יום שלישי, 3 במרץ 2015

עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן, יָד תַּחַת יָד, רֶגֶל תַּחַת רָגֶל

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר שמות פרשת משפטים:
[שמות כ"א כג-כה] כג וְאִם-אָסוֹן, יִהְיֶה--וְנָתַתָּה נֶפֶשׁ, תַּחַת נָפֶשׁ.  כד עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן, יָד תַּחַת יָד, רֶגֶל תַּחַת רָגֶל.  כה כְּוִיָּה תַּחַת כְּוִיָּה, פֶּצַע תַּחַת פָּצַע, חַבּוּרָה, תַּחַת חַבּוּרָה.
מפרש רש"י:
[רש"י שמות כ"א כג] יש אומריםנפש ממש ויש אומריםממון אבל לא נפש ממש, שהמתכוון להרוג את זה והרג את זה פטור ממיתה ומשלם ליורשיו דמיו, כמו שהיה נמכר בשוק:
[רש"י שמות כ"א כד] עין תחת עיןסימא עין חברו נותן לו דמי עינו, כמה שפחתו דמיו למכור בשוק, וכן כולם, ולא נטילת אבר ממשכמו שדרשו רבותינו בפרק החובל (בבא קמא פד א)
[רש"י שמות כ"א כה] כויה תחת כויהמכות אש, ועד עכשיו דבר בחבלה שיש בה פחת דמים, ועכשיו בשאין בה פחת דמים, אלא צער, כגון כוואו בשפוד על צפרנו אומדים כמה אדם כיוצא בזה רוצה ליטול להיות מצטער כך:
פצעהיא מכה המוציאה דם, שפצע את בשרו, נברדור"א בלעז, [פציעה] הכל לפי מה שהוא אם יש בו פחת דמים נותן נזק, ואם נפל למשכב נותן שבת ורפוי ובשת וצערומקרא זה יתר הוא
א' רש"י מפרש ומסביר, על פי החז"ל, שהפיצוי הוא עניין של שוק.

ב' לכן, התורה שהיא נצחית ונכונה גם בימינו מלמדת אותנו דרך ארץ שהפיצוי נקבע במשא ומתן בין הצדדים, כמו בשוק. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה