יום שלישי, 10 במרץ 2020

פירוש התורה - כָּל-אִישׁ וְאִשָּׁה, אֲשֶׁר נָדַב לִבָּם אֹתָם, לְהָבִיא לְכָל-הַמְּלָאכָה, אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לַעֲשׂוֹת בְּיַד-מֹשֶׁה--הֵבִיאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל נְדָבָה, לַיהוָה.


בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .

דברים חיים רחמים



כתוב בספר שמות, פרשת ויקהל:
[שמות לה כט] כָּל-אִישׁ וְאִשָּׁה, אֲשֶׁר נָדַב לִבָּם אֹתָם, לְהָבִיא לְכָל-הַמְּלָאכָה, אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לַעֲשׂוֹת בְּיַד-מֹשֶׁה--הֵבִיאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל נְדָבָה, לַיהוָה
[תרגום אונקלוס] כּל גְּבַר וְאִתָּא, דְּאִתְרְעִי לִבְּהוֹן עִמְּהוֹן, לְאֵיתָאָה לְכָל עֲבִידְתָא, דְּפַקֵּיד יְיָ לְמֶעֱבַד בִּידָא דְּמֹשֶׁה--אֵיתִיאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל נְדַבְתָּא, קֳדָם יְיָ.
[תרגום יונתן]  כָּל גְּבַר בַּר יִשְרָאֵל וְאִתְּתָא בַת יִשְרָאֵל דְּאִתְרְעֵי לִבְּהוֹן עִמְהוֹן לְאַיְיתָאָה לְכָל עִיבִידְתָּא דְפַקֵּיד יְיָ לְמֶעֱבַד בִּידָא דְמשֶׁה הַיְתִיוּ בְּנֵי יִשְרָאֵל נְדַבְתָּא קֳדָם יְיָ
[ירושלמי (קטעים)] נְסִיבָה:
א' תרגום יונתן בעברית:
"כול גבר בן ישראל ואישה בת ישראל אשר פתחו ליבם עמם (עם כול אלה שנזכרו בפסוקים הקודמים, נשיאי עם ישראל) להביא לכול העבודות שציווה ה' לעשות ביד משה, הביאו בני ישראל נדבתם לפני ה'."
-          תרגום יונתן מוסיף כָּל גְּבַר בַּר יִשְרָאֵל וְאִתְּתָא בַת יִשְרָאֵל.
מעניין אולי, וגם חשוב ביותר, מה הרמז שבתרגום יונתן. יכול להיות שתרגום יונתן מרמז להבדיל בין בני ישראל לבין הערב רב שיצוא ביחד עם בני ישראל ממצרים. אם כך, יש אולי להניח שלא היה ערבוב בין בני ישראל לבין ערב רב. דבר זה יכול להיות חשוב, מפני שכתוב בתרגום יונתן שיצאו ממצרים, ביחד עם בני ישראל, גם ערב רב, במספר פי כמה מאשר בני ישראל, פי שניים, פי ארבעה, ואפילו יותר. ובאמת, כאשר כתבתי על אותם הפסוקים, שאלתי מה קרה עם ערב רב הזה, במספר כול כך גדול. יכול להיות שערב רב, בגלל המספר הגדול שלהם 'ספגו' את בני ישראל לתוכם, כאילו בני ישראל התבוללו בתוך ערב רב? לפי פסוק זה עכשיו, נראה לי שלא, שתי הקבוצות, בני ישראל מצד אחד, וערב רב מצד שני, היו וחיו בנפרד זה מזה, ללא ערבוב. יכול להיות שאחרי יציאת מצרים, ערב רב עזבו את בני ישראל במשך הדורות, אפילו בזמנם של שאול המלך, דוד המלך, ושלמה המלך. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה