יום שני, 9 ביוני 2014

וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ, דֶּרֶךְ אַרְצָם אֲשֶׁר נָתַתָּה לַאֲבוֹתָם

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר מלכים א' פרק ח:
מח וְשָׁבוּ אֵלֶיךָ, בְּכָל-לְבָבָם וּבְכָל-נַפְשָׁם, בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם, אֲשֶׁר-שָׁבוּ אֹתָם; וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ, דֶּרֶךְ אַרְצָם אֲשֶׁר נָתַתָּה לַאֲבוֹתָם, הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ, וְהַבַּיִת אֲשֶׁר-בנית (בָּנִיתִי) לִשְׁמֶךָ.
א' אפילו בגלות, כול בקשה ותפילה אל הקב"ה נעשה דרך ארץ ישראל ודרך ירושלים ודרך בית המקדש.
ב' אפשר לשאול, למה צריכים דרך ארוכה כאשר השכינה נמצאת תמיד בקרבת עם ישראל, גם בגלות יחד עמם, בכול מקום. הרי השכינה יצא גם היא לגלות ביחד עם ישראל.
ג' יכול להיות שהפניית הבקשות דרך בית המקדש היא תירוץ ואמצעי פסיכולוגי לגרום לעם ישראל לזכור תמיד ארץ ישראל, ירושלים, ובית המקדש, אפילו בגלות בארץ רחוקה שלא להם.
ד' דבר דומה יש גם באמירה תחת החופה "אם אשכחך ירושלים תישכח ימיני".
ה' הדברים הם מסובכים, לא רק שחור ולבן, אלא הרבה גוונים שביניהם. זה לא פשוט בכלל למצוא תשובות ותירוצים לשאלות מסובכות על גורל עם ישראל והקשר שלו עם הקב"ה, כאשר יש כול כך הרבה משתנים, תנאים, וסובבים, וכול כך הרבה זמן, עלפי שנים, של עבר, הווה, ועתיד.
לגבי העתיד, אני וכול עם ישראל מתפללים לביאת המשיח במהרה בימינו.
ו' עוד דבר, בהמשך למה שנאמר קודם ועל בסיס אותו הפסוק, אין סיבה וטעם לצאת מארץ ישראל ולהשתחוות לקברי צדיקים בחו"ל. כול התפילות והבקשות לקב"ה עוברות דרך ארץ ישראל, ירושלים, ובית המקדש. וחוסכים דרך  כאשר מתפללים ישירות בירושלים בכותל בית המקדש.
ז' דרך אגב, לעניות דעתי, זאת גם הדעה של הרב אבינר (ראה http://www.havabooks.co.il/sms.asp?cat=139 קברי צדיקים).
ח' המרכז של עם ישראל הוא אך ורק ארץ ישראל, בירתה ירושלים, ובית המקדש. ככה אז וגם בימינו אלה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה