יום ראשון, 19 במרץ 2023

ניסים גלויים בימינו אלה

 

ניסים גלויים בימינו אלה

כמעט כול יום, חיילי צה"ל מבצעים פעולות לחימה ביהודה ושומרון, פעולות מיועדות להגן על העורף הישראלי. הפעולות האלה נעשות בתנאים קשים ביותר, בסביבה עוינת ביותר, מאות מחבלים חמושים בנשק תקני, כאשר החיילים הישראליים הם המעטים, והמחבלים שם הרבים. ובכול זאת, ברוב רובם של המקרים, יש רק פצועים בין החיילים, ללא חללים.

לעניות דעתי, אין הסבר אחר אלא שאלה ניסים גלויים, השגחה פרטית של הקדוש ברוך הוא על עם ישראל!

אבל, עם ישראל חייבים 'לתחזק' את ההשגחה הפרטית של הקב"ה על עם ישראל, דבר זה לא מובן מאליו, יש לעבוד ולשמור את זה!

כול ספר ישעיהו מדבר על זה: אסור לחשוב שההשגחה הפרטית של הקב"ה על עם ישראל קיימת ללא תנאי, ללא קשר למעשי עם ישראל, כמו שחשבו נביאי השקר בירושלים לפני חורבן בית המקדש הראשון.

עם ישראל חייב לשמור על ציווי התורה כדי לשמור את הקשר עם הקב"ה, את ההשגחה של הקב"ה על עם ישראל!

74. תרגיל מחשבתי בעקבות מגילת אסתר

כתוב במגילת אסתר:

יג וַיֹּ֥אמֶר מׇרְדֳּכַ֖י לְהָשִׁ֣יב אֶל־אֶסְתֵּ֑ר אַל־תְּדַמִּ֣י בְנַפְשֵׁ֔ךְ לְהִמָּלֵ֥ט בֵּית־הַמֶּ֖לֶךְ מִכׇּל־הַיְּהוּדִֽים׃ יד כִּ֣י אִם־הַחֲרֵ֣שׁ תַּחֲרִ֘ישִׁי֮ בָּעֵ֣ת הַזֹּאת֒ רֶ֣וַח וְהַצָּלָ֞ה יַעֲמ֤וֹד לַיְּהוּדִים֙ מִמָּק֣וֹם אַחֵ֔ר וְאַ֥תְּ וּבֵית־אָבִ֖יךְ תֹּאבֵ֑דוּ וּמִ֣י יוֹדֵ֔עַ אִם־לְעֵ֣ת כָּזֹ֔את הִגַּ֖עַתְּ לַמַּלְכֽוּת׃ טו וַתֹּ֥אמֶר אֶסְתֵּ֖ר לְהָשִׁ֥יב אֶֽל־מׇרְדֳּכָֽי׃ טז לֵךְ֩ כְּנ֨וֹס אֶת־כׇּל־הַיְּהוּדִ֜ים הַֽנִּמְצְאִ֣ים בְּשׁוּשָׁ֗ן וְצ֣וּמוּ עָ֠לַ֠י וְאַל־תֹּאכְל֨וּ וְאַל־תִּשְׁתּ֜וּ שְׁלֹ֤שֶׁת יָמִים֙ לַ֣יְלָה וָי֔וֹם גַּם־אֲנִ֥י וְנַעֲרֹתַ֖י אָצ֣וּם כֵּ֑ן וּבְכֵ֞ן אָב֤וֹא אֶל־הַמֶּ֙לֶךְ֙ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־כַדָּ֔ת וְכַאֲשֶׁ֥ר אָבַ֖דְתִּי אָבָֽדְתִּי׃

אסביר, לעניות דעתי: מרדכי אומר לאסתר, יכול להיות שהייעוד שלך, לזה נולדת, כדי להגיע למלכות פרת, וכך תוכלי להציל עם ישראל. ואם את לא תעשי זאת, יהיה מישהו אחר שיעשה דבר זה. ז"א, ייוולד או כבר נולד, מישהו אחר ממך שהייעוד שלו גם להציל את עם ישראל, לעשות את הדבר שאת לא עשית. אסתר המלכה עונה בחיוב, אבל מבקשת את העזרה, התמיכה הרוחנית, התמיכה הנפשית של כול עם ישראל, שכול עם ישראל יהיה ביחד איתה.

לעניות דעתי, יש אולי לקח חשוב:

-          לכול יהודי שנולד יש הייעוד הפרטי שלו.

-          אבל, ביצוע הייעוד תלוי ברצונו של אותו היהודי, כפי שאמרו חז"ל:

[תלמוד בבלי, ברכות לג ב] ואמר רבי חנינא זהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים ....

-          אבל, גם במקרה של אי-ביצוע, הייעוד לא נשאר ח"ו יתום, אלא הקב"ה מעביר אותו ליהודי אחר, בתקווה שהוא יבצע אותו.

-          לעניות דעתי, למחשבה זאת יכולה להיות השלכה מעשית: יכול להיות שמשיח היה אמור לבוא מזמן, הרי יש הרבה תאריכים של ביאת המשיח, אבל המשיח לא בא. יכול להיות שהיה כבר ייעוד של משיח, עם תאריך להגעתו. אבל, היהודי המיועד לא הצליח להתעלות ולקיים את ייעודו, והמשיח לא בא. אזי, הקב"ה מעביר את הייעוד של משיח ליהודי אחר. יכול להיות שגם היהודי הזה לא מצליח בייעודו. ואז, הייעוד של משיח עובר ליהודי אחר, לתאריך אחר.

-          אבל, היעוד של משיח לא נגמר, לא מסתיים, הוא עוד ימלא את ייעודו ויבוא, במהרה, בימינו אלה!

-          עוד דבר: מילוי הייעוד הוא לא מסימה פרטית בכלל, של יהודי אחד מסוים. אלא, כדי למלא את ייעודו, היהודי צריך את התמיכה, לפחות את התמיכה הנפשית, הרוחנית, של כלל עם ישראל.

הרי אמרו חז"ל "כל ישראל עֲרֵבִים זה בזה", וגם "שכל ישראל נקראו נפש אחת... ואם חטא אחד מהם - כולם ערבים זה בזה. למה הדבר דומה? לבני אדם שהיו באין בספינה, נטל אחד מקדח והתחיל קודח תחתיו. אמרו לו: שוטה! אתה קודח תחתיך, והמים נכנסין וכולן אבודין!"

לכן, הבה נעזור כולנו לביאת המשיח, במהרה, בימינו אלה!

75. הפתרת פרה שמן ספר יחזקאל

בשבת פרשת פרה, קראנו את ההפטרה שבספר יחזקאל. יש בהפטרה זאת פסוקים נפלאים, יוצאי דופן באמת שבנבואתם. לעניות דעתי, אין צורך בפירוש, הפירוש מובן מאליו. וגם אין צורך בלקח, הלקח מובן מאליו. אלה חלק מן הפרקים שבהפטרה:

"וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם.

וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם.

וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר.

וְאֶת רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם.

וִישַׁבְתֶּם בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבֹתֵיכֶם וִהְיִיתֶם לִי לְעָם וְאָנֹכִי אֶהְיֶה לָכֶם לֵאלֹהִים.

וְהוֹשַׁעְתִּי אֶתְכֶם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וְקָרָאתִי אֶל הַדָּגָן וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ וְלֹא אֶתֵּן עֲלֵיכֶם רָעָב.

וְהִרְבֵּיתִי אֶת פְּרִי הָעֵץ וּתְנוּבַת הַשָּׂדֶה לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא תִקְחוּ עוֹד חֶרְפַּת רָעָב בַּגּוֹיִם.

...........................

וְאָמְרוּ הָאָרֶץ הַלֵּזוּ הַנְּשַׁמָּה הָיְתָה כְּגַן עֵדֶן וְהֶעָרִים הֶחֳרֵבוֹת וְהַנְשַׁמּוֹת וְהַנֶּהֱרָסוֹת בְּצוּרוֹת יָשָׁבוּ.

וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם אֲשֶׁר יִשָּׁאֲרוּ סְבִיבוֹתֵיכֶם כִּי אֲנִי יְהוָה בָּנִיתִי הַנֶּהֱרָסוֹת נָטַעְתִּי הַנְּשַׁמָּה אֲנִי יְהוָה דִּבַּרְתִּי וְעָשִׂיתִי."

יכול להיות שפסוקים אלה מתאימים במיוחד לימינו אלה, כאשר חובה עלינו לדעת ולהפנים מה יש לנו, ומה, חס וחלילה, עלולים לאבד.

יברך אתכם ה' וישמור עליכם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה