יום רביעי, 15 ביולי 2015

לֹא אוּכַל, לַעֲבֹר אֶת-פִּי יְהוָה אֱלֹהָי, לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה, אוֹ גְדוֹלָה

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר במדבר פרשת בלק:
[במדבר כבי ח]  וַיַּעַן בִּלְעָם, וַיֹּאמֶר אֶל-עַבְדֵי בָלָק, אִם-יִתֶּן-לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ, כֶּסֶף וְזָהָב--לֹא אוּכַל, לַעֲבֹר אֶת-פִּי יְהוָה אֱלֹהָי, לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה, אוֹ גְדוֹלָה
[תרגום אונקלוס] וַאֲתֵיב בִּלְעָם, וַאֲמַר לְעַבְדֵי בָּלָק, אִם יִתֵּין לִי בָּלָק מְלֵי בֵּיתֵיהּ, כְּסַף וּדְהַב--לֵית לִי רְשׁוּ, לְמִעְבַּר עַל גְּזֵירַת מֵימְרָא דַּייָ אֱלָהִי, לְמֶעֱבַד זְעֵירְתָא, אוֹ רַבְּתָא
א' אפשר אולי לשאול, למה בלעם אומר אֶת-פִּי יְהוָה אֱלֹהָי , האם בלעם מכיר בהקב"ה כאלהים שלו, האם בלעם עשה גיור והפך להיות חלק מעם ישראל?
ב' הדבר הזה מזכיר את דיבור רות המואבית :
[מגילת רות א טז] וַתֹּאמֶר רוּת אַל תִּפְגְּעִי בִי לְעָזְבֵךְ לָשׁוּב מֵאַחֲרָיִךְ כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין עַמֵּךְ עַמִּי וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי.
לפי המסורת, רות המואבית עברה גיור על ידי המילים האלה.
ג' גם יתרו, חותן משה רבינו ע"ה, מדבר בשבח הקב"ה, מכיר בעליונותו, אבל לא הפך לחלק מעם ישראל (דרך אגב, יתרו נחשב כנביא הדת של הדרוזים) .
ד' יש עוד מקום בתורה שבו מופיע הביטוי מוצא פי ה' , בספר דברים:
[דברים ח ג]  וַיְעַנְּךָ, וַיַּרְעִבֶךָ, וַיַּאֲכִלְךָ אֶת-הַמָּן אֲשֶׁר לֹא-יָדַעְתָּ, וְלֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ:  לְמַעַן הוֹדִיעֲךָ, כִּי לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם--כִּי עַל-כָּל-מוֹצָא פִי-יְהוָה, יִחְיֶה הָאָדָם
ה' אפשר אולי לסכם:
-          בלעם לא נהפך לחלק מעם ישראל על ידי האמירה אֶת-פִּי יְהוָה אֱלֹהָי .
-          יכול להיות שבלעם, בדומה ליתרו, מכיר בהקב"ה כאל גדול, אולי אפילו הגדול ביותר מכול האלים שהוא, בלעם, יודע כעובד עבודה זרה.
-          לכן, בלעם מנסה להיות ביחסים טובים עם הקב"ה, מתחנף לפניו, משבח אותו, וממלא כאילו לפי מוצא פי הקב"ה. זאת לא מונע ממנו לבקש אותו דבר פעם אחרי פעם, בכוונה ברורה לקלל עם ישראל, בניו של הקב"ה.
-          לגבי רות המואבית, אפשר אולי להגיד, לא מספיק מה שאמרה כדי לעבור גיור, אלא בראש ובראשונה מה שקובע זה המעשים שלה, הלכה עם נעמי לארץ ישראל, ועשתה הכול כדי להתקבל לעם ישראל.

ו' לכן, יכול להיות שגם בימינו, לא מספיק לעבור קורסים ומבחנים כדי להתגייר, אלא יש להוכיח זאת, את הרצון האמתי והכן להתגייר, על ידי מעשים, שהם שמירת המצוות, החוקים, והמשפטים שהקב"ה גזר עלינו, על עם ישראל. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה