יום ראשון, 26 במרץ 2023

מבט על פרשת פרשת ויקהל ופקודי

 

מבט על פרשת פרשת ויקהל ופקודי

לעניות דעתי, מה שאני הולך לכתוב הם דברים טריוויאליים, שיכולים לשכנע את המשכנעים. אבל, יכול להיות שאצליח לשכנע לפחות אחד יותר, ואז קיבלתי שכר גדול לעמלי.  

כתוב בפרשת ויקהל:

לז,ז וַיַּעַשׂ שְׁנֵי כְרֻבִים, זָהָב; מִקְשָׁה עָשָׂה אֹתָם, מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת.

לז,ח כְּרוּב-אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה, וּכְרוּב-אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה; מִן-הַכַּפֹּרֶת עָשָׂה אֶת-הַכְּרֻבִים, מִשְּׁנֵי קצוותו (קְצוֹתָיו).

לז,ט וַיִּהְיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה, סֹכְכִים בְּכַנְפֵיהֶם עַל-הַכַּפֹּרֶת, וּפְנֵיהֶם, אִישׁ אֶל-אָחִיו; אֶל-הַכַּפֹּרֶת--הָיוּ, פְּנֵי הַכְּרֻבִים.  {פ}

................................

לז,יז וַיַּעַשׂ אֶת-הַמְּנֹרָה, זָהָב טָהוֹר; מִקְשָׁה עָשָׂה אֶת-הַמְּנֹרָה, יְרֵכָהּ וְקָנָהּ--גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ, מִמֶּנָּה הָיוּ.

לז,יח וְשִׁשָּׁה קָנִים, יֹצְאִים מִצִּדֶּיהָ:  שְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה, מִצִּדָּהּ הָאֶחָד, וּשְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה, מִצִּדָּהּ הַשֵּׁנִי.

לז,כב כַּפְתֹּרֵיהֶם וּקְנֹתָם, מִמֶּנָּה הָיוּ; כֻּלָּהּ מִקְשָׁה אַחַת, זָהָב טָהוֹר.

א.      כתוב בפרשה " וַיַּעַשׂ שְׁנֵי כְרֻבִים, זָהָב; מִקְשָׁה עָשָׂה אֹתָם, מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת." שני הכרובים הם מקשה אחת. לא כתוב אחד ימני ואחד שמאלני, אלא כתוב " כְּרוּב-אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה, וּכְרוּב-אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה", מפני ששמאל וימין תלוי בנקודת המבט של המתבונן, מקדימה, מאחורה, מן הצד. אפילו ששני הכרובים " כְּרוּב-אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה, וּכְרוּב-אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה", אבל "וּפְנֵיהֶם, אִישׁ אֶל-אָחִיו", הכרובים 'מדברים', 'מאירים פנים' זה מול זה!

ב.       כתוב בפרשה " וַיַּעַשׂ אֶת-הַמְּנֹרָה, זָהָב טָהוֹר; מִקְשָׁה עָשָׂה אֶת-הַמְּנֹרָה, יְרֵכָהּ וְקָנָהּ--גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ, מִמֶּנָּה הָיוּ." גם המנורה "מִקְשָׁה עָשָׂה אֶת-הַמְּנֹרָה", " יְרֵכָהּ וְקָנָהּ--גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ, מִמֶּנָּה הָיוּ". גם במנורה, אין קנים ימניים, ואין קנים שמאלניים, אלא " וְשִׁשָּׁה קָנִים, יֹצְאִים מִצִּדֶּיהָ:  שְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה, מִצִּדָּהּ הָאֶחָד, וּשְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה, מִצִּדָּהּ הַשֵּׁנִי."  גם במנורה, שמאל וימין תלוי בנקודת המבט של המתבונן, מקדימה, מאחורה, מן הצד. אבל כול הקנים של המנורה " מִמֶּנָּה הָיוּ".

ג.        לעניות דעתי, הפסוקים אלה של הפרשה הם משל למצבינו בישראל. לעניות דעתי, אין בעם ישראל גוש ימין, ולא גוש שמאל, אלא עם ישראל גוש אחד הוא, גוש עם ישראל!

יברך אתכם ה' וישמור עליכם!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה