יום רביעי, 31 ביולי 2024

גיוס תלמידי חכמים

 

גיוס תלמידי חכמים

https://www.etzion.org.il/he/halakha/studies-halakha/laws-state-and-society/giyus-talmidei-chakhamim

עניתי וכתבתי למחבר המאמר:

שלום רב, שבת שלום ומבורך, חודש טוב ומבורך!

תודה רבה, מאמר מעניין מאד, רציני, ומאוזן!

בבקשה, יש לי שאלה, ואשמח מאד לקבל בחזרה את ההתייחסות של כבוד הרב!

לעניות דעתי, כול התירוצים, ההוכחות, שבמאמר נכתבו כאשר רוב רובם של היהודים היו לפחות שומרי מצוות, אם לא תלמידים חכמים. לעניות דעתי, ולצערי הרב, בימינו אלה, רוב היהודים מתנהגים כמו תינוק שהיה בשבי.

לכן, יכול להיות שמה שכבוד הרב כתב בתחילת המאמר מתאים גם בימינו אלה? "לכל מלחמה באשר היא יש מטרה. מלחמות ישראל, כמו שראינו בעבר, מטרתן להיות נדבך וחלק מבניין עבודת ה' של עם ישראל כולו. מטרתן הגדולה של מלחמות ישראל, כפי שראינו פעמים רבות לאורך השיעורים בסדרה, היא להושיב את עם ישראל בארצו על מנת שהוא יוכל לעבוד את ה' ולקדש שם שמים בצורה הטובה ביותר; במטרה זו, יש לתלמידי החכמים ותורתם חשיבות גדולה וברורה. כאשר יוצאים למלחמה תוך ויתור על מטרה זו, יש בכך פגם עמוק במלחמה; הוצאת תלמידי חכמים למלחמה עלולה להוות סימן לכך שעם ישראל שכח את המטרה לשמה הוא נלחם, את מי שעומד מאחוריו במלחמה אך לצדו באותה מטרה כללית של קידוש שמו של הקב"ה בעולם."

בבקשה, מה דעתו של כבוד הרב?

בתודה ובברכת שבת שלום, ראול רבינוביץ'

תשובה במייל 07.072024

שלום ר' ראול, שמחתי מאוד לקרוא את הערתך על השיעור בנוגע לפטור תלמידי חכמים מהיציאה למלחמה

נכונים הדברים שבימי קדם עם ישראל רובו ככולו שמר תורה ומצוות ואם כן היה מקום משמעותי יותר לחייב גם את לומדי התורה (שהיו כולם) לצאת למלחמה

מאידך, נראה לי שבימינו המושג 'תלמידי חכמים' סובל מזילותא מסויימת דווקא בעקבות העובדה שרבים מעם ישראל אינם שומרים תורה ומצוות ופתאום כל מי שלומד בישיבה כמה שנים נחשב 'תלמיד חכם'. בימי חז"ל תלמידי חכמים היו מה שאנחנו קוראים לו היום 'גדולי הדור'.

 

לכן למעשה נראה לי שבזמננו הדיון לא שונה מהותית, אדרבה יש צורך דווקא בגלל שרוב היוצאים למלחמה אינם שומרים תורה ומצוות ופעמים רבות המחנה לא מתנהל על קדושתו לחזק את שומרי המצווות היוצאים למלחמה.

 

כמובן שישנו גם את הדיון על היחלשות דתית בצבא, אך לזה לא נכנסתי בכוונה.

 

כל טוב, ישי.

תשובה שלי 07.07.2024

שלום רב, רב ישי, שבוע טוב ומבורך! חודש טוב ומבורך!

 

תודה רבה על התשובה העניינית. למען האמת, לא ציפיתי בכלל שאקבל תשובה לשאלה שלי. תודה רבה!

 

1.      יכול להיות, כול דור והצדיקים שלו. ידועה השאלה המפורסמת מה היה נוח ע"ה בדורו של אברהם אבינו ע"ה.

2.      אתה כותב: " לכן למעשה נראה לי שבזמננו הדיון לא שונה מהותית, אדרבה יש צורך דווקא בגלל שרוב היוצאים למלחמה אינם שומרים תורה ומצוות ופעמים רבות המחנה לא מתנהל על קדושתו לחזק את שומרי המצווות היוצאים למלחמה."

יכול להיות שזה לב העניין: מה לעשות, איך לבצע, איך לנהל נושא "גיוס התלמידים החכמים לצה"ל", כדי שהמילים שכתבת לא יהיו רק סיסמה ריקה מתוכן, אלא כן יקבלו תוכן ומשמעות ואם ירצה ה' נגיע ”לחזק את שומרי המצווות היוצאים למלחמה". לעניות דעתי, לא רק אותם אלא את כול החיילים, את כול עם ישראל! אין לי תשובה!

עוד נקודה: להגיד, לכתוב בבירור, ללא ספק, שמדובר על "גיוס תלמידים חכמים לצה"ל, לצבא הגנה לישראל!"

 

תודה רבה! יישר כוח!

ראול

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה