יום שבת, 9 במאי 2015

וּבַת-כֹּהֵן--כִּי תִהְיֶה, לְאִישׁ זָר

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר ויקרא פרשת אמור:
[ויקרא כב יב] וּבַת-כֹּהֵן--כִּי תִהְיֶה, לְאִישׁ זָר:  הִוא, בִּתְרוּמַת הַקֳּדָשִׁים לֹא תֹאכֵל.
[תרגום אונקלוס] ובת כהין--ארי תהי, לגבר חילוניי:  היא, באפרשות קודשיא לא תיכול.
א' כתוב במקרא כִּי תִהְיֶה, לְאִישׁ זָר, אונקלוס מתרגם ומפרש ארי תהי, לגבר חילוניי, ורש"י מפרש לאיש זר ללוי וישראל.
ב' לכן, המילה חילוני שבעברית עכשווית, מובנה 'אזרחי, חופשי, ליברלי, לא קדוש, לא דתי' לא תואם את המובן שאונקלוס נותן למילה זאת (לפי פירוש רשי) 'לא כהן אלא לוי או ישראל'.
ג' יכול להיות שהפירוש של אונקלוס ורש"י למילה חילוני, ז"א, 'לא כהן אלא לוי או ישראל', נכון גם בימינו. מפני שאין יהודי שבאופן מוחלט, טוטאלי, ולאורך כול חייו, הוא לא דתי. הרי, כול יהודי עובר לפחות ברית מילה או חתונה דתית, אצלו או אצל הילדים שלו.
ד' לכן, היהודי החילוני הוא לא איש זר אלא לוי או ישראל, ז"א, יהודי פשוט.
ה' אמר בעל שם טוב, זכות הצדיק תשמור עלינו (שמעתי ברדיו ואחר כך חיפשתי ומצאתי ב-INTERNET):
"כי כול אחד מישראל הוא איבר מהשכינה, אפילו שלא נמנה על חברתו. אלא לא זו בלבד, אבל משעה שנכרת האיבר, שוב אין לא תקינה, וכול אחד מישראל הוא כביכול איבר מהשכינה."
ו' עוד יותר, יש מאמר חז"ל ידוע ומפורסם:

"ריקנים שבישראל מלאים מצוות כרימונים" (ממשנת הרצי"ה,  אלון באהבה ובאמונה, שבת פרשת אמור י"ב אייר ניסן תשע"ה, גיליון 1016). 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה