יום שלישי, 30 ביוני 2015

טעמי המקרא

בס"ד

דברים חיים רחמים

כמה מילים על טעמי המקרא.
אחד מן התפקידים של טעמי המקרא הוא לחלק את הפסוק לקבוצות של שתיים שלוש מילים שקשורים ביניהן מבחינה סינטקטית. לכן, לעניות דעתי, טעמי המקרא יכולים לעזור בהבנת המקרא.
אביא דוגמה, פסוק בספר בראשית:
[בראשית א ו] וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים יְהִ֥י רָקִ֖יעַ בְּת֣וֹךְ הַמָּ֑יִם וִיהִ֣י מַבְדִּ֔יל בֵּ֥ין מַ֖יִם לָמָֽיִם׃ 
א' לפי טעמי המקרא, אפשר לחלק את הפסוק על ידי 'קיסרים' [ | ] ו-'מלכים' [ ( ) ]:
(וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים) (יְהִ֥י רָקִ֖יעַ) (בְּת֣וֹךְ הַמָּ֑יִם) | (וִיהִ֣י מַבְדִּ֔יל) (בֵּ֥ין מַ֖יִם) (לָמָֽיִם) |׃ 
ב' ללא טעמי המקרא אפשר אולי להבין שהרקיע מבדיל בין מים למים.
אבל, לפי טעמי המקרא, מבינים שהקב"ה מבדיל בין מים למים.
למה? טעמי המקרא מחלקים את הפסוק הארוך, לשני משפטים קצרים
[1] (וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים) (יְהִ֥י רָקִ֖יעַ) (בְּת֣וֹךְ הַמָּ֑יִם)
[2] (וִיהִ֣י מַבְדִּ֔יל) (בֵּ֥ין מַ֖יִם) (לָמָֽיִם)
עכשיו, מבינים שגם במשפט השני הקב"ה אומר "(וִיהִ֣י מַבְדִּ֔יל) (בֵּ֥ין מַ֖יִם) (לָמָֽיִם)".

ג' לעניות דעתי, להבנת המקרא יכול להיות גם פן פילוסופי. אנחנו מבינים שהקב"ה עושה הכול והוא המקור לכול דבר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה