יום שלישי, 20 בספטמבר 2016

אֶת-הַבְּרָכָה--אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר דברים, פרשת ראה:
[דברים יא כז] אֶת-הַבְּרָכָה--אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ, אֶל-מִצְו‍ֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם.
[תרגום אונקלוס] יָת בִּרְכָן--אִם תְּקַבְּלוּן, לְפִקּוֹדַיָּא דַּייָ אֱלָהֲכוֹן, דַּאֲנָא מְפַקֵּיד יָתְכוֹן, יוֹמָא דֵּין
[תרגום יונתן]  יַת בִּרְכָתָא אִין תְּקַבְּלוּן לְפִיקוּדַיָא דַיְיָ אֱלָהָכוֹן דַּאֲנָא מְפַקֵּיד לְכוֹן יוֹמָא דֵין:
א' כתוב במקרא אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם ודומה גם בתרגומים.
ב' על בסיס הפסוק הקודם [דברים יא כו], אפשר אולי להשיג שהמילה אָנֹכִי מתייחסת למשה רבינו עצמו.
ג' לכן, אפשר אולי להגיד שהמצוות, החוקים, והמשפטים, כולם באים מהקב"ה, אבל כולם עוברים דרך משה רבינו ע"ה, ומשה רבינו ע"ה מצווה אותם לעם ישראל.
ד' יכול להיות שזה המצב גם בימינו אלה, כול המצוות, החוקים, והמשפטים באים מהקב"ה, אבל מגיעים לעם ישראל דרך, בתיווך, של הרבנים.
ה' אפשר לשאול, מה על ההשגחה הפרטית של הקב"ה על בני עם ישראל, והקשר הישיר בין הקב"ה לבין היהודים?
יכול להיות שאין קושיה, ההשגחה הפרטית קיימת בצורה ישירה, אבל המצוות באות אלינו דרך הרבנים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה