יום שלישי, 20 באוגוסט 2024

הכול דת! לכן, הכול כפיה דתית!

 

הכול דת! לכן, הכול כפיה דתית!

א' קיימות כמה דתות גדולות, מוכרות, כמו יהדות, נוצרות, אסלאם, כאשר העתיקה ביותר היא היהדות. אבל, בימינו אלה, יש גם הרבה "דתות", כתות, או תנועות מחשבתיות,  שהם מתנהגים כמו דת, אבל לא מכירים בזה, ומתנגדים למדבקה "דת" בחריפות. לעניות דעתי, "הדתות" האלה הם: קומוניזם, הומניזם חילוני או דתי, אתאיזם, ואולי עוד.

לעניות דעתי, יש ל"דתות" אלה סימנים דומים לדתות המוכרות. יש כאלה שאומרים על הומניזם שהוא דומה לנוצרות, אבל בלי אלוקים.

למשל, לקומוניזם יש "אלוקים" או "אל" עליון, שהוא רוש המפלגה הקומוניסטית. התעמולה הרשמית בברית המועצות, קראה לSTALIN, ראש המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות בזמן מלחמת העולם השנייה, "שמש העמים"! הכינוי הזה מוכר היטב גם בישראל, מזמן שילטון המפ"ם. עוד סימן מובהק של דת הוא הדחיה הטוטלית של כול דת אחרת. עוד פעם ה"דת" הקומוניסטית היא הדוגמה הטובה ביותר. ידוע היטב הדחיה של יהדות, לימודי תורה, משפטי רווה של האדמו"ר מליבוביץ' על ידי השילטון הקומוניסטי בברית המועצות.

דרך אגב, אולי כאן המקום להדגיש שלא כמו כול דת אחרת, יהדות שונה מהם, אין לה פעילות מיסיונרית, וגם לא דוחה את הדתות האחרות.

ב' לכן, לעניות דעתי, רוב רובם של התנועות המחשביות באופנה בימינו אלה, הם כמו "דת". וכמו כול דת, הם מפעילים פעילות מיסיונרית, וגם דוחים כול דת אחרת.

לכן, כול הפעולות שאנו עדים שלהם במדינת ישראל במרחב הציבורי, ולא רק במרחב הציבורי, וגם בעולם, נגד היהדות, למשל איסור תפילין, איסור תפילות בהפרדה, איסור ברית מילה, איסור שחיטה כשרה, חילול שבת, חילול מצוות וזלזול בהלכות, כול הפעולות האלה הם לא נגד כפיה דתית, אלא הם בעצמם "כפיה דתית"! כול הפעולות האלה, הם לא סימן של "חופש", "נאורות", אלא "כפיה דתית" לשמה נגד הדת היהודית!

שבת שלום ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

מבט אל פרשת ואתחנן

 

מבט אל פרשת ואתחנן

א' כתוב בפרשת ואתחנן:

[דברים ג כג] וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר.

[תרגום אונקלוס] וְצַלִּיתִי קֳדָם יְיָ בְּעִדָּנָא הַהוּא לְמֵימַר׃

[תרגום יונתן] וּבָעִית רַחֲמִין מִן קֳדָם יְיָ בְּעִידָנָא הַהוּא לְמֵימָר:

[תרגום ירושלמי (קטעים)] וְצַלִּית וּבָעִית רַחֲמִין מִן קֳדָם יְיָ אָמַר משֶׁה בְּשַׁעְתָּא הַהִיא לְמֵימָר:

-          לעניות דעתי, לפי התרגומים, אפשר להבין מה זה "וָאֶתְחַנַּן": להתפלל לפני הקב"ה, לבקש רחמים מן הקב"ה.

-          לעניות דעתי, אולי תירוץ נוסף לפרשה: משה רבינו ע"ה היה עניו מאד מכול אדם. ברוח הקודש, בנבואה שלו, הוא ידע שבני ישראל יחטאו אחרי כניסתם לארץ ישראל. משה רבינו רצה להיכנס איתם לארץ כדי להגן עליהם, כדי להציל אותם לפני הקב"ה, כפי שעשה גם במדבר, בזמן החטאים הגדולים שלהם. אבל, משה רבינו לא מדבר על זה. הוא לא רוצה להוציא דיבה נגד עם ישראל. לכן, משה רבינו מדבר עליו, הוא מתחנן לפני הקב"ה בשבילו. אבל, לעניות דעתי, כול מעשי משה רבינו ע"ה הם לטובת בני ישראל, וגם בעת של תפילותיו להיכנס לארץ ישראל.

ב' לעניות דעתי, הפרשה הזאת, ובכלל כול הספר דברים, הם מן צוואה של משה רבינו ע"ה לבני ישראל לדורותיהם, ובתוכם גם הדור שלנו. לכן, החומש במדבר נקרא גם משנה תורה.   

ג' האם התפילות שלנו הם תפילה פרטית?

חשבתי על השאלה הזאת אחרי שקראתי פרשת ואתחנן. לעניות דעתי, אפשר לשאול: משה רבינו ע"ה מתפלל לפני הקב"ה בשבילו, בשבילו בלבד?

לעניות דעתי, לא ולא! ברור לי, ואני משוכנע שמשה רבינו התפלל לטובת כול עם ישראל. להיכנס לארץ ישראל כדי לראות אותה היה רק תירוץ, כדי לא להוציא דיבה על עם ישראל. אבל לא רק משה רבינו התפלל לטובת כלל עם ישראל. כול אחד מאיתנו, כול אחד מבני ישראל, מתפלל לפי הקשיים שלו, אבל גם לטובת עם ישראל כולו. אמרו חז"ל "כול ישראל ערבים זה לזה!" כאשר יהודי מתפלל, התפילה שלו עולה לפני הקב"ה, ואחר כך יורדת על פני הארץ, ומביאה שפע לכול עם ישראל.

יותר מזה, אמרו חז"ל, תפילת רבים עדיפה. מפרשים, שהתפילה בציבור רב מגיעה יותר בקלות לפני הקב"ה. אבל גם התפילה "הפרטית" של כול אחד, כאשר מוסיפים "ביחד לטובת כול עם ישראל" מגיעה יותר בקלות לפני הקב"ה. לעניות דעתי, גם על זה אפשר להגיד "תפילת רבים עדיפה!"

לכן, לעניות דעתי, על בני ישראל לענות על כול תפילה "אמן!", אם זה תפילה "פרטית", אם זה תפילה כללית, מפני שאין תפילה פרטית, הכול, כול תפילה היא לטובת כלל עם ישראל כולו! עוד יותר, כול תפילה כללית היא גם לטובת הפרט, לטובת כול בני ישראל!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

שיר השירים פרק ג' פסוק ה'

 שיר השירים פרק ג' פסוק ה'

ה' הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַ͏ִם בִּצְבָאוֹת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה אִם תָּעִירוּ וְאִם תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עַד שֶׁתֶּחְפָּץ.

[תרגום יונתן] כַּד שְׁמַעוּ שִׁבְעָא אוּמַּיָּא דִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲתִידִין לְמִחְסַן יָת אֲרַעְהוֹן קָמוּ כַּחְדָּא וְקַצִּיצוּ יָת אִילָנַיָּא וְסַתִּימוּ יָת מַבּוּעֵי מַיָּא וְצַדִּיאוּ יָת קִרְוֵיהוֹן וַעֲרַקוּ אֲמַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְמֹשֶׁה נְבִיָּא אֲנָא קַיֵּמִית לַאֲבָהָתְהוֹן דְּאִלֵּין לְאַעָלָא יָת בְּנֵיהוֹן לְאַחְסָנָא אֲרַע עָבְדָא חֲלָב וּדְבַשׁ וְאֵיכְדֵין אֲנָא מַעֵיל יָת בְּנֵיהוֹן לַאֲרַע צָדְיָא וְרֵיקָנְיָא כְּעַן אֲנָא מְעַכֵּיב יָתְהוֹן אַרְבְּעִין שְׁנִין בְּמַדְבְּרָא וּתֶהֵי אוֹרָיְתִי מִתְעָרְבָא בְּגּוּפֵיהוֹן וּמִבָּתַר כֵּן אִנּוּן עַמְמִין רַשִּׁיעִין יִבְנוֹן מָה דְּצַדִּיאוּ בְּכֵן אֲמַר מֹשֶׁה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אַשְׁבַּעִית לְכוֹן כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל בַּיְיָ צְבָאוֹת וּבְתַקִּיפֵי אַרְעָא דְּיִשְׂרָאֵל דְּלָא תְזִידוּן לְמִסַּק לַאֲרַע כְּנַעֲנָאֵי עַד מִשְׁלַם אַרְבְּעִין שְׁנִין וִיהֵי רַעֲוָא מִן קֳדָם יְיָ לְמִמְסַר יָתְבֵי אַרְעָא בִּידֵיכוֹן וְתִעְבְּרוּן יָת יַרְדְּנָא וּתְהֵי אַרְעָא כְּבִישָׁא קֳדָמֵיכוֹן:

כאשר שמעו שבע האומות שבני ישראל עתידים להתנחל בארצם, קמו כאחד וכרתו את האילנות, וסתמו את מעיינות המים, השמידו את עיירותיהם וברחו. אמר הקב"ה למשה הנביא: עשיתי ברית עם אבותיהם של אלה, לגדל את בניהם, לנחל ארץ עושה חלב ודבש. איך אני מעלה את בניהם לארץ ההרוסה וריקה? כעת, אני מעכב אותם ארבעים שנים במדבר, ותורתי מתערבת בגופם. ואחר כך, העמים הרשעים יבנו מה שהרסו. לכן, אמר משה לבני ישראל: אני משביע אתכם, כנסת ישראל, ב-ה' הצבאות ומגן ארץ ישראל, שלא תנסו לעלות לארץ כנען עד שיושלמו ארבעים שנים, ויהיה רצון מלפני ה' למסור את יושבי הארץ בידיכם, ותעברו את הירדן, ויהיה הארץ כבושה לפניכם.

-          יש בפירוש ר' יונתן בן עוזיאל ע"ה אמירה נבואית לגבי הכניסה לארץ ישראל אחרי גלות מצרים.

האם המצב שהיה אז, הוא גם בימינו אלה? אפשר אולי לזהות דברים משותפים, של אז, ושל היום? לפי זה, אולי, אפשר לקבוע אם הנבואה של אז, נכונה אולי גם לימינו אלה, או, אולי, לא.

לעניות דעתי, השאלה קשה מאד בשבילי. עוד יותר, כול תשובה תכלול אלמנטים אישיים, לפי דעותיי, ולפי הסתכלותי.

-          בכול זאת, ננסה לנסח תשובה, לפי עניות דעתי:

א' יכול להיות שבימינו אלה, הפירוש מתאים לעזה, וליהודה ושומרון. כול השאר בארץ ישראל כבר כבוש ובני ישראל מתנחלים בו.

ב' האומות שבעזה, יהודה, ושומרון, "וכרתו את האילנות, וסתמו את מעיינות המים, השמידו את עיירותיהם".  לעניות דעתי, מה שיש היום בעזה זה הרס עצמי של העזתים עצמם.

ג' כאן החלק הבא של הנבואה: "כעת, אני מעכב אותם ארבעים שנים במדבר, ותורתי מתערבת בגופם. ואחר כך, העמים הרשעים יבנו מה שהרסו."

לעניות דעתי, הפועלים העזתים, הפועלים הערבים ביהודה ושומרון, יבנו את האזור ויכינו אותו לבני ישראל. כמה זמן? יכול להיות דור, או אפילו כמה דורות. בינתיים, אין להתנחל, לא בעזה, ולא ביהודה ושומרון, יותר ממה שיש עכשיו, יש לחזק ולבנות מה שיש עכשיו.

ד' "ויהיה רצון מלפני ה' למסור את יושבי הארץ בידיכם, ותעברו את הירדן, ויהיה הארץ כבושה לפניכם."

לעניות דעתי, ה' ימסור את הארץ ותהיה כבושה לפנינו, ובנויה לפנינו, על ידי שינוי בחינוך עמי הארץ, להכיר בישראל, ולהיות בשלום אתו. לעניות דעתי, דבר זה אפשרי, והכרחי כדי לכבוש את כול ארץ ישראל. זה אפשרי על ידי שינוי בחינוך, מעבר מחינוך לשנאה ורצח, לחינוך לשלום וסגסוג הדדי. לעניות דעתי, דבר זה אפשרי, אבל ייקח, אם בכלל, לפחות כמה דורות, כפי שכתוב בנבואה בשיר השירים.

יותר מזה, כתוב בנבואה "ותעברו את הירדן". יכול להיות שבימינו אלה זה רמז למעבר והתנחלות לגדה המזרחית של הירדן.

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

יום חמישי, 15 באוגוסט 2024

מבת על פרשת מטות

 

מבת על פרשת מטות

א' כתו בפרשת מטות:

[במדבר ל ב-ג] וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה. אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַיהוָה אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה.

-          לעניות דעתי, המסר שבפסוקים אלה, כול מילה, כול מאמר שיוצא מפי אדם, יש לו משמעות, יש לו חשיבות. אין דברים שיוצאים מן הפה סתם. לכן, כדאי קודם לחשוב ואחר כך לדבר, או, כפי שאמרו חז"ל, "יָפָה שְׁתִיקָה לַחֲכָמִים, קַל וָחֹמֶר לַטִּפְּשִׁים." (מסכת פסחים פרק ט, דף צ"ט ע"א).

ב' כתוב בפרשת מטות:

[במדבר לב א-ה] וּמִקְנֶה רַב הָיָה לִבְנֵי רְאוּבֵן וְלִבְנֵי גָד עָצוּם מְאֹד וַיִּרְאוּ אֶת אֶרֶץ יַעְזֵר וְאֶת אֶרֶץ גִּלְעָד וְהִנֵּה הַמָּקוֹם מְקוֹם מִקְנֶה. וַיָּבֹאוּ בְנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְאֶל נְשִׂיאֵי הָעֵדָה לֵאמֹר. עֲטָרוֹת וְדִיבֹן וְיַעְזֵר וְנִמְרָה וְחֶשְׁבּוֹן וְאֶלְעָלֵה וּשְׂבָם וּנְבוֹ וּבְעֹן. הָאָרֶץ אֲשֶׁר הִכָּה יְהוָה לִפְנֵי עֲדַת יִשְׂרָאֵל אֶרֶץ מִקְנֶה הִוא וְלַעֲבָדֶיךָ מִקְנֶה. וַיֹּאמְרוּ אִם מָצָאנוּ חֵן בְּעֵינֶיךָ יֻתַּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לַעֲבָדֶיךָ לַאֲחֻזָּה אַל תַּעֲבִרֵנוּ אֶת הַיַּרְדֵּן.

כתוב בגמרא, מסכת בבא בתרא, דף לח ע"א:

מתני' שלש ארצות לחזקה יהודה ועבר הירדן והגליל...

כתוב על ידי הרשב"ם, מבעלי התוספות, נכדו של רש"י ותלמידו, בפירוש הגמרא:

"שלוש ארצות, בארץ ישראל."

-          לכן, לפי הגמרא במסכת בבא בטרא, וגם פירוש הרשב"ם, עבר הירדן, הגדה המזרחית של ירדן, היא חלק מארץ ישראל.

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!  

מבט על פרשת דברים

 

מבט על פרשת דברים

כתוב בפרשה:

[דברים א יא] יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵכֶם יֹסֵף עֲלֵיכֶם כָּכֶם אֶלֶף פְּעָמִים וִיבָרֵךְ אֶתְכֶם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָכֶם.

כתוב בפסוק "יֹסֵף עֲלֵיכֶם כָּכֶם":

-          יש בפסוק זה רמז ברור ונפלא לחשיבות והשפעה טובה של דוגמה אישית. הצאצאים שלכם יהיו כָּכֶם!

-          עוד דבר: זה האינטרס שלנו להתנהג בצורה מתוקנת לפי מצוות התורה, כדי שגם הצאצאים שלנו יתנהגו בצורה דומה, כָּכֶם!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

שיר השירים פרק ג' א-ד

 

שיר השירים פרק ג' א-ד

א' עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי בִּקַּשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו.

[תרגום יונתן] וְכַד חֲזוֹ עַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל דְּאִסְתַּלַּקוּ עֲנָנֵי יְקָרָא מֵעִלָּוֵיהוֹן וּכְלִילָא דְּקוּדְשָׁא דְּאִתְיְהֵיב לְהוֹן בְּסִינַי אִתְנְטֵיל מִנְּהוֹן וְאִשְׁתְּאַרוּ חַשִּׁיכִין כְּלֵילְיָא וּבְעוֹ יָת כְּלִילָא דְּקוּדְשָׁא דְּאִסְתַּלַּק מִנְּהוֹן וְלָא אַשְׁכָּחוּהִי:

וכאשר ראו עם בית ישראל שהסתלקו ענני הכבוד מעליהם, והעתרת הקדושה שניתנה להם בסיני נטלה מהם, ונשארו בחושך כלילה. וביקשו את העתרה הקדושה שהסתלקה מהם, ולא מצואה.

ב' אָקוּמָה נָּא וַאֲסוֹבְבָה בָעִיר בַּשְּׁוָקִים וּבָרְחֹבוֹת אֲבַקְשָׁה אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי בִּקַּשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו.

[תרגום יונתן] אָמְרִין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִלֵּין לְאִלֵּין נְקוּם וְנֵיזֵיל וּנַסְחַר לְמַשְׁכַּן זִמְנָא דְּפַרְסֵיהּ מֹשֶׁה מִבָּרָא לְמַשְׁרִיתָא וְנִתְבַּע אוּלְפָן מִן קֳדָם יְיָ וּשְׁכִינַת קוּדְשֵׁיהּ דְאִסְתַּלַּקַת מִנָּנָא וְחַזַּרוּ בְּקִרְוִין וּבְפַלְטַיָּא וּבְפִתְוָן וְלָא אַשְׁכַּחוּ:

אמרו בני ישראל זה לזה: הבה נקום ונלך ונקיף את אוהל המועד אשר פרש משה מחוץ למחנה, ונבקש הוראה מי"י ומהשכינה הקדושה שהוסרה מאיתנו". אחר כך הסתובבו בעיירות, ברחובות ובכיכרות, אך לא מצאו.

אמרו בני ישראל, אלה לאלה: נקום ונלך ונקיף את אוהל מועד, אשר פרש משה מחוץ למחנה, ונבקש הוראה מלפני ה'. ושכינת קודשו הוא אשר הסתלקה ממנו. וחזרו בקריותיהם, ברחובות, ובכיכרות, ולא מצואה.

ג' מְצָאוּנִי הַשֹּׁמְרִים הַסֹּבְבִים בָּעִיר אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי רְאִיתֶם.

[תרגום יונתן] אֲמַרַת כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל אַשְׁכַּחוּ יָתִי מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וְלֵיוָאֵי נָטְרֵי מַטְּרַת מֵימְרָא דְּמַשְׁכַּן זִמְנָא דִי מְסַחֲרָן יָתֵיהּ חֲזוֹר חֲזוֹר וּשְׁאֵלִית לְהוֹן עַל עֵיסַק שְׁכִינַת יְקָרָא דַּיָי דִּאִסְתַּלַּקַת מִנִּי אֲתֵיב מֹשֶׁה סָפְרָא רַבָּא דִּיִשְׂרָאֵל וְכֵן אֲמַר אַסַּק לִשְׁמֵי מְרוֹמָא וַאֲצַלֵּי קֳדָם יְיָ מָאִם יְכַפַּר עַל חוֹבֵיכוֹן וְיַשְׁרֵי שְׁכִינְתֵּיהּ בֵּינֵיכוֹן כְּמִלְּקַדְמִין:

אמרה כנסת ישראל: מצאו אותי משה, ואהרון, והלווים, השומרים על שמירת מאמר אוהל המועד, הסובבים אותו חזור וחזור. ושאלתי אותם על מעשה שכינת הכבוד של ה', אשר הסתלקה ממנו. השיב משה הסופר הגדול של ישראל, ואמר: עלה לשמי המרום, ואתפלל לפני ה' אשר יכפר על חטאיכם, וישרה שכינתו ביניכם כבראשית.

ד' כִּמְעַט שֶׁעָבַרְתִּי מֵהֶם עַד שֶׁמָּצָאתִי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי אֲחַזְתִּיו וְלֹא אַרְפֶּנּוּ עַד שֶׁהֲבֵיאתִיו אֶל בֵּית אִמִּי וְאֶל חֶדֶר הוֹרָתִי.

[תרגום יונתן] כִּזְעֵיר צִבְחַר הֲוָה וְתָב יְיָ מִתְּקוֹף רוּגְזֵיהּ וּפַקֵּיד לְמֹשֶׁה נְבִיָּא לְמֶעֱבַד מַשְׁכַּן זִמְנָא וַאֲרוֹנָא וְאַשְׁרִי שְׁכִינְתֵּיהּ בְּגַוֵּיהּ וְעַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל הֲווֹ מְקָרְבִין קוּרְבָּנֵיהוֹן וְעָסְקִין בְּפִתְגָמֵי אוֹרָיְתָא בְּאִדְּרוֹן בֵּית מִדְרַשָׁא דְּמֹשֶׁה רַבְּהוֹן וּבְקִיטוּנָא דִּיהוֹשֻׁעַ בַּר נוּן מְשֻׁמְשָׁנֵיהּ:

ואז כעבור זמן מעט, פנה י"י מכעסו העז והוא ציווה על משה הנביא לעשות את אוהל המועד ואת הארון והוא גרם לשכן בתוכו. ואנשי בית ישראל היו מקריבים את קרבנותיהם והיו עסוקים בדברי התורה בלשכת בית המדרש של משה רבם ובכיתתו של יהושע בן נון עוזרו.

כזמן קצר, היה ושב ה' מכעסו העז, וציווה למשה הנביא לעשות את אוהל המועד, ואת הארון, והשרה שכינתו בתוכו. ועם בית ישראל הין מקריבים קורבנות, ועוסקים בדברי התורה בלשכת בית המדרש של משה רבינו, ובכיתתו של יהושוע בין נון, משמשו.

שיר השירים פרק ב' ח-יז

 שיר השירים פרק ב' ח-יז

ח' קוֹל דּוֹדִי הִנֵּה זֶה בָּא מְדַלֵּג עַל הֶהָרִים מְקַפֵּץ עַל הַגְּבָעוֹת.

[תרגום יונתן] אֲמַר שְׁלֹמֹה מַלְכָּא בְּעִדָּן דַּהֲווֹ יָתְבִין עַמָּא בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם סְלֵיקַת קְבִילַתְהוֹן לִשְׁמֵי מְרוֹמָא הָא בְכֵן אִתְגְּלִי יְקָרָא דַּיָי לְמֹשֶׁה עַל טוּרָא דְּחוֹרֵב וְשַׁדַּר יָתֵיהּ לְמִצְרַיִם לְמִפְרַק יָתְהוֹן וּלְאַפָּקָא יָתְהוֹן מִגּוֹ דְּחוֹק מַרְוַת מִצְרָאֵי וּטְפַן עַל קִצָּא בְּגִין זְכוּתָא דַּאֲבָהָתְהוֹן דִּמְתִילִין לְטוּרַיָּא וְשַׁוַר עַל זְמָן שִׁעְבּוּדָא מְאָה וְתִשְׁעִין שְׁנִין עַל צְדַקְתָּא דְאַמְהָתָן דִּמְתִילָן לְגִלְמָתָא:

אמר שלמה המלך: בזמן שישבו בני בית ישראל במצרים, עלתה תלונתם לשמים ממעל. ואז, התגלתה כבוד ה' למשה בהר חורב. וַיִּשְׁלַח אֹתוֹ אֶל מִצְרַיִם, לגאול אוֹתָם וּלְהוֹצִיאֵם מִן הַמַּעֲשֶׂה הַמָּר שֶׁל מִצְרַיִם. ודלג לקצה המיועד מכוח זכות אבותיהם, שנמשלו להרים, ודילג על זמן שעבודם מאה ותשעים שנה בגלל צדקת אמותיהם, שמושווים לגבעות.

-          לעניות דעתי, נפלא איך ר' יונתן בן עוזיאל ע"ה מפרש את הפסוקים בזכות בני ישראל, בזכות אבותיהם.

ט' דּוֹמֶה דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים הִנֵּה זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ מַשְׁגִּיחַ מִן הַחֲלֹּנוֹת מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים.

[תרגום יונתן] אֲמַרַת כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל בִּזְמָן דְּאִתְגְּלִי יְקָרָא דַּיָי בְּמִצְרַיִם בְּלֵילְיָא דְּפִסְחָא וּקְטַל כָּל בּוּכְרָא רְכַב עַל חֲזִיזָא קל וּרְהַט כְּטָבְיָא וּכְאוּרְזֵילָא דְּאַיָּלָא וְאַגֵּין עַל בָּתַּיָּא דִי אַנַן תַּמָּן וְאִתְעַתַּד בָּתַר אַשְׁוָתָנָא וְאַשְׁגַּח מִן כַּוָּתָא וְאִסְתַּכַּל מִן חֲרַכַּיָּא וַחֲזָא דְּמָא דְּנִכְסָא דְּפִסְחָא וּדְמָא דִּגְזֵירַת מְהוּלְתָּא דַּחֲקִיק עַל תַּרְעַנָא וְחָשׁ מִן שְׁמֵי מְרוֹמָא וַחֲמָא לְעַמֵּיהּ דְּאָכְלִין יָת נִכְסַת חַגָּא דְּפִסְחָא טְוֵי נוּר עַל תְּמָכָא וְעוּלְשִׁין וּפַטִּיר וְחָס עֲלַן וְלָא יְהַב רְשׁוּתָא לְמַלְאָךְ מְחַבֵּיל לְחַבָּלָא בָן:

אמרה כנסת ישראל: בזמן שהתגלה כבוד ה' במצרים, בליל הפסח, והרג בכור, רכב על ענן קל, ורץ כמו צבי או כמו עופר. והגן על הבתים שאנו שם. ועמד אחרי הרשתות, והשגיח מן החלונות, והסתכל מן השריפה. וראה את דם קורבן הפסח, ואת דם ברית המילה, אשר חקוק על הדלתות, וגש מן השמים ממעל, וראה את עמו אוכלים קורבן חג הפסח, צלוי באש, יחד עם עשבים מרים. וחס עליהם, ולא נתן רשות למלך המחבל לחבל בהם.

י' עָנָה דוֹדִי וְאָמַר לִי קוּמִי לָךְ רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ.

[תרגום יונתן] וּבְעִדָּן צַפְרָא אֲתֵיב רְחִימִי וַאֲמַר לִי קוּמִי לָךְ כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל רְחִימְתִי דִי מִלְּקַדְמִין וְשַׁפִּירַת עוֹבָדִין אִיזִילִי נְפַקִי מִן שִׁעְבּוּד מִצְרָאֵי:

ובזמן הבוקר, השיב אהובי ואמר לי, קומי לך כנסת ישראל, אהובתי מקדם, וטובה במעשים, לך, צאי מן שעבוד מצרים.

-          לעניות דעתי, יש בפסוק זה חיזוק לסברה שגאולת ישראל נעשית לפי ציווי ה', באות ה'.

יא' כִּי הִנֵּה הסתו [הַסְּתָיו] עָבָר הַגֶּשֶׁם חָלַף הָלַךְ לוֹ.

[תרגום יונתן] אֲרוּם הָא זְמָן שִׁעְבּוּדָא דְּדָמֵי לְסִתְוָא פְּסַק וּשְׁנַיָּא דַּאֲמַרִית לְאַבְרָהָם בֵּינֵי פַלְגַיָּא אִתְקְטַעוּ וּמַרְוַת מִצְרָאֵי דִּמְתִיל לְמִטְרָא טְרִידָא חֲלַף וַאֲזַל וְלָא תֵיסְפוּן לְמִחְזֵיהוֹן עוֹד עַד עָלְמָא:

כאשר, הנה, זמן השעבוד, שמדומה לסתיו, נגמר, והשנים שאמרתי לאברהם בין הבתרים קוצצו. מר המצרים, הנמשל לגשם  מטריד, חלף והלך, ולא תוסיפו לראות אותו עוד לעולם.

-          לעניות דעתי, יכול להיות כאן שאלה: הסתיו, הגשם המטריד, הם דברים שחוזרים על עצמם, שנה אחרי שנה יש סתיו, ויש גשם.

יכול להיות זה רמז, נבואה, לגלויות האחרות, גלות בבל, גלות רומי, או, אולי, לעליות וירידות בהיסטוריה של עם ישראל, תקופות שקטות ונעימות, ותקופות מרות וקשות?

יכול להיות זה רמז, נבואה, איך לעבור את התקופות הקשות, כפי שהסוף עובר את השערה, מתגמש, ומוריד  את הראש?

אני לא יודע! אמרו חז"ל:

אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, נִטְּלָה נְבוּאָה מִן הַנְּבִיאִים וְנִתְּנָה לְשׁוֹטִים וּלְתִינוֹקוֹת (בבא בתרא דף יב/ב)

שבת שלום ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

יב' הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ.

[תרגום יונתן] וּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן דִּמְתִילִין לְלוּלָבֵי דְּתָמָר אִתַּחְזוּ לְמֶעֱבַד נִסִּין בְּאַרְעָא דְּמִצְרַיִם וְעִדָּן קְטוֹף בּוּכְרַיָּא מְטָא וְקָל רוּחָא דְּקוּדְשָׁא דְּפוּרְקָנָא דַּאֲמַרִית לְאַבְרָהָם אֲבוּכוֹן כְּבָר שְׁמַעְתּוּן מָה דַּאֲמַרִית לֵיהּ וְאַף יָת עַמָּא דִי יִשְׁתַּעְבְּדוּן בְּהוֹן דָּאֵין אֲנָא וּבָתַר כֵּן יִפְּקוּן בְּקִנְיָנָא סַגִּי וּכְעַן צְבֵיתִי לְמֶעֱבַד מָא דְּקַיֵּמִית לֵיהּ בְּמֵימְרִי:

ומשה ואהרון, הנמשלים ללולבי התמר, ראו את מעשה הניסים בארץ מצרים. וזמן קטוף הבכורים הגיע, וקול רוח הקודש של הגאולה שאמר לאברהם אבותיכם, כבר שמעתם מה אמר לו, ואף עם שהשתעבדו בהם אני דן, ואחר כך יצאו ברכוש גדול. עכשיו רציתי לעשות מה שנשבעתי לו במאמרי.

יג' הַתְּאֵנָה חָנְטָה פַגֶּיהָ וְהַגְּפָנִים סְמָדַר נָתְנוּ רֵיחַ קוּמִי לכי [לָךְ] רַעְיָתִי יָפָתִי וּלְכִי לָךְ.

[תרגום יונתן] כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל דִּמְתִילָא לְבִכּוּרֵי תֵינִין פְּתַחַת פּוּמַּהּ וַאֲמַרַת שִׁירְתָא עַל יַמָּא דְּסוּף וְאַף עוּלֵימַיָּא וְיָנְקַיָּא שַׁבַּחוּ לְמָרֵי עָלְמָא בְּלִישָׁנְהוֹן מִן יַד אֲמַר לְהוֹן מָרֵי עָלְמָא קוּמִי לָךְ כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל רְחִימְתִי וְשַׁפִּירְתִי אִיזִילִי מִכָּא לְאַרְעָא דְּקַיֵּמִית לַאֲבָהָתִיךְ:

כנסת ישראל, שנמשלה לבכורות התאנים, פתחה פיה ואמרה שירה על ים סוף. ואף בחורים ותינוקות שיבחו לריבונו של עולם בלשונם. מיד אמר להם ריבונו של עולם: קומי לך, כנסת ישראל, אהובתי ויפתי, לכי מכאן לארץ אשר נשבעתי לאבותיך.

יד' יוֹנָתִי בְּחַגְוֵי הַסֶּלַע בְּסֵתֶר הַמַּדְרֵגָה הַרְאִינִי אֶת מַרְאַיִךְ הַשְׁמִיעִינִי אֶת קוֹלֵךְ כִּי קוֹלֵךְ עָרֵב וּמַרְאֵיךְ נָאוֶה.

[תרגום יונתן] וְכַד רְדַף פַּרְעֹה רַשִּׁיעָא בָּתַר עַמָּא דְּיִשְׂרָאֵל הֲוָת מְתִילָא כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל לְיוֹנְתָא דִּסְגִירָא בְּחַגְוֵי טִנָּרָא וְחִוְיָא מָעִיק לָהּ מִגָּיו וְנַצָּא מָעִיק לָהּ מִבַּרָא הַכְּדֵין הֲוָת כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל סְגִירָא מֵאַרְבַּע סִטְרֵי עָלְמָא דְּמִן קֳדָמֵיהוֹן יַמָּא וּמִן בָּתְרֵיהוֹן רָדֵיף סָנְאָה וּמִן תְּרֵין סִטְרֵיהוֹן מַדְבְּרַיָּא דְּמָלְיָן חֵיוָן קָלַן דְּנָכְתִין וְקָטְלִין בְּאֵרֵיסֵיהוֹן יָת בְּנֵי נְשָׁא וּמִן יַד פְּתַחַת פּוּמַּהּ בִּצְלוֹ קֳדָם יְיָ וּנְפַקַת בְּרָת קָלָא מִן שְׁמֵי מְרוֹמָא וְכֵן אֲמַרַת אַנְתְּ כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל דִּמְתִילָא לְיוֹנְתָא דָּכִיתָא וּמִטַּמְרָא בִּסְגוֹר חַגְוֵי טִנָּרָא וּבְחֶבְיוֹנֵי דַּרְגִּיתָא אַחְזִינִי יָת חַזְוַיִךְ וְיָת עוּבָדַיִךְ דְּתָקְנָן אַשְׁמְעִינִי יָת קָלִיךְ אֲרוּם קָלִיךְ עָרִיב בִּצְלוֹתָא בְּבֵית מַקְדַּשׁ זְעֵיר וְחֶזְוִיךְ שַׁפִּיר בְּעוּבָדִין טָבִין:

וכאשר רדף הפרעה הרשע אחרי עם ישראל, הייתה נמשלת כנסת ישראל ליונה שנלכדה בבקיעי הסלע, ונחש מאיים עליו מבפנים, ונץ מאיים עליה מבחוץ. כך הייתה כנסת ישראל סגורה מארבעת הכיוונים של העולם: לפניהם היה הים, מאחוריהם רדף  השונא, ומן שני הצדדים שלהם היו מדברות מלאים נחשים מגילים אשר נושכים והורגים ברעלם את בני האדם. ומיד פתחה את פיה בתפילה לפני ה', ויצאה בת קול מן השמיים למעלה, וכן אמרה: את, כנסת ישראל, הנמשלת ליונה טהורה, ומסתתרת במקומות נסתרים  בסלע, ובנסתרות של מדרגות. הראה לי את מראך, ואת מעשיך המתוקנים. אשמע את קולך, כאשר קולך נעים בתפילות בבית מקדש קטן, ומראך נאה במעשיך הטובים.  

-          מעניין ונפלא את הפירוש שר' יונתן בן עוזיאל נותן לפסוק של שיר השירים. מאלף ביותר!

חודש טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

טו' אֶחֱזוּ לָנוּ שׁוּעָלִים שׁוּעָלִים קְטַנִּים מְחַבְּלִים כְּרָמִים וּכְרָמֵינוּ סְמָדַר.

[תרגום יונתן] בָּתַר דַּעֲבַרוּ יָת יַמָּא אִתְרָעַמוּ עַל מַיָּא וַאֲתָא עֲלֵיהוֹן עֲמָלֵק רַשִּׁיעָא דִּנְטַר לְהוֹן דְּבָבוּ עַל עֵיסַק בְּכֵירוּתָא וּבִרְכְתָא דִּשְׁקַל יַעֲקֹב אֲבוּנָא מִן עֵשָׂו וַאֲתָא לְאָגָחָא קְרָבָא בְּיִשְׂרָאֵל עַל דְּבַטִּילוּ פִּתְגָמֵי אוֹרָיְתָא וַהֲוָה עֲמָלֵק רַשִּׁיעָא גָּנֵיב מִתְּחוֹת גַּדְפֵּי עֲנָנֵי יְקָרָא נַפְשָׁתָא מִשִּׁבְטוֹי דְּדָן וּמְקַטֵּיל יָתְהוֹן עַל דַּהֲוָה בִּידֵיהוֹן פִּסְלֵיהּ דְּמִיכָה בְּהַהִיא שָׁעֲתָא אִתְחַיַּבוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל דִּמְתִילִין לְכַרְמָא לְאִתְחַבָּלָא אִלּוּלֵי צַדִּיקֵי דָּרָא הַהוּא דִּמְתִילִין לְבוֹסַם טָב:

אחרי שעברו את הים, העלו על המים, ובא עליהם עמלק הרשע, ששמר להם אויבה על דבר הבכורה והברכה שלקח יעקב אבינו מן עשו, ובא להילחם בישראל על שביטלו דברי התורה. והיה עמלק הרשע גונב מתחת כנפי ענן הכבוד נפשות מן שבט דן, והורגים אותם על שהיו בידיהם פסלי  מיכה. באותה שעה התחייבו בית ישראל, בדמה לכרם להיחבל, אילולי צדיקי הדור ההוא אשר הם כמו בושם טוב.

טז' דּוֹדִי לִי וַאֲנִי לוֹ הָרֹעֶה בַּשּׁוֹשַׁנִּים.

[תרגום יונתן] בְּהַהִיא שָׁעֲתָא הֲדַּרוּ בִּתְיוּבְתָּא בְּכֵן אִתְעַתַּד מֹשֶׁה נְבִיָּא וְצַלִּי קֳדָם יְיָ וִיהוֹשֻׁעַ מְשֻׁמְשָׁנֵיהּ אִזְדָּרַז וּנְפַק מִתְּחוֹת גַּדְפֵּי עֲנָנֵי יְקָרָא דַּיָי וְעִמֵּיהּ גּוּבְרִין צַדִּיקִין דְּדָמְיָן בְּעוּבָדֵיהוֹן לְוַרְדָּא וַאֲגִיחוּ קְרָבָא בַּעֲמָלֵק וְתַבַּרוּ יָת עֲמָלֵק וְיָת עַמֵּיהּ בְּשַׁמַּתָּא דַּיָי וְקַטְלָא וּתְבִירָא בְּפִתְגָם דְּחָרֶב:

באותה תקופה הם פנו בתשובה. ויעמוד משה הנביא מוכן ויתפלל לפני י"א. יהושע, עבדו, היה מצויד ויצא מתחת לשולי תפארת הענן של י', ועמו הלכו גיבורים צדיקים (שדומים במעשיהם לשושנה). הם ניהלו מלחמה בעמלק וניפצו את עמלק ואת עמו באיסור י': מוות וחורבן על פי חוק החרב.

באותה השעה, חזרו בתשובה. לכן, עמד משה הנביא והתפלל לפני ה'. ויהושע, עבדו, הזדרז, והוציא מתחת ענפי ענן הכבוד של ה', ועמו אנשים צדיקים שדומים במעשיהם לשושנה, ונלחמו בעמלק, ושברו את עמלק ואת עמו, בנידוי ה': מוות וחורבן בדבר החרב.

-          שאלה פשוטה, לעניות דעתי נשאלת כול הזמן, הרבה הרבה מאד: למה בני ישראל לא לומדים מניסיונות שלהם, למה לסבול, ואחר כך לחזור בתשובה, ולהתפלל להקב"ה להציל אותם? כול פעם אותו דבר: בני ישראל חוטאים, סובלים, חוזרים בתשובה, ניצולים על ידי ה'.

לעניות דעתי, שאלה נצחית! זה קשור, אולי, לנפש האדם, כאשר האדם שוכח את הזמנים הרעים בזמנים הטובים! יכול להיות שזה מנגנון הגנה פנימי של לב האדם. אבל, אמרו חז"ל, ללכת לפי השכל המושכל, ולא לפי רצון הלב! איך עושים את זה? אמרו חז"ל [משנה · סדר נזיקין · מסכת אבות · פרק ד · משנה ה]:

רַבִּי יִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ אוֹמֵר:

הַלּוֹמֵד תּוֹרָה עַל מְנָת לְלַמֵּד,

מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לִלְמֹד וּלְלַמֵּד.

וְהַלּוֹמֵד עַל מְנָת לַעֲשׂוֹת,

מַסְפִּיקִין בְּיָדוֹ לִלְמֹד וּלְלַמֵּד, לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת.

רַבִּי צָדוֹק אוֹמֵר:

אַל תַּעֲשֵׂם עֲטָרָה לְהִתְגַּדֵּל בָּהֶם,

וְלֹא קַרְדֹּם לַחְפֹּר בָּהֶם.

וְכָךְ הָיָה הִלֵּל אוֹמֵר:

וּדְאִשְׁתַּמֵּשׁ בְּתַגָּא, חֳלָף.

הָא לָמַדְתָּ:

כָּל הַנֶּהֱנֶה מִדִּבְרֵי תּוֹרָה,

נוֹטֵל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם:

יז' עַד שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם וְנָסוּ הַצְּלָלִים סֹב דְּמֵה לְךָ דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים עַל הָרֵי בָתֶר.

[תרגום יונתן] וּבִזְעֵירוּת יוֹמַיָּא עֲבַדוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יָת עֶגְלָא דְּדַהְבָא וְאִסְתַּלַּקוּ עֲנָנֵי יְקָרָא דִי מְטַלְלִין עִלָּוֵיהוֹן וְאִשְׁתְּאַרוּ מְפוּרְסְמִין וְאִתְרוֹקַנוּ יָת תִּקּוּן זֵינֵיהוֹן דַּחֲקִיק בֵּיהּ שְׁמָא רַבָּא מְפָרַשׁ בְּשִׁבְעִין שְׁמָהָן וּבְעָא יְיָ לְהוֹבָדָא יָתְהוֹן מִן עָלְמָא אִלּוּלֵי דְּאִדְּכַר קֳדָמוֹי קְיָם דְּקַיֵּם בְּמֵימְרֵיהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב דַּהֲווֹ קַלִּילִין בְּפוּלְחָנֵיהּ כְּטָבְיָא וּכְאוּרְזֵילָא דְּאַיָּלָא וְתִקְרוּבְתָּא דְקָרֵיב אַבְרָהָם יָת יִצְחָק בְּרֵיהּ בְּטוּר מוֹרִיָּה וּמִן קַדְמַת דְּנָא קָרֵיב תַּמָּן יָת קוּרְבָּנֵיהּ וּפַלֵּיג יָתְהוֹן בִּשְׁוֵי:

ובזעירות, תוך כמה ימים, עשו בני ישראל את עגל הזהב. והסתלקו ענני הכבוד אשר מכסים עליהם, ונשארו נחשפים, ואיבדו את תיקון חרבותיהם שהיה חקוק עליהם השם הגדול המפורש בשבעים שמות.  וביקש ה' לאבד אותם מן העולם, אלא שהזכיר לפניו את הברית אשר קיים במאמרו לאברהם, ליצחק, וליעקב, שהיו זריזים בעבודתו, כצבי, וכעופר של איילה, והתפללו, כאשר הקריב אברהם את יצחק בנו בהר מוריה, ולפני זה הקריב שם את קורבנותיו, וחילק אותם בשווה.

-          לפי פירוש ר' יונתן בן עוזיאל, אפשר להבין את הפסוק שבמקרא:

יז' עַד שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם וְנָסוּ הַצְּלָלִים סֹב דְּמֵה לְךָ דוֹדִי לִצְבִי אוֹ לְעֹפֶר הָאַיָּלִים עַל הָרֵי בָתֶר.

ברגע שעולה השכר, ונאלמים הצללים והפחד של הלילה מקודם, שזה חטא עגל הזהב, נדמה לך דודי, שהוא ה', שאבותינו אברהם, יצחק, ויעקב, עליהם השלום, הם דומים לצבי או לעופר האיילות, על הר המוריה, על הר שאברהם אבינו ע"ה הקריב את קורבנותיו, וחילק אותם בשווה.