יום שני, 13 באפריל 2015

ספר זהר החדש פרשת צו, פסוקים ג-ד

בס"ד

דברים חיים רחמים

ספר זהר החדש פרשת צו, פסוקים ג-ד, מפרש שהעשן העולה מקורבן העולה, העשן הזה לוקח עמו את
המחשבה הרעה שבאדם. לאחר זה, עולה עשן דק וביחד עמו מחשבה טהורה מהאדם אל העליונים.
א' לעניות דעתי, לפירוש זה יש משמעות עצומה. לפי זה, לקורבנות יש תפקיד מעשי ולא רק תפקיד טכסי, רגשי, ופסיכולוגי לגבי האדם המקריב.
ב' אפשר להשליך פירוש זה גם על מרכיבים אחרים של הטכסים הדתיים, למשל תפילות בבית הכנסת, תפילין, חגים, שבתות וימים טובים. לכול אחד ממרכיבים אלה יש תפקיד מעשי אמתי במצבה התקין והבריא של רוח האדם, ומזה גם של נפש או גוף האדם.
הדבר, הטכסיים הדתיים, דומה לוויטמינים, תוספות מזון, או אפילו תרופות למחלות כרוניות שלוקחים אותם כול יום כדי להבטיח תפקוד תקין  ובריא של רוח ונפש או גוף האדם. כפי שאנו מדייקים בתרופות, כך יש לדייק גם בטכסים הדתיים.
ג' יש אולי עוד שאלה שאפשר לשאול בהסתמך על הפירוש של זהר הקדוש. לפי הפירוש, לקורבן העולה יש תפקיד מעשי בטהרת רוח האדם. בימינו אין קורבנות מפני שבית המקדש חרב, שייבנה מחדש במהרה בימינו.

השאלה היא האם יש אולי מחליף לקורבנות, לעשן העולה מהקורבנות, בימינו. יכול להיות שתחליף אפשרי הוא שירה של הקהל בבית הכנסת, שגם היא עולה למרום וכן יכולה לטהר את האדם.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה