יום חמישי, 4 ביולי 2024

מבט על הפרשה שלח

 

מבט על הפרשה שלח

א' כתוב בספר במדבר, פרשת שלח:

[במדבר יג א-ב] וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר. שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם.

לפי הפשט, הקב"ה בעצמו מצווה את משה רבינו ע"ה לשלוח מרגלים לארץ ישראל, לפני כניסת בני ישראל לשם.

לעניות דעתי, יש בציווי זה רמז גדול: על בני ישראל להתכונן, להשתדל כמה שיותר לפני מעשיהם, אם זה מלחמה, אם זה שלום. לשלוח מרגלים לפני המלחמה זה מעשה התכוננות הטבעי ביותר, המובן ביותר. אפילו שהקב"ה עימנו, בני ישראל, עלינו להתכונן, להשתדל, כמה שיותר, כול אחד לפי יכולתו, לא להסתמך רק על הניסים של הקב"ה, כול נס של הקב"ה עולה לנו בזכויות. כתוב בספר בראשית על אברהם אבינו ע"ה:

[בראשית טו א] אַחַ֣ר׀ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה הָיָ֤ה דְבַר־יְהֹוָה֙ אֶל־אַבְרָ֔ם בַּֽמַּחֲזֶ֖ה לֵאמֹ֑ר אַל־תִּירָ֣א אַבְרָ֗ם אָנֹכִי֙ מָגֵ֣ן לָ֔ךְ שְׂכָרְךָ֖ הַרְבֵּ֥ה מְאֹֽד׃

רש"י מפרש:

אחר הדברים האלה - כל מקום שנאמר אחר סמוך אחרי מופלג (ב"ר) אחר הדברים האלה אחר שנעשה לו נס זה שהרג את המלכים והי' דואג ואומר שמא קבלתי שכר על כל צדקותי לכך אמר לו המקום אל תירא אברם אנכי מגן לך מן העונש שלא תענש על כל אותן נפשות שהרגת ומה שאתה דואג על קבול שכרך שכרך הרבה מאד

כתוב בספר דברים, פרשת ראה:

[דברים יד כט] וּבָא הַלֵּוִי כִּי אֵין לוֹ חֵלֶק וְנַחֲלָה עִמָּךְ וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ וְאָכְלוּ וְשָׂבֵעוּ לְמַעַן יְבָרֶכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדְךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה.

כתוב בפסוק זה "לְמַעַן יְבָרֶכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדְךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה." לעניות דעתי, אני הייתי מבין שהקב"ה מברך כול מה שאני עושה, וגם כול שאני משתדל לעשות, לפי יכולתי.  למה הדבר דומה? אם אני מכפיל אפס במיליון, התוצאה היא אפס! אם אני לא עושה כלום, אפס, לעניות דעתי, למרות הברכות של הקב"ה, מכלום יוצא כלום!

ב' אני שומע ברדיו, בזמן האחרון, על יהודים מישראל שיורדים מן הארץ, עושים “re-location” אל מדינות אירופה, ארה"ב. בפרשת שלח לומדים שהדבר הזה לא חדש:

[במדבר יד ד] וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה.

לעניות דעתי יש לקח גדול: המעשה הזה מעכב את הכניסה לארץ ישראל, מעכב את הגאולה, אבל לא מבטל אותה! בני ישראל הגיעו לארץ ישראל, והתיישבו בה!

דבר דומה גם בימינו אלה: יש עיכוב, אבל כן נצליח להגיע לגאולה שלמה! אמן!

הרבה בריאות ורק בשורות טובות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה