יום רביעי, 25 במרץ 2020

פירוש התורה - פַּעֲמֹן וְרִמֹּן פַּעֲמֹן וְרִמֹּן, עַל-שׁוּלֵי הַמְּעִיל סָבִיב, לְשָׁרֵת, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים


   כתוב בספר שמות, פרשת פקודי:
[שמות לט כו] פַּעֲמֹן וְרִמֹּן פַּעֲמֹן וְרִמֹּן, עַל-שׁוּלֵי הַמְּעִיל סָבִיב, לְשָׁרֵת, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת-מֹשֶׁה.
[תרגום אונקלוס] זַגָּא וְרִמּוֹנָא זַגָּא וְרִמּוֹנָא, עַל שִׁפּוֹלֵי מְעִילָא סְחוֹר סְחוֹר, לְשַׁמָּשָׁא, כְּמָא דְּפַקֵּיד יְיָ יָת מֹשֶׁה
[תרגום יונתן] חִיזוֹרָא וְרוֹמָנָא חִיזוֹרָא וְרוֹמָנָא כּוּלְהוֹן שַׁבְעִין וּתְרֵין עַל שִׁפּוּלֵי מִנְטַר מְעִילָא חֲזוֹר חֲזוֹר לְשַׁמָּשָׁא הֵיכְמָא דְפַקֵּיד יְיָ יַת משֶׁה:
א' תרגומים דומים למקרא.
ב' תרגום יונתן מוסיף כּוּלְהוֹן שַׁבְעִין וּתְרֵין שבעברית כולם שבעים ושניים.
-          מספר שבעים ושניים, מה יכול להיות הרמז?
רמז שיכול להיות: כתוב במשנה תורה של הרמב"ם, ספר שופטים, הלכות סנהדרין:
ד  [ג] כמה בתי דינין קבועין יהיו בישראל, וכמה יהיה מניינם:  קובעין בתחילה בית דין הגדול במקדש, והוא הנקרא סנהדרי גדולה.  ומניינם אחד ושבעים--שנאמר "אספה לי שבעים איש מזקני ישראל" (במדבר יא,טז) ומשה על גביהן שנאמר "והתייצבו שם עימך" (שם), הרי שבעים ואחד.
ה  הגדול בחכמה שבכולן--מושיבין אותו ראש עליהן, והוא ראש הישיבה; והוא שקורין אותו חכמים נשיא בכל מקום, והוא העומד תחת משה רבנו.  ומושיבין הגדול שבשבעים משנה לראש, ויושב מימינו, והוא הנקרא אב בית דין.
ו  ושאר השבעים יושבין לפני שניהם, כפי מעלתם:  כל הגדול מחברו בחכמה, יהיה קרוב לנשיא משמאלו יותר מחברו; והם יושבין בכמו חצי גורן בעיגול, כדי שיהיה הנשיא עם אב בית דין רואין את כולן.
כתוב כאן בהלכה ו: ו  ושאר השבעים יושבין לפני שניהם, כפי מעלתם. ז"א, בסנהדרין, כולל ראש הסנהדרין, והמשנה לראש, היו שבעים ושניים חברים.
לכן, יכול להיות שמספר שבעים ושניים פעמונים ורימונים כמספר חברי הסנהדרין, כולל ראש הסנהדרין. אפשר אולי להרחיב את הרמז. כתוב בתורה בפרשת תצוה:
[שמות כח לה] וְהָיָה עַל אַהֲרֹן לְשָׁרֵת וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ לִפְנֵי יְהוָה וּבְצֵאתוֹ וְלֹא יָמוּת.
לכן, יכול להיות שיש כאן רמז, הסנהדרין כמו הפעמונים והרימונים שעל ידי הרעש שלהם מונעים מות הכוהן הגדות כאשר בא לשרת. ז"א, הפעולות של הסנהדרין, ההחלטות שלו, פסקי הדין שלו, מגנים על הכוהן הגדול, ובכלל על עם ישראל. לעניות דעתי, משל יפה ביותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה