יום שלישי, 20 באוגוסט 2024

שיר השירים פרק ג' פסוק ה'

 שיר השירים פרק ג' פסוק ה'

ה' הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלַ͏ִם בִּצְבָאוֹת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה אִם תָּעִירוּ וְאִם תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עַד שֶׁתֶּחְפָּץ.

[תרגום יונתן] כַּד שְׁמַעוּ שִׁבְעָא אוּמַּיָּא דִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲתִידִין לְמִחְסַן יָת אֲרַעְהוֹן קָמוּ כַּחְדָּא וְקַצִּיצוּ יָת אִילָנַיָּא וְסַתִּימוּ יָת מַבּוּעֵי מַיָּא וְצַדִּיאוּ יָת קִרְוֵיהוֹן וַעֲרַקוּ אֲמַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְמֹשֶׁה נְבִיָּא אֲנָא קַיֵּמִית לַאֲבָהָתְהוֹן דְּאִלֵּין לְאַעָלָא יָת בְּנֵיהוֹן לְאַחְסָנָא אֲרַע עָבְדָא חֲלָב וּדְבַשׁ וְאֵיכְדֵין אֲנָא מַעֵיל יָת בְּנֵיהוֹן לַאֲרַע צָדְיָא וְרֵיקָנְיָא כְּעַן אֲנָא מְעַכֵּיב יָתְהוֹן אַרְבְּעִין שְׁנִין בְּמַדְבְּרָא וּתֶהֵי אוֹרָיְתִי מִתְעָרְבָא בְּגּוּפֵיהוֹן וּמִבָּתַר כֵּן אִנּוּן עַמְמִין רַשִּׁיעִין יִבְנוֹן מָה דְּצַדִּיאוּ בְּכֵן אֲמַר מֹשֶׁה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אַשְׁבַּעִית לְכוֹן כְּנִשְׁתָּא דְּיִשְׂרָאֵל בַּיְיָ צְבָאוֹת וּבְתַקִּיפֵי אַרְעָא דְּיִשְׂרָאֵל דְּלָא תְזִידוּן לְמִסַּק לַאֲרַע כְּנַעֲנָאֵי עַד מִשְׁלַם אַרְבְּעִין שְׁנִין וִיהֵי רַעֲוָא מִן קֳדָם יְיָ לְמִמְסַר יָתְבֵי אַרְעָא בִּידֵיכוֹן וְתִעְבְּרוּן יָת יַרְדְּנָא וּתְהֵי אַרְעָא כְּבִישָׁא קֳדָמֵיכוֹן:

כאשר שמעו שבע האומות שבני ישראל עתידים להתנחל בארצם, קמו כאחד וכרתו את האילנות, וסתמו את מעיינות המים, השמידו את עיירותיהם וברחו. אמר הקב"ה למשה הנביא: עשיתי ברית עם אבותיהם של אלה, לגדל את בניהם, לנחל ארץ עושה חלב ודבש. איך אני מעלה את בניהם לארץ ההרוסה וריקה? כעת, אני מעכב אותם ארבעים שנים במדבר, ותורתי מתערבת בגופם. ואחר כך, העמים הרשעים יבנו מה שהרסו. לכן, אמר משה לבני ישראל: אני משביע אתכם, כנסת ישראל, ב-ה' הצבאות ומגן ארץ ישראל, שלא תנסו לעלות לארץ כנען עד שיושלמו ארבעים שנים, ויהיה רצון מלפני ה' למסור את יושבי הארץ בידיכם, ותעברו את הירדן, ויהיה הארץ כבושה לפניכם.

-          יש בפירוש ר' יונתן בן עוזיאל ע"ה אמירה נבואית לגבי הכניסה לארץ ישראל אחרי גלות מצרים.

האם המצב שהיה אז, הוא גם בימינו אלה? אפשר אולי לזהות דברים משותפים, של אז, ושל היום? לפי זה, אולי, אפשר לקבוע אם הנבואה של אז, נכונה אולי גם לימינו אלה, או, אולי, לא.

לעניות דעתי, השאלה קשה מאד בשבילי. עוד יותר, כול תשובה תכלול אלמנטים אישיים, לפי דעותיי, ולפי הסתכלותי.

-          בכול זאת, ננסה לנסח תשובה, לפי עניות דעתי:

א' יכול להיות שבימינו אלה, הפירוש מתאים לעזה, וליהודה ושומרון. כול השאר בארץ ישראל כבר כבוש ובני ישראל מתנחלים בו.

ב' האומות שבעזה, יהודה, ושומרון, "וכרתו את האילנות, וסתמו את מעיינות המים, השמידו את עיירותיהם".  לעניות דעתי, מה שיש היום בעזה זה הרס עצמי של העזתים עצמם.

ג' כאן החלק הבא של הנבואה: "כעת, אני מעכב אותם ארבעים שנים במדבר, ותורתי מתערבת בגופם. ואחר כך, העמים הרשעים יבנו מה שהרסו."

לעניות דעתי, הפועלים העזתים, הפועלים הערבים ביהודה ושומרון, יבנו את האזור ויכינו אותו לבני ישראל. כמה זמן? יכול להיות דור, או אפילו כמה דורות. בינתיים, אין להתנחל, לא בעזה, ולא ביהודה ושומרון, יותר ממה שיש עכשיו, יש לחזק ולבנות מה שיש עכשיו.

ד' "ויהיה רצון מלפני ה' למסור את יושבי הארץ בידיכם, ותעברו את הירדן, ויהיה הארץ כבושה לפניכם."

לעניות דעתי, ה' ימסור את הארץ ותהיה כבושה לפנינו, ובנויה לפנינו, על ידי שינוי בחינוך עמי הארץ, להכיר בישראל, ולהיות בשלום אתו. לעניות דעתי, דבר זה אפשרי, והכרחי כדי לכבוש את כול ארץ ישראל. זה אפשרי על ידי שינוי בחינוך, מעבר מחינוך לשנאה ורצח, לחינוך לשלום וסגסוג הדדי. לעניות דעתי, דבר זה אפשרי, אבל ייקח, אם בכלל, לפחות כמה דורות, כפי שכתוב בנבואה בשיר השירים.

יותר מזה, כתוב בנבואה "ותעברו את הירדן". יכול להיות שבימינו אלה זה רמז למעבר והתנחלות לגדה המזרחית של הירדן.

שבוע טוב ומבורך! הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה