יום שלישי, 20 באוגוסט 2024

מבט אל פרשת ואתחנן

 

מבט אל פרשת ואתחנן

א' כתוב בפרשת ואתחנן:

[דברים ג כג] וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר.

[תרגום אונקלוס] וְצַלִּיתִי קֳדָם יְיָ בְּעִדָּנָא הַהוּא לְמֵימַר׃

[תרגום יונתן] וּבָעִית רַחֲמִין מִן קֳדָם יְיָ בְּעִידָנָא הַהוּא לְמֵימָר:

[תרגום ירושלמי (קטעים)] וְצַלִּית וּבָעִית רַחֲמִין מִן קֳדָם יְיָ אָמַר משֶׁה בְּשַׁעְתָּא הַהִיא לְמֵימָר:

-          לעניות דעתי, לפי התרגומים, אפשר להבין מה זה "וָאֶתְחַנַּן": להתפלל לפני הקב"ה, לבקש רחמים מן הקב"ה.

-          לעניות דעתי, אולי תירוץ נוסף לפרשה: משה רבינו ע"ה היה עניו מאד מכול אדם. ברוח הקודש, בנבואה שלו, הוא ידע שבני ישראל יחטאו אחרי כניסתם לארץ ישראל. משה רבינו רצה להיכנס איתם לארץ כדי להגן עליהם, כדי להציל אותם לפני הקב"ה, כפי שעשה גם במדבר, בזמן החטאים הגדולים שלהם. אבל, משה רבינו לא מדבר על זה. הוא לא רוצה להוציא דיבה נגד עם ישראל. לכן, משה רבינו מדבר עליו, הוא מתחנן לפני הקב"ה בשבילו. אבל, לעניות דעתי, כול מעשי משה רבינו ע"ה הם לטובת בני ישראל, וגם בעת של תפילותיו להיכנס לארץ ישראל.

ב' לעניות דעתי, הפרשה הזאת, ובכלל כול הספר דברים, הם מן צוואה של משה רבינו ע"ה לבני ישראל לדורותיהם, ובתוכם גם הדור שלנו. לכן, החומש במדבר נקרא גם משנה תורה.   

ג' האם התפילות שלנו הם תפילה פרטית?

חשבתי על השאלה הזאת אחרי שקראתי פרשת ואתחנן. לעניות דעתי, אפשר לשאול: משה רבינו ע"ה מתפלל לפני הקב"ה בשבילו, בשבילו בלבד?

לעניות דעתי, לא ולא! ברור לי, ואני משוכנע שמשה רבינו התפלל לטובת כול עם ישראל. להיכנס לארץ ישראל כדי לראות אותה היה רק תירוץ, כדי לא להוציא דיבה על עם ישראל. אבל לא רק משה רבינו התפלל לטובת כלל עם ישראל. כול אחד מאיתנו, כול אחד מבני ישראל, מתפלל לפי הקשיים שלו, אבל גם לטובת עם ישראל כולו. אמרו חז"ל "כול ישראל ערבים זה לזה!" כאשר יהודי מתפלל, התפילה שלו עולה לפני הקב"ה, ואחר כך יורדת על פני הארץ, ומביאה שפע לכול עם ישראל.

יותר מזה, אמרו חז"ל, תפילת רבים עדיפה. מפרשים, שהתפילה בציבור רב מגיעה יותר בקלות לפני הקב"ה. אבל גם התפילה "הפרטית" של כול אחד, כאשר מוסיפים "ביחד לטובת כול עם ישראל" מגיעה יותר בקלות לפני הקב"ה. לעניות דעתי, גם על זה אפשר להגיד "תפילת רבים עדיפה!"

לכן, לעניות דעתי, על בני ישראל לענות על כול תפילה "אמן!", אם זה תפילה "פרטית", אם זה תפילה כללית, מפני שאין תפילה פרטית, הכול, כול תפילה היא לטובת כלל עם ישראל כולו! עוד יותר, כול תפילה כללית היא גם לטובת הפרט, לטובת כול בני ישראל!

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה