יום רביעי, 31 ביולי 2024

שטר או חיזקה?

 

שטר או חיזקה?

בשבוע זה למדתי בדף יומי, מסכת בבא בתרא, על המחלוקת בין בעלות על קרקע, שדה, בית, על ידי שטר, לבין בעלות על ידי טענה וחיזקה.

למשל, לראובן יש שטר בעלות על קרקע, נחלת אבותיו. שמעון טוען שהוא קנה את אותה הקרקע, או קיבל אותה מתנה, אין לו שטר המעיד על זה, אבל יש לו חיזקה לפחות שלוש שנים על הקרקע. למי ידו על עליונה?

התרוץ של חיזקה, הוא משמעותי, ויכול לשבור שוויון. אבל, מתי הוא באמת חזק? כאשר בעל השטר, ראובן בדוגמה שלנו, לא מוחה ששמעון פלש, גזל, את הקרקע שלו, של ראובן. אם יש מחאה מצד בעל השטר, מצד ראובן, התירוץ של חיזקה מאבד את כוחו.

לעניות דעתי, המחלוקת הזאת, בין בעל השטר לבין בעל החיזקה, רלוונטית אולי על המחלוקת בין בני ישראל, לבין הנוכרים, הערבים יותר מדויק, על הבעלות על ארץ ישראל.

ליהודים יש שטר על בעלות בארץ ישראל, זה התורה הקדושה. הערבים טוענים שיש להם חיזקה על ארץ ישראל, הם היו כאן אלפיים שנים, הם ילדי הארץ.

כמו שמתואר בגמרא, התירוץ של חיזקה נכון ומועיל, כאשר אין מחאה מבעל השטר. אבל בני ישראל, היהודים, מחו על ארץ ישראל כול יום, שלוש פעמים ביום, כול אלפיים שנים של גלות, ארץ ישראל, ירושלים, הם המולדת שלנו, שם אדמתנו שקיבלנו אותה מהקב"ה, והתורה השטר שלנו על כך. עוד טענה של בני ישראל נגד טוען החיזקה היא, בעל החיזקה הוא אלים! אנו, היהודים, רצינו לחזור לארץ ישראל נחלתינו, אבל לא יכולנו! בעל החיזקה, הערבים, הטורקים, האנגלים, מנע זאת על ידי אלימות וכוח!

ספק לי גדול שדברים אלה, דין גמרא, ישנו משהו בדעתם של הפולשים, הגוזלים הערבים של ארץ ישראל. אבל, אולי, יחזקו את נפשינו, היהודים,  שארץ ישראל היא נחלתנו, ואנו, היהודים יורשים שחוזרים לנחתנו לקבל, לקחת ירושתנו, ארץ ישראל! זה נכון על תל אביב, ירושלים, הנגב, והגלים, על כול חלקי ארץ ישראל!

שבת שלום ומבורך!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה