יום ראשון, 29 במרץ 2020

פירוש התורה - וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת-כָּל-הַמְּלָאכָה, וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, כֵּן עָשׂוּ; וַיְבָרֶךְ אֹתָם, מֹשֶׁה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת פקודי:
[שמות לט מג] וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת-כָּל-הַמְּלָאכָה, וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ--כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, כֵּן עָשׂוּ; וַיְבָרֶךְ אֹתָם, מֹשֶׁה.  
[תרגום אונקלוס] וַחֲזָא מֹשֶׁה יָת כָּל עֲבִידְתָא, וְהָא עֲבַדוּ יָתַהּ--כְּמָא דְּפַקֵּיד יְיָ, כֵּין עֲבַדוּ; וּבָרֵיךְ יָתְהוֹן, מֹשֶׁה
[תרגום יונתן] וַחֲמָא משֶׁה יַת כָּל פּוּלְחָנָא וְהָא עָבָדוּ יָתָהּ הֵיכְמָא דְפַקֵּיד יְיָ הֵיכְדֵין עָבָדוּ וּבְרִיךְ יַתְהוֹן משֶׁה וַאֲמַר תִּשְׁרֵי שְׁכִינְתָּא דַיְיָ בְּעוֹבָדֵי יְדֵיכוֹן:
א' תרגום יונתן בעברית ([שרת"י במדינות – שמות דף 469]):
"וירא משה את בל המלאכה והנה עשו אותה כאשר צווה ה׳ כן עשו, ויברך אותם משה, ואמר: תשרה שכינת ה׳ במעשה ידיכם " - וכן פירש״י (פירוש רש"י), והוא מהמדרש.
-          רש"י מפרש:
ויברך אותם משה - אמר להם יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם (תהלים צ) ויהי נועם ה' אלהינו עלינו וגו' והוא אחד מי"א (אחד מ-11) מזמורים שבתפלה למשה.
-          תרגום יונתן מוסיף וַאֲמַר תִּשְׁרֵי שְׁכִינְתָּא דַיְיָ בְּעוֹבָדֵי יְדֵיכוֹן: שבעברית ואמר: תשרה שכינת ה׳ במעשה ידיכם.
לעניות דעתי, הברכה שמשה רבינו ע"ה מברך את עם ישראל, כאשר כול עם ישראל היו שותפים במלאכה, אם בתרומות, אם במעשה הבניה, אם בתפירת הבדים, היא מבטא את הקשר בין השכינה לבין עם ישראל. יותר מזה, תשרה שכינת ה׳ במעשה ידיכם. ז"א, הקשר עם השכינה, עם הקב"ה, הקשר הזה תלוי וקיים במעשה ידיהם של עם ישראל! וזה דבר נפלא, זה תלוי בנו, רק בנו, בעצמינו ובשום דבר אחר! זה דבר נפלא שהקשר הזה תלוי בנו ובלא בדבר אחר. זה הביטוי האמתי של הבחירה החופשי, כפי שאמרו חז"ל:
[מסכת ברכות דף לג עמוד ב] ואמר רבי חנינא: הכול בידי שמים – חוץ מיראת שמים, שנאמר: "ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך כי אם ליראה".
[דברים י יב] וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם־לְיִרְאָה אֶת־ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל־דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת־ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל־לְבָבְךָ וּבְכָל־נַפְשֶׁךָ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה