יום שני, 12 בספטמבר 2016

אֵיכָה אֶשָּׂא, לְבַדִּי, טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם, וְרִיבְכֶם

בס"ד

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ  לַעֲסוֹק בְּדִבְרֵי תוֹרָה .
וְהַעֲרֵב נָא, ה' אֱלֹהֵינוּ, אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ וּבְפִי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ,  
וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ.
בָּרוּךְ אַתָּה ה', הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל .
דברים חיים רחמים
כתוב בספר דברים, פרשת דברים:
[דברים א יב] אֵיכָה אֶשָּׂא, לְבַדִּי, טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם, וְרִיבְכֶם
[תרגום אונקלוס] אֵיכְדֵין אֲסוֹבַר, בִּלְחוֹדַי, טֻרְחֵיכוֹן וְעִסְקֵיכוֹן, וְדִינְכוֹן
[תרגום יונתן] הֵיךְ אֲנָא יָכִיל בִּלְחוֹדִי לְמִסְבּוֹל טַרְחוֹת אַפְקַרְסוּתְכוֹן וּדְמִחַשְׁלִין עֲלֵי בִישְׁתָּא וּמִילֵי דִיגַנְבוּן דְּמַפְקִין סִלְעָא לְאַפּוֹקֵי תְּרֵי:
א' תרגום יונתן, לעברית [שרת"י במדינות – דברים דף 19]:
איך אני יכול לבדי לישא טרחות אפקורותיכם (תוספת שלי – יכול להיות שהמובן לפי אפיקורסיים , כופרים, כפירה) ומדמים עלי רעה, ודבר גנבתם שמוציאים סלע להוציא שנים.
ב' לפי הפסוק הזה, הגורל של משה רבינו ע"ה הוא טרגדיה במלוא המובן של המילה:
-          משה רבינו ע"ה, אפשר להגיד שהוא נמצא בין פטיש לבין הסדן, הוא מתווך בין הקב"ה לבין עם ישראל. משה רבינו אוהב וקשור גם להקב"ה וגם לעם ישראל עד אין סוף. הוא לא חושב בכלל עליו, על משפחתו, על ילדיו ואשתו. משה רבינו חושב אך ורק על הקשר בין הקב"ה לבין עם ישראל.
-          יכול להיות שעל משה רבינו אמרו חז"ל "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו"  [מקור המושג "צדיק ורע לו רשע וטוב לו" בגמרא מסכת ברכות דף ז' ע"א:]. משה רבינו צדיק אבל רע לו, מפני שהוא מרכז אל עצמו את כול, אבל כול הקשיים והעבירות של עם ישראל, והוא רק אחד ולא יכול לשאת זאת עוד. לכן, משה רבינו מבקש לחלק את העול עם עוד אנשים.
-          משה רבינו מתחנן ומתפלל לפני הקב"ה כדי להציל עם ישראל מהעונשים הכבדים שעם ישראל בעצמו מושך על עצמו על ידי העבירות שעם ישראל עובר. אבל עם ישראל, למרות כול אלה, לא לומד מהניסיון שלו, ועובר עוד פעם ועוד פעם על אותם העבירות. ולא רק זה, עם ישראל לא מוקיר טובה למשה רבינו אלא מוציא לשון הרעה נגדו.
-          גם הקב"ה לא בקבל תפילותיו של משה רבינו ולא מאשר לו להיכנס לארץ ישראל.
ג' על זה נאמר:
-          [ישעיהו נה ח] כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם יְהוָה.

-          [סידור ספרד חול מנחה] סַרְנוּ מִמִּצְוֹתֶיךָ וּמִמִּשְׁפָּטֶיךָ הַטּוֹבִים וְלֹא שָׁוָה לָנוּ. וְאַתָּה צַדִּיק עַל כָּל הַבָּא עָלֵינוּ. כִּי אֱמֶת עָשִׂיתָ. וַאֲנַחְנוּ הִרְשָׁעְנוּ:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה