יום ראשון, 18 בספטמבר 2016

וַאֲהֵבְךָ, וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ

בס"ד
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
כתוב בספר דברים, פרשת עקב:
[דברים ז יג] וַאֲהֵבְךָ, וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ; וּבֵרַךְ פְּרִי-בִטְנְךָ וּפְרִי-אַדְמָתֶךָ דְּגָנְךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ, שְׁגַר-אֲלָפֶיךָ וְעַשְׁתְּרֹת צֹאנֶךָ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ
[תרגום אונקלוס] וְיִרְחֲמִנָּךְ, וִיבָרְכִנָּךְ וְיַסְגֵּינָךְ; וִיבָרֵיךְ וַלְדָּא דִּמְעָךְ וְאִבָּא דְּאַרְעָךְ עֲבוּרָךְ וְחַמְרָךְ וּמִשְׁחָךְ, בַּקְרֵי תּוֹרָךְ וְעֶדְרֵי עָנָךְ, עַל אַרְעָא, דְּקַיֵּים לַאֲבָהָתָךְ לְמִתַּן לָךְ
[תרגום יונתן] וִירַחֲמִינְכוֹן וִיבָרְכִינְכוֹן וְיַסְגִינְכוֹן וִיבָרֵךְ וַלְדֵי מְעֵיכוֹן וּפֵירוֹי אַרְעֲכוֹן עִיבּוּרֵיכוֹן חֲמָרֵיכוֹן וּמִשְׁחֵיכוֹן בַּקְרַת תּוֹרֵיכוֹן וְעֶדְרֵי עַנְכוֹן עַל אַרְעָא דְקַיֵּים לְאַבְהָתָךְ לְמִתַּן לָךְ
א' כתוב במקרא וַאֲהֵבְךָ, וּבֵרַכְךָ וְהִרְבֶּךָ , דבר דומה בתרגום אונקלוס, ז"א, הפעולה כלפי יחיד, יהודי יחיד, אבל בתרגום יונתן כתוב וִירַחֲמִינְכוֹן וִיבָרְכִינְכוֹן וְיַסְגִינְכוֹן , ז"א, הפעולה כלפי רבים, כול עם ישראל.
ב' לעומת זאת, כתוב במקרא אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ , דבר דומה גם בתרגום אונקלוס, וגם בתרגום יונתן דְקַיֵּים לְאַבְהָתָךְ לְמִתַּן לָךְ , ז"א, הפעולה נעשית כלפי יחיד, יהודי יחיד, גם במקרא, וגם בתרגומים.
ג' בסיכום, במקרא וגם בתרגום אונקלוס, כול הפעולות של הקב"ה הן מול יחיד, יהודי יחיד.
לעומת זאת, בתרגום יונתן, הפעולות של ברכה הן מול רבים, עם ישראל, אבל הברית של הקב"ה מול יחיד, יהודי יחיד.
אפשר לשאול, על מה מרמז כאן תרגום יונתן?
ד' יכול להיות שהרמז הוא, שהקב"ה מברך את עם ישראל כגוף שלם אחד. לכן, גם האחריות המשותפת של עם ישראל.
לעומת זאת, ההתחייבות של הקב"ה היא כלפי כול אחד ואחד מבני ישראל. הקשר בין הקב"ה לבין כול יהודי ויהודי, הקשר הזה הוא אישי, פרטי, ישיר, וללא מתווכים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה