוק מופיע בפרק נחמות על עם ישראל, כאשר הנבואות של הנביא ישעיהו מתייחסות לשארית הימים, בזמן ביאת משיח, במהרה בימינו! גם בפסוק זה מופיע ביטוי שמעיד שמדובר על שארית הימים "יְשׁוּעָתִי עַד קְצֵה הָאָרֶץ", ז"א, 'ישועתי עד קצה העולם, עד קצה התבל', שזה קורה בימות המשיח.

ב' לכן, לעניות דעתי, שימוש הביטוי "אור לגוים!" בימינו אלה הוא לא נכון לפי כוונת ישעיהו הנביא ע"ה, הביטוי הוצא מהקשרו!

יותר מזה, לעניות דעתי, עלינו להיות הרבה יותר צנועים: עלינו, בני ישראל, להיות קודם כול אור לעצמינו, לעמינו, לאחים ורֵעִים שלנו, בני ישראל! להיות מלאי רחמים וחמלה, כול אחד זה מול זה, זה מול הזולת, ובעיקר מאוחדים! זה גם כן לפי חז"ל:

"דתני רב יוסף "אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ" [ספר שמותפרק כ"בפסוק כ"ד]. עמי ונכרי - עמי קודם, עני ועשיר - עני קודם, ענייך ועניי עירך - ענייך קודמין, עניי עירך ועניי עיר אחרת - עניי עירך קודמין."

שבוע טוב ומבורך! חודש טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות! והעיקר, לא להתייאש!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה