יום שני, 22 ביוני 2015

לְמַטֵּה יוֹסֵף, לְמַטֵּה מְנַשֶּׁה

בס"ד

דברים חיים רחמים

כתוב בספר במדבר פרשת שלח:
[במדבר יג ח, יא] ח לְמַטֵּה אֶפְרָיִם, הוֹשֵׁעַ בִּן-נוּן  יא לְמַטֵּה יוֹסֵף, לְמַטֵּה מְנַשֶּׁה--גַּדִּי, בֶּן-סוּסִי
א' אפשר לשאול, למה פעם כתוב רק לְמַטֵּה אֶפְרָיִם ופעם כתוב לְמַטֵּה יוֹסֵף, לְמַטֵּה מְנַשֶּׁה .

ב' יש תשובה לפי דעת זקנים.
בעלי התוספות המוזכרים בתוספות הם קבוצה של כ-44 רבנים שהמשותף לכולם הוא לקיחת חלק בכתיבת פירושים המכונים תוספות על 30 ממסכתות התלמוד הבבלי  ועל פירוש רש"י לתלמוד. בנוסף יש מהם שכתבו פירושים לתורה והם "דעת זקנים".
"למטה יוסף, למטה מנשה", אצל אפרים לא כתוב "למטה יוסף למטה אפרים". מסביר ה"דעת זקנים" שכאן קיבל יוסף עונש על שדיבר רע על האחים, לכן כתוב מטה יוסף ליד מטה מנשה שיצא משבטו גדי בן סוסי שהיה משלוחי משה לרגל את הארץ ולא כתוב מטה יוסף ליד מטה אפרים שהיה יהושע בן נון, שלא היה בעצת המרגלים.
ג' יכול להיות שאפשר למצוא עוד תירוץ:
יש אולי רמז שלמטה מנשה יהיו שתי נחלות, נחלה אחת לחצי שבט מנשה מזרחה לירדן, ונחלה אחת לחצי שבט מנשה מערבה לירדן. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה