יום רביעי, 17 ביוני 2015

גנב בשבת פטור

בס"ד

דברים חיים רחמים

אמרו חז"ל:
[משנה תורה - ספר נזקים - הלכות גניבה – פרק ג ]  ב במה דברים אמורים, בשנתחייב בתשלומין עם עוון מיתת בית דין כאחת, או שנתחייב תשלומין ומלקות בבת אחת.  אבל אם נתחייב בתשלומין, ואחר כך נתחייב במיתת בית דין או במלקות, או שנתחייב מלקות או מיתת בית דין, ואחר כך נתחייב בתשלומין--הרי זה לוקה ומשלם ומת. ג [ב] כיצד:  זרק חץ בשבת מתחילת ארבע לסוף ארבע וקרע בגד חברו בהליכתו, או שהדליק גדיש חברו בשבת, או שגנב כיס בשבת והיה מגררו עד שהוציאו מרשות הבעלים שהיא רשות היחיד לרשות הרבים ואיבדו שם--הרי זה פטור מן התשלומין:  שאיסור שבת ואיסור גניבה והיזק באין כאחת.
ו גנב שטבח בשבת או לעבודה זרה, אפילו בשגגה--פטור מתשלומי ארבעה וחמישה כמו שביארנו. הייתה פרה שאולה אצלו, וטבחה בשבת דרך גניבה--פטור אף מן הכפל:  שהרי איסור שבת ואיסור גניבה באין כאחת; ואם אין גניבה, אין טביחה ואין מכירה.
א' הנושא "גנב בשבת פטור" או נושא קשור עליו "גנב וטבח בשבת פטור" נידונים בהרחבה גם בגמרא כתובות לד.
ב' בזמן בית המקדש וקיום הסנהדרין, מחלל שבת נידון למיתה בידי בית הדין. הדבר נכתב גם בספר במדבר:
[במדבר טו לב-לו] לב וַיִּהְיוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, בַּמִּדְבָּר; וַיִּמְצְאוּ, אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים--בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.  לג וַיַּקְרִיבוּ אֹתוֹ, הַמֹּצְאִים אֹתוֹ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים--אֶל-מֹשֶׁה, וְאֶל-אַהֲרֹן, וְאֶל, כָּל-הָעֵדָה.  לד וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ, בַּמִּשְׁמָר:  כִּי לֹא פֹרַשׁ, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ.  {ס}  לה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, מוֹת יוּמַת הָאִישׁ; רָגוֹם אֹתוֹ בָאֲבָנִים כָּל-הָעֵדָה, מִחוּץ לַמַּחֲנֶה.  לו וַיֹּצִיאוּ אֹתוֹ כָּל-הָעֵדָה, אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ בָּאֲבָנִים, וַיָּמֹת:  כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה.  {פ}
ג' אחרי חורבן בית המקדש אין יותר מיתה בידי בית דין אלא העונש על חילול השבת עבר להיות מיתה בידי שמיים. לפי הגמרא, גם עונש של מיתה בידי שמיים פוטר על תשלומים, ז"א, "גנב בשבת פטור" או "גנב וטבח בשבת פטור" נשארים בתוקף.
ד' הדבר נראה לי מוזר, ז"א, גונב, גורם נזק, ואם הדבר נעשה בשבת הגונב לא מקבל עונש, פטור מתשלומים, על סמך עונש עתידי ולא ברור של מיתה בידי שמיים.
לעומת זאת, עם הגניבה נעשית לא בשבת, הגונב משלם לפחות את הקרן ולפעמים גם כפל.

ה' יכול להיות שהרושם שלי נגרם על ידי זה שאני קטן באמונה, ז"א, אני לא די חזק ביראת  שמיים. יכול להיות שאני יותר חזק באהבת שמיים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה